Då var det dax igen..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Efter några veckors problemfritt ägande sen jag fick byta ut hela fördelaren började bilen plötsligt knacka då jag startade den härom dagen. Inte nog med det så har jag även fått "kall" motor där tempen inte går upp normalt, vilket även resulterar i dålig kupévärme. Knacket är jag 99% säker på att det kommer från en lyftare och att motorn inte går upp i temp antar jag kan bero på en vidöppen termostat? Eftersom lyftarna kostar typ +400:-/st så vill man inte byta 12st direkt :shock: . Frågan är dels om man på ett enkelt sätt kan se vilken som felar och jag undrar även hur mkt man måste riva för att komma åt att byta en lyftare?? Räcker det med ventilkåpan och bryggan el måste toppen bort? Behövs nån packningssats förutom möjligen en ny till ventilkåpan isof?
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Motortempen låter som du skriver som en kass termostat.

För att hitta en dålig lyftare kanske det går att göra så här(?): Kör motorn varm så du får upp tryck i de friska lyftarna. Demontera ventilkåpan. Känn efter med en liten mejsel mellan varje lyftare och ventil om lyftaren är tight eller mjuk. Är lyftaren tight så är den bra.

Har för egen del bara pysslat med lyftarna i 16v-toppen och de ser annorlunda ut pga dubbla kammar. 12v-lyftarna verkar ganska enkla att komma åt. Av med ventilkåpan och sedan kommer man åt "rocker arm"-arna vari lyftarna sitter. (Jag är inte säker, men när man fått ur lyftaren ur "rocker arm"-en, är det inte omöjligt att det går att ta isär den. Det går med 16v-lyftarna, men i det här fallet kanske det inte behövs.) Troligen har lyftaren en liten fjäderbelastad kulventil inuti som har hängt sig pga smuts eller slitage. Det kan gå att rengöra kulventilen och få lyftaren att fungera igen. Enligt bilderna i Haynes kanske det till och med går att komma åt denna kulventil utan att ta isär själva lyftaren om man har tur. (När man tar ur lyftaren ur "rocker arm"-en är det en o-ring som man ska vara försiktig med enligt Haynes.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Hoppades på att det inte skulle vara alltför bökigt att riva isär vilket det inte verkar vara. Hade hoppats på att någon hade varit upp med lyftarna på en 12v så man hade lite på fötterna innan, men det lär ju inte vara så stor skillnad mot 16v förutom dubbla kammar då. Ingen som vet om lyftarna går att köpa styckevis? Skulle ju annars vara smidigt om man kunde byta ut den el de som knackar mot nytt.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Speedo »

Jag har ju tyvärr inte haft upp det där heller. Tror att dessa HLAs går att köpa styckevis.

Knackar den konstant, eller bara ibland? Min var ett tag så att den knackade vissa starter. Stängde man då av direkt och startade igen så försvann det. Nu har det inte hänt på länge. Självläkt? ;). Tror att kvalitén på oljan kan ha en hel del med det här att göra också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Nu var det några år sedan jag bråkade med lyftarna i 16v:n, men då gick det att köpa lyftare styckevis så det går nog fortfarande. Kan tillägga att jag aldrig köpte några nya lyftare utan lossade och rengjorde kulventilen i de dåliga lyftarna och de har fungerat i ca 20000 mil nu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Speedo »

Precis... det är nog sällan ren "utnötning" som är problemet, dessa bilar går ju för evigt! :shock: Vanligare är nog smuts, kanske pga. slarv med oljebyten osv. Ta lös, rengör, i med ny fräsch olja!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Just precis. För evigt!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Tackar för svaren! Jag testar att rengöra först och hoppas på att det räcker. Bilen att knackat ibland förut särskilt vid kallstart men som sedan försvunnit, nu låter det dock hela tiden. Är väl lika bra att byta packningen till ventilkåpan då man ändå ska riva, är det några fler packningar som behövs än den? Oljebytena har jag varit noga med och bytt varje 1000.e mil. Har alltid kört på OK mineralolja tidigare men bytte till Castrol high milage sist innan den började knacka. Kan ju antagligen vara så att nån lyftare sitter igen och därför inte får något tryck.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Det är bara ventilkåpspackningen du behöver, såvida inte de i Haynes omtalade o-ringarna på lyftarna visar sig vara dåliga när du tar loss dem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Speedo »

Jag hade också problem att jag fick hårda knackningar vid vissa starter, men nu har det inte hänt på väldigt länge. Självläkande bilar det här?

Jag kör för övrigt på Castrols delsyntet 10w40 olja.

Lycka till, och återkom med resultatet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar