Vilken motorolja?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Nu har jag kört ett tag med helsyntet 5w50, och måste bara säga att det fungerar fantastiskt bra. Motorn låter jätte bra, och faktum är det, hör och häpna, bensinförbrukningen har gått ner från ca:0,90L/mil till ca:0,83L/mil! Jag antar att det är för att oljan är så mycket tunnare (5w) just vid kallstart som gör att den drar mindre. Sen blir den inte för tunn när den blir varm, så lyftarna håller sig glada...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Det var som tusan! :o Jag vet att du haft lite hög bränsleförbrukning tidigare. Nu ligger du på samma förbrukning som jag har i min 2,2-kombi. Men körde du inte på 5w-någonting tidigare också?

Du borde vara Biltemas nya reklamperson, men ingen skulle tro på en bränslebesparing på nästan decilitern efter ett byte till billigare olja... Kan det vara så??? Har ju själv kört på Biltema helsyntet 5w-50 i mina GY (Golden Years) under många många mil och år och det har funkat bra. (Det är bara Maggan som får Magnatec 5w-40 bara för att det är dyrt.)

Mycket märkligt, men positivt!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Jo glömde föresten nämna det att den är väldigt nära 20k mil nu, och/men känns piggare än någonsin.

Jag har bara testat 5w40 en gång tidigare, men den åkte ut fort då jag fick små-tick konstant med varm motor.

Sen har jag fått den uppfattningen att det som spelar mest roll är helt enkelt vilken viskositet oljan har, snarare än märke på oljan. Men då skall sägas att ingenstans på nätet går att hitta något negativt om Biltemas motoroljor, och det är inte omöjligt att de håller i det närmaste samma kvalitet som tex. Castrol.

Jag har tidigare oftast kört Castrol 10w40 på vintern och 15w40 på sommaren. Och det är klart att motorn säkert går runt betydligt lättare med en 5w50 olja, speciellt vid kallstart.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Har haft riktigt mycket tick från lyftarna nu på sista tiden. Nästan så man kan kalla det "knackande". Har ju känts som väldigt dålig timing pga allt annat jag fått fixa nyligen. Känslan "allt på en gång" har igen gjort sig påmind och jag funderar på om det är åldern på 27år eller miltalet på 21000mil som är den "magiska gränsen"?

Men igår bestämde jag mig för att göra ett tappert försök att byta Mobil1 5w50 oljan jag hade i och återgå till en tjockare "enklare" mineral/delsyntet olja. Om inte annat för sommaren. Blev en mix av 2L Castrol 15w40 (high milage) och 2L 10w40, som jag hade skvättar av sedan tidigare. Dessutom bytte jag tillbaka till ett Mazda originalfilter istället för Mann filtret jag köpt från bildelaronline24.

Första uppstarten var inte allt för positiv. Men jag for ut och körde ett par mil och varvade ur den ordentligt. När jag kom hem så lät den till min glädje mycket bättre. Och idag när jag tog den till jobbet så var ticket i princip helt borta...

Så nu är hoppet tillbaka igen och det känns relevant att planera för underredsbehandling, skörmkantsbyte och sedan även en polering.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Skönt att det gick så lätt! :thumbup:

En riktig mazdaman lyssnar på ventillyftarna och blandar till rätt motorolja på gehör. Snyggt! :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Tack :)

Glömde föresten nämna att jag även pytsade i 40ml Omega 917.

Hoppas det håller i sig. Kanske testar syntet sedan i vinter när det blir riktigt kallt igen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av datadavid »

Mkt intressanta oljefunderingar! Uteslutande kört min 16v på biltemas 15-40 delsyntet och eftersom den åtminstone skenbart dricker nån liter per tusen mil så häller jag i tunnare syntet på vintern(oftast, annars kör jag bara i vad jag hittar längs vägen eller har i bagaget)
Med skenbart menar jag att jag brukar få tömma i en 4liters dunk för att få halvfullt på stickan vid oljebyte, funderar alltså på om oljestickan kan sitta för högt? För jag har kört ganska långa perioder med nivån runt lågmärket utan att den sänks nämnvärt. Kan det handla om att motorn bränner av överfylld olja?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Ca 3,5 liter brukar bli ungefär halvfullt på stickan i min 2,0 16v. (I alla tre motoralternativen på de "GY (Golden Years)" som vi har förresten.)

Jag läste att när Lotus-teknikerna byggde motorn till värsting-Cortinan så hörde de talas om att någon konstruerat en DOHC-motor som inte drog olja, men de avfärdade det som ett illasinnat rykte...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av datadavid »

Då lutar det ju åt att min oljesticka sitter fel helt enkelt. Kanske skulle prova att mosa ner den 10mm till i tråget.. hade varit skönt att spara den där halvlitern. :D
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

I bilens instruktionsbok så står det hur mycket olja som ska vara i motor (och filter). Om du häller i så mycket och så får det bli vad det blir på stickan... Borde funka utan risk.

En tanke bara: Det är möjligen inte någon tidigare ägare som supit bort oljestickan, och ersatt den med något som passade i hålet? Om du vill så ta en bild på oljestickan så ska jag kolla med den på min
2,0 16v.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar