Dog under färd!

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

När man trodde man började bli "klar" med mekandet på ett tag...

Körde hem lilltjejen från korttids, när bilen bara tvär dör. Inte en förvarning. Lyckades som tur var ratta in på en ficka och få tag i en kompis som kunde komma och bogsera hem mig. Alla instrumentlampor osv lyser, startmotorn går runt, men inte en tillstymmelse till att tända. Vad tros? Tändmodul, tändningslås, bränslepump, säkring...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Dog under färd!

Inlägg av 2x626 »

Du ve(ä)rkar hamnat i samma onda cirkel som jag just nu är i !!
När precis samma sak hände med vår 323F höll jag på att bli tokigare än vanligt.
Tog mig många dagar innan jag fick för mig att kolla kamremmen. Som var spä'nd och fin.
MEN KUGGAT ÖVER !!!!!
5/6 dels varv !!!!
Kolla det, förrutom det du skrivit.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Halloj... har inte hört om nån 626 här där remmen kuggat över, men man kan ju aldrig veta säkert.

MEN, när jag gick ut och provade starta en timme senare, så starta den direkt som om inget hänt. Gasade lite på tomgång, och stängde av. Detta borde direkt utesluta kamremskugg, säkringar, och tändningslås. Men dum som jag var lämnade jag bilen ute. Kollade runt lite och när jag ringde till lokala skroten så hade dom troligen en 626 som jag tänkte besöka imorgon. Sedan när jag således skulle köra in den i garaget ett par timmar senare, så var det inget liv längre. Inte en tendens till att tända när startmotorn drar runt...

Min förhoppning är att fixa en tändmodul från skroten till förhoppningsvis billigt pris (Meko tar över 700kr för en ny) och att det sedan förhoppningsvis är det som är felet. Är den lätt att plocka ut förresten? Tänkte förbereda genom att ta ut den ikväll (när det lugnat ner sig lite här).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Ingen som har nån smart metod att verifiera att det är tändmodulen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Ehhmm... hur får man loss den? Har lossat dom två sladdarna, två skruvar samt dragit isär den från underdelen, men det är ju för trångt för att vika ut den därifrån? Ska man måsta pressa lös hjulet som sitter där??
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Fick ut den nu... tyckte väl det skulle gå. Tog en snäll liten tång i "skärmen" så jag kunde bryta ut den lite sen ut. Ser ju ut som nytt då den sitter så skyddad... Blir skrot-jakt imorrn. Frågan är om de passar från alla modeller? Såg i nåt annat forum faktiskt nån bild på att den kan sitta utanför fördelaren, vid tändspolen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Jag gissar på tändmodulen. Det är en den känslan som jag får helt enkelt.

Det är egentligen lite för trångt att få ut den, men det går ändå med lite våld.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Jag hann visst inte svara förrän du löst problemet... :thumbup:

Det jag vet är att tändmodulerna på 2,0 8v och 2,2 12v är lika. Det har jag provat. Kommer inte ihåg hur det ser ut i fördelaren på 16v. (TROR att det var "GY (Golden Years)" kombi efter 1991 som hade en "ignitor" vid tändspolen...)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Aha... undra om den är av samma typ ändå? Tyckte det såg ut så på bilden som visades iaf.

Är det förresten dumt att köpa en på skroten? Kan väl dö när som helst iof, såvida den inte blivit bytt nån gång.
Har vi någon uppfattning om circus hur många mil tändmodulerna håller, eller verkar det vara lite slumpmässigt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Dog under färd!

Inlägg av 2x626 »

Hur går det Speedo?
Nu när du lagt ner så mycket bra jobb på Antimaterian måste du ju bara få den att funka!
Kommer faktiskt ihåg att jag blev tvungen byta just Tändmodulen.
Ca 20.000 mil sedan. Köpte en på skroten och den är OK fortfarande.
Men då var det så att motorn dog när den blev varm, så jag kunde köra hem efter att den svalnat ett antal ggr.
Men visst! Tändmodulfel kan ju också komma som du beskrivit.
Fast visst borde man väl kunna kolla det med ett stift ur och lagt mot jord?

Har just gått ut och öppnat stora luckan i fram.
Ignitor bredvid spolen är just det jag då hittade, och nu kör med, fast det inte var en sådan från början.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar