Byte längsgående länkarm / stag

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Speedo »

Finns det några tips för detta? Läste i annan tråd att den bakre bulten mot hubben kan sitta stenhårt. Är man hjälpt av att ta rondellen och kapa bulten? Är det nån specialbult?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Mazd »

Den kan sitta som berget. Men inte alltid. Jag har fått kapa en gång. I hubben sitter en grov tapp från utsidan som länkarmen sitter på. Länkarmen är fastlåst på tappen med bulten från insidan. Tappen är alltså borrad och gängad i mitten.

Även om man får loss bulten, så kan länkarmen vara fastrostad på tappen. Det finns inte något att bända mot heller för länkarmen har ju bussningar, och det är bara hylsan i bussningen som sitter fastrostad. Något hjälpt kan man vara av att slå in ett stämjärn mellan hub och hylsa.

I värsta fall går det att kapa mellan hub och hylsa. Då får man offra lite av hylsan, men det går att ersätta med en bricka. (Ska man byta staget så är ju skit samma.) Sedan får man pressa ur den kapade tappen ur navet och ersätta den med en ny, om det finns att få tag på. Det går också att strunta i tapp och låsbult och dra fast länkarmen i hubben med en grov bult. Har för mig att M20 passade. Har kört med bult-modellen på 2,2-kombin i över 10 år...

Men försök i första hand att undvika våld, och satsa på att dränka in allt med rostlösning och låt det verka ordentligt. Får du loss låsbulten så kommer du åt med rostlösning mellan hylsa och tapp. Dra fast låsbulten igen och låt det verka. Förhoppningsvis slipper du kapa något.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Speedo »

Tack för bra tips som alltid! Tror jag skall ta och marinera ordentligt i förväg nu med WD40 när bilen ändå står inne i värmen i garaget.

Lät skumt med den där tappen. Undra vad den har för syfte och varför hade dom inte bara en bult där från början?

Hade du bytt till ny sådan länkarm någon gång, och var hittade du den isåfall? Fanns ju tydligen att "specialbeställa" på Mekonomen, men inget man hittar någonstans på webben när man söker konstigt nog...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Mazd »

Borde ju vara lite stadigare med en ipressad tapp än med en stor bult, men som sagt min bultlagning har funkat bra.

Nej, jag har ännu inte behövt byta något längsgående stag, konstigt nog.

Om du måste byta staget, så blir det ju lite enklare att få bort det gamla, för då kan man slakta gamla stagets fästögla och bussning och värma hylsan som eventuellt sitter fastrostad på tappen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av 2x626 »

Speedo
WD-40 och 5-56 är bra kemikalier, men de som heter MoS (ngt), är mycket bättre!
Tyvärr kommer jag inte ihåg ngt spec märke.
Kan återkomma imorgon med mer info.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Speedo »

Just ja, glömde tydligen skriva här att det gick bara fint at byta staget. Blev förvånad när jag skulle dra lös bulten i hubben, att det gick så lätt. Kanske WD40 marinaden gjort sitt? Fast iof så såg det faktiskt inte alls rostigt ut "invändigt". Bulten var finns osv. Det enda luriga var att det nya staget var några mm kortare CC, men jag kunde trycka fram hubben vid montering och det känns inte som att det borde påverka något speciellt.

MoS2 (Molybdendisulfid) ger bra smörjande egenskaper, men påverkar nog inte rostlösande effekten.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Mazd »

Tror du inte att det nya staget kanske kändes kortare eftersom bussningarna i det gamla staget antagligen inte centrerade hylsorna exakt? Det borde bli stora känningar bakåt på detta stag.

Vad bra att bytet gick smärtfritt. Kanske inte skulle ha skrämt upp dig?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte längsgående länkarm / stag

Inlägg av Speedo »

Jag lade bägge stagen på varandra. Man såg att tillverkningen skiljde lite då ytterdiametern på godset utanför bussningarna (klumpen) var klart mindre. Jag kunde inte sticka bultarna genom bägge stagen, och det såg ut att skilja ungefär en halv centimeter. Kan inte svara nu på om hylsan kan ha blivit förskjuten i bussningen, men det är inte omöjligt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar