Vilken motorolja?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Jag har hört tick i 2,2:an både vid varm och kall motor, det har varit olika. Men det verkar självläka, tror att ventilkulorna släpper av sig själva ibland. Tickandet kommer och går...

Men som du skriver, Speedo; så länge motorn går bra så finns det annat att fixa med.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Onc »

Jag är övertygad om att alla tänker lite olika om sina bilar och prioriterar lite olika saker som hänger samman med hur man ser på bilen. Någon vill bara ha ett billigt och bra transportmedel, någon vill ha lite mer stil på sin bil, någon tycker det är intressant med kraft och prestanda, någon tycker det är kul att hålla liv en japansk kultbruksbil, etc etc etc. Säkert kombineras dessa idéer i olika blandningar. Idén med det här forumet är på sätt också lysande då vi kan diskutera och hjälpa varandra att hålla liv i bilarna, utbyta erfarenheter och utveckla idéer. En del frågor kommer nog aldrig att få ett definitivt svar helt enkelt på grund av det kanske inte finns ett sådant. Vilken motorolja man skall använda är, tror jag, just en sådan fråga. Möjligen kan man ge ett svar i stil med - i alla fall inte lägre kvalitet än vad fabrikanten rekommenderar. Det faktiska valet beror eller styrs sedan av en massa faktorer och hänsynstaganden. Till exempel vilken ventilmekanism man har men valet påverkas säkert av många fler saker. Igen är ett forum som detta ett strålande tillfälle att lufta sådana idéer. Debatten här om oljan tycker jag är jätteintressant just därför att den också drar fram våra olika synsätt. Hade de slumpat sig så att jag haft en 12v F2 så hade jag helt säkert tyckt att det vore en superkul utmaning att försöka fixa tickandet som, på något sätt, ligger bakom stora delar av debatten kring valet av motorolja. Jag hade nog försökt rengöra och motionera mekanismen för att sedan kunna välja den motorolja jag tror på. Men och det är ett viktigt men, detta är min högst personliga syn på saken. Jag försöker alltså inte tala om för någon här vad som är bäst att göra. Som tidigare påpekats här så är ju dessa bilar (bortsett från en viss rostbenägenhet) väldigt villiga att rulla massor med mil trots en och annan skönhetsfläck (skönhetstick?). Ytterst handlar det kanske om vilka skönhetsfläckar man är villig att acceptera och vilka man vill polera bort.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Jag har nästan accepterat lite tick då och då som en egenhet, karaktär, eller vad man vill kalla det hos dessa motorer med hydrauliska lyftare. Alla med denna typ av motor har nog varit med om det någon gång. Frågan är dessutom om man verkligen kan få bort fenomenet permanent även med en rengörning.

Som sagt, motorn går som en gud, och det kan gå ett halvår utan att jag hör något. Däremot om jag får mer oljeläckage framöver (som jag gissar kommer från kamaxeltätningen) så kanske jag byter packboxen och kollar tryckarna samtidigt. Sånna här grejer där bilen riskerar att bli ståendes ett tag bör planeras in vid längre ledigheter, när man inte behöver två bilar dagligen.

Men som sagt, med dessa bilar är det oftast rost-fix som ligger överst på todo-listan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Hade någon provat en 5W50 helsyntet? Borde inte vara helt fel för våra bilar med hydrauliska lyftare, som gillar lite tjockare konsistens vid varm motor.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Jag har kört många år på Biltemas helsyntet 5W-50. Det har funkat bra. Någon enstaka gång har jag haft ventil-tickande på 2,2-kombin, men det har bara varit ytterst tillfälligt och försvunnit av sig själv.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Ok, kanske blir att testa den när mina 20L Castroldunkar är slut. ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av 2x626 »

Fyller på en gammal tråd.
Ända sedan min kära 2,2 a, efter 600 mil, kom in i mitt liv har jag kört på Valvoline Durablend, som var det den lokala Mazdaverkstaden rekommenderade då, 1990.
Vet inte alls om det är den jag ska tacka eller den utmärkta motorkvaliteten, men fortfarande går den på den oljan och fortfarande behövs ingen påfyllning mellan oljebytena.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Tack för rapporten! Kanske är en kombination?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Borde väl egentligen kunna vara en fördel med lagom dålig ventilkåpspackning, risiga packboxar mm så länge man håller koll på oljenivån. Det blir ju ett rullande oljebyte liksom... :D

Nja, kanske ingen höjdare ändå. Min 16v kombi drog rejält med olja på slutet. När jag körde Söderköping - Härnösand så var det depåstopp halvvägs för att toppa upp oljan. Det var så att det märktes i plånboken. Inget jag saknar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Frågan är om skiten och partiklarna i oljan också tar sig ut genom ventilkåpspackningen och packboxarna, eller om de blir kvar i motorn?
Nja, jag föredrar nog också traditionella oljebyten med riktig urtappning ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar