Vilken motorolja?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Vad har ni för erfarenhet av motoroljor till dessa? Jag har hört många som haft problem med helsyntet oljor. Bl.a. jag själv, när jag testade Biltemas 5w40, (som jag för övrigt tror är en utmärkt olja) och jag fick ett tydligt tickande på ventilerna som inte var där innan.

En olja jag tycker fungerar bra är Castrol GTX5 Lightec, som nu blivit ersatt med Magnatec 10W-40 A3/B3 (tror det är samma olja). Men motorn har alltid ett litet ljud från lyftarna, och jag faktiskt lite sugen på att testa GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 (som också står på Castrols rek lista). Vad tror ni?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Mazd, visst var det någon av dina Mazdor som knackade rätt ordentligt, ibland? Hur ofta händer det? Hade varit mkt intressant om du testat "GTX High Mileage 15W-40 A3/B3" och se vad som händer. :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Jodå! 16v:n har klapprat ordentligt emellanåt. Dock oftast bara runt 2000rpm. Började redan runt 20000mil. (Nu har den gått nästan 40000mil.) Senaste halvåret har den varit tyst och fin av okänd anledning. Ventilerna i lyftarna kan ju lossna av sig själva likaväl som att dom hänger sig.

2,2:an har gått knappt 20000mil. Den har på sistone börjat klappra i lyftarna. Klappret följer även med upp på högre varvtal. Kör jag lite längre resor, typ 10mil, med den så blir det tyst. Jag tror helt enkelt att den är uttråkad av kortkörningar till mataffären. Castrol har ju bra grejer, men 15w-40 känns spontant lite tjock såvida motorn inte är sliten i övrigt, vilket jag inte tror.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Okey, ja du har rätt i att den låter lite tjock, iaf för vinterbruk. Kanske nåt att testa till sommaren?

Vad körde du för olja nu? Jag är verkligen av den uppfattningen om att oljan till stor del påverkar hurvida man har klapper eller ínte. En kompis tex som hade en 323F renoverade hela motorn. Fast han hade nya tätningar osv i lyftarna så hade han problem med klapper, tills han bytte olja. Tror faktiskt det var samma olja som jag kör han bytte till. Jag har också fått förklarat för mig att det egentligen inte är att lyftarna "hänger sig", utan snarare att oljetrycket i lyftarna blir för dåligt, vilket både kan beror på fel olja likväl som torkade gummitätningar.

I ditt fall så har du väl haft problem med slammer i bägge bilarna? Antar att du kör samma olja i bägge? Jag tycker det är ett tecken på att du borde testa annan olja, helt klart...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Nu kör jag med Biltemas Helsyntet 5w-50 i båda bilarna. Det kan säkert ha med oljan att göra hur lyftarna beter sig.

Dom enda lyftare jag har plockat med är till 16v:n. Dom är stora som femkronor och ca 2cm höga. Fick ju några över att leka med när jag bytte toppen så jag kunde naturligtvis inte hålla mig från att kapa upp en med vinkelslipen. Den hade ingen tätning utan en liten envägsventil i form av en fjäderbelastad kula. Om den ventilen hänger sig så blir det inget oljetryck i lyftaren så den trycks ihop för fort och ger ljud ifrån sig.

Andra hydraliska lyftare har jag bara sett på sprängskisser över motorer och dom har sett betydligt mindre ut. Det verkar också som dom har någon form av tätning istf invändig ventil. Ett sådant system borde vara mer känsligt för typ av olja. Skulle vara intressant att kolla närmare på en sån lyftare.

Dags för oljebyte i 2,2:an snart. Inte otänkbart att jag provar något annat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Okey... just Biltemas 5w-50 har jag inte kört, men däremot testade jag deras 5w-40, och den var definitivt inte bra för våra bilar kan jag säga. Fick ett helt nytt "tickande" som jag aldrig hört i min bil förut, kom också mer när den blivit varm har jag för mig. Ett byte tillbaka Castrol så var det borta...

På tal om Castrol så är det faktiskt vad Bergners Bil, Umeås Aukt Mazda verkstad, använder som "original" olja till Mazdorna.

Visst hade jag tipsat om den här sidan?
http://olyslager-lubricants.nl/nordicst ... language=8
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

I 2,2:an testar jag nog "Magnatec" tror jag.

16v:n håller ju tyst i lyftarna sedan en tid tillbaka så i den fortsätter jag nog med Biltemaolja. Dessutom läcker den olja ur nästan alla kroppsöppningar nu. Tex runt oljefiltret pga att jag tidigare hållit för rent där för att kunna känna så det inte läcker (haha). Även fördelaren får sin beskärda del och är inte lika fuktkänslig som tidigare. Packboxarna vid kamdreven har också sagt upp sig. Som tur är rinner oljan längs med blocket och kommer inte på kamremmen. Ventilkåpspackningen (pirat) har Speedo redan avhandlat.

Om jag skulle fixa allt ovanstående så skulle det kanske ändå försvinna lite olja invändigt. Och det vill jag inte veta om!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Okey, men då skulle nog 16v'n må gott av "high milage" och skulle säkert läcka mindre då. Den är ju gjord just för att förhindra läckage och tillsats för att göra packboxar "mjukare" osv. Det är väl just sådana problem du beskriver som sägs uppkomma när man kör helsyntet i en motor som gått såpass långt? :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Hm, du har helt klart en poäng där!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Vaddå långt förresten?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar