Vilken motorolja?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Klart dom kollar in detta forum! Kolla när dom uppdaterar sina produkter nästa gång... ;)

Var det just High Mileage oljan du testat i bilarna, Mazdalover? Det kan nog mycket väl vara som du säger, Mazd, att lyftarna fungerar ju olika och den här oljan kanske är optimal till just denna motor då. Grejen är att nu vill jag ju fortsätta köra den här oljan enbart egentligen, men vad tror ni om vinterkörning med 15w-40?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Har kört nu ända sedan förra hösten faktiskt, med 10w40 Lightech (delsyntet) oljan, och det har fungerat riktigt bra. Vet inte om den där "engine flush", Omega 909 jag körde då i samband med bytet gjorde nånting kanske.

Hur som helst... tänkte bara lägga in en quote från ett annat forum ang. biltemas oljor (som jag absolut tror är helt okey):
Biltemas motoroljor är enligt säkra källor identiska med de oljor som Statoil säljer.
Några indicier:
-Folk som har gjort studiebesök på något raffinaderi i Lysekil som producerar smörjoljor har sett Statoil- respektive Biltema-märkta dunkar på samma fyllningslina vid olika tillfällen samma dag.
-De större typerna av dunkar är identiska hos Biltema och Statoil, det gäller till och med finstilt text med datumkoder och sånt under botten.
-Plomberingen under locket är identisk.
Får se om det kanske blir biltemas helsyntet till Toyotan framöver...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Ja, det här med vad som egentligen finns i dunkarna är det få som med säkerhet kan säga, tror jag. Skrönor och vandringssägner gör inte saken lättare. (Jag menar inte att citatet är fel.) Jag kan mycket väl tänka mig att Statoil och Biltema med flera säljer samma produkt under olika varumärken, och av någon anledning låter det bättre att Biltema är samma som Statoil än att Statoil är samma som Biltema. Jag har i åratal kört på Biltemaolja och det har funkat.

(Kommer lite osökt(?) att tänka på mina "branschkollegor" som säljer fönster "av tysk modell" eller "enligt tysk standard" och andra fantasifulla beskrivningar med tydliga hänvisningar till Tyskland. Dessa fönster tillverkas i Polen eller någonstans i Östeuropa och hänger ofta knappt ihop, haha! Men billigt är det...)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Vad gäller kopplingen mellan Biltema och Statoil, så är inte det nåt nytt. Har hört det många ggr på olika ställen under flera års tid. Sen behöver ju iof inte Statoils oljor vara dom bästa, men säkert helt okey. Och byter man då minst en gång per år så är det nog lugnt. Om man inte har en speciellt kräsen bil såklart, som tex tickar på lyftarna om den inte får en viss olja... ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Naturligtvis är det så! Ge bilen den olja som den talar om att den vill ha.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Sprättade en 20L dunk Castrol 10w40 A3/B3 för några veckor sedan. Efter det bytet är tickandet tillbaka, när motorn är varm... :evil: Samma svaga "ljusa" tickande, som kommer och går i intervaller, på tomgången. Märkligt...

Bra med den här tråden som logg, där jag ser flera år tillbaka vad jag testat, och resultat. Uppenbarligen är det High Milage oljan jag skall köra med på sommaren. Ringde polaren och bad honom köpa ut en 20L dunk 15w40, så det får bli min sommar olja för Mazdan. Hoppas den tystnar med den även den här gången.

Sedan måste även införskaffas ett lager av helsyntet till Toyotan. Var skall jag förvara all olja? :roll:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Så du har blivit oljeshejk? (Eller hur det stavas)

Helt klart säger din Mazda att den vill ha tjock olja när det är varmt. Den är verkligen kräsen och vet exakt vad den vill ha, så det är nog bara att göra som den säger...

Min 2,2 är fortfarande nöjd med Biltema helsyntet 5W-50 utan tick i lyftarna.

Senaste ryktet från motorforum säger att Biltema inte köper Statoil-olja längre... Vem vet?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Jupp.. jag gör som Mazdan säger!

Biltemaoljan... intressant. Ingen som hade nån ide om varifrån oljan kommer nu då? Vad var anledningen att nån trodde att dom bytt leverantör?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Skulle inte ha skrivit något om lyftarna i 2,2:an. Bara för det så tickade de idag när jag kommit ca 3 km hemifrån och stannade vid en korsning, vid nästa stop efter knappt två mil hade de tystnat. Det är ett ständigt funderande över hydrauliska lyftare, skönt med mekaniska på 2,0:an.

Vad gäller Biltemas oljeleverantör har jag för mig att det var så att någon misstänkte ny leverantör pga ändrat utséende på förpackningarna, ringde Biltemas kundtjänst och på något sätt fick det mer eller mindre bekräftat genom klurigt formulerade frågor att de har bytt leverantör men inte avslöjar vem det är. Men detta är som vanligt hörsägen...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Jag har ju mest små irritationsproblem med lyftarna. Vad fick du för typ av tick?

Ang. Biltema oljan, man vet ju inte om det är bättre eller sämre olja dom har nu då.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar