Bakaxelbalk

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Måste fylla på lite i den här tråden. Jacki och jag byter fönster hos en herre som tidigare jobbat med varmförzinkning, och då fick jag tillfälle att ta reda på en grej som jag funderat över. När man varmförzinkar smågrejer typ spik, så lägger man dem i speciella snurr-bara behållare med öppningar. Efter zinkbadet så snurras behållaren så att överflödigt zink slungas ut. Man lär så länge man lyssnar. :wave:

Om vi söker oss tillbaka till ämnet så sade min kund också att trots alla bad med avfettning och syra innan zinkdoppningen, så tjänar man på att förbereda det man ska varmförzinka för bästa resultat. Som exempel tog han just bildelar med rostskyddsbehandlade hålrum och färg och underredsmassa. Så en begagnad bakaxelbalk bör nog läggas i blöt i lösningsmedel ett bra tag om den är rostskyddad invändigt, och utvändigt så är det inte fel att blästra den. Även om man hör till det lyckliga fåtal som har en sprillans bakaxelbalk i kartong så är det nog ändå bäst att blästra innan varmförzinkning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av bcquest »

Det är bra att du gör små intervjuer när du är på jobb Mazd, då lär vi oss alla hur det funkar! :thumbup:

Konstig tajming här men det är så att jag har kontaktat Prozink i Aneby ( prozink.se ) och fick en kort lektion i ämnet. Han varnade mig för att vissa grejer kunde slå sig eftersom det är ett ganska varmt bad som ni vet. Men jag har kollat på diverse varmförzinkade delar på jobbet och vissa är precis lika tjocka eller tunna som plåten till bakaxeln på Mazdan så jag vet inte...
Hur som helst, i kväll ska jag äntligen få möjlighet att låna en verkstadspress och pressa ur bussningar ur bakvagnsstagen och förhoppningsvis hinna lämna in på blästring under veckan.
Då har det slagit även mig att det måste vara helt plåtrent när det ska ner i zinkbadet och då undrar jag lite hur jag ska lösa insidan på bakaxeln?
Det känns som att det borde vara svårt att komma åt med bläster där så någon typ av färgborttagning kanske?
Jag har hittat nåt som heter Strip-All och verkar kunna funka men då ska man ha en stor balja där bakaxeln kan ligga över natten och dessutom ska vätskan helst hålla ca 65° tror jag det var. Mycket styr för att få bort lite färg! :D
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Är det så mycket färg invändigt i bakaxelbalken? Trodde att den bara var sprutmålad utvändigt, men den kanske är doppad.

Jag har svårt att tro att bakaxelbalken skulle slå sig om man tänker på hur den är utformad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar