Vilken motorolja?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Nä, bitar av gamla ventiltätningar och liknande passerar nog inte vid dåliga packboxar, men annars är det väl egentligen ganska finmalen skit i oljan. Men jag har tänkt i samma banor som du Speedo, att värsta skiten måste nog tappas ur ändå. Som guldvaskning men tvärtom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Hehe, jo precis...

Med lite halv varm motor och öppning av pluggen så får man lite skjuts på oljan och sköljer nog förhoppningsvis ut mesta klegget i tråget.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Så, nu har jag skaffat en dunk Biltema 5W-50. Blir intressant att se vad lyftarna tycker om den. Spec mässigt borde den ju vara ganska optimal, bara det inte börjar läcka en massa när den står ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Oj, vad länge sedan jag var här nu! Men bättre sent än aldrig.

Jasså, det blev en Biltemadunk, Speedo? Mina GY (Golden Years) har ju rullat många mil på det, men jag bytte olja i Maggan härom dagen och då blev det Castrol Magnatech på din rekommendation. Men det har jag inte råd att hälla i alla dom andra rostholkarna...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Vilken viskositet blev det i Maggan?

Skall jag vara ärlig så tror jag inte det är något fel alls på Biltemas oljor. Har bara hört bra om dom. Men jag har haft bra rabatt på Castrol och kört med det (20 liters dunkar). Vad gäller våra GYs och deras lyftare, så tror jag det är viskositeten som är det kritiska.

Jag hade ju kommit fram till att 15w40 var det bästa (i min i alla fall) för att undvika tickande. Problemet med denna är att det är en mineral, samt att 15w (det "kalla" viskositets-värdet) inte är bra på vintern då den blir väldigt tjock när det är kallt. Således har jag kört på Castrol 10w40 på vintern, men på våren när det börjat bli varmt har jag kunnat höra att den börjar ticka till och från. Då har jag fått byta till 15w40 igen. Även om jag fått oljan billigt så blir det ju om inte annat endel extra jobb med två byten/år.

Rent logiskt så vore ju faktiskt 5w50 optimal. Dvs, tunn vid kallstarter, men blir tunnar inte ut sig för mycket med riktigt varm motor. Helsyntet skall ju dessutom bara vara till fördel, smörjmässigt, såvida den inte rengör för mycket och orsakar mer läckage.

Jag har nu kört ett tag med Biltemas 5w50, och från början så ville den faktiskt ticka lite. Kanske löste den upp lite partiklar som kloggade i kanalerna till lyftarna? Däremot så minskade det efter ett tag, och nu känns den här oljan riktigt bra. Och som sagt måste en 5w olja vara mycket snällare mot motorn på vintern (körde en vinter med 15w och det kändes inte bra). Det ENDA är att jag inte vågat titta under hur det är med läckage nu... Tror att min läcker i princip enbart vid packboxen till kamaxeln, vilken jag tänkt byta vid nästa kamremsbyte, men det är några tusen mil bort... Tills dess tänkte jag förlita mig på Omega 917 ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Magnatech 5w-40 köpte jag till Maggan. Resten av vagnarna får Biltema helsyntet 5w-50.

Tickande lyftare kan komma och gå, det är bara att acceptera...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

Precis... frågan är dock om man skulle bli helt fritickandet om man bytte tätningar till lyftarna? Hade du gjort det på någon av dina?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

På min första "GY (Golden Years)", 16v-kombin, så plockade jag isär ett par lyftare och rengjorde dem. Det tröttnar man ganska snart på. Det blev tyst ett tag och sedan var det någon annan som började ticka. Skulle väl förstås ha rengjort alla 16... Det är ett lite annat utförande på lyftarna i 2,2 och de har jag aldrig rört. Tickandet i mina 2,2 har kommit och gått, så när det tickat har jag bara väntat på att det ska sluta... (På 16v kan lyftarna hänga sig mer permanent, och låta värre, verkar det som.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Speedo »

När du rengjorde, hade det bildats koks avlagringar osv?

En kompis som hade en 323F för drygt 10 år sedan renoverade motorn helt på den. Han bytte då även tätningarna till lyftarna har jag för mig, och dom gamla hade varit riktigt hårda. Till våra fick man väl köpa hela lyftarna? Ganska dyra har jag för mig. Men frågan är om tätningarna torkar sönder och måste bytas, eller om det räcker med att rengöra dem ordentligt...
Inte för att jag har några större problem nu, men ändå intressant att veta.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Mazd »

Jo, det var avlagringar i lyftarna på 16v:n. Felet med dem var att en liten fjäderbelastad envägs kulventil fastnade i öppet läge. Antagligen var det skit som fick kulan att fastna. Tätningen i dessa lyftare var som en liten kolvring av metall hr jag för mig. Dessa lyftare var definitivt inte gjorda för att plockas isär.

Vad tätningarna i 12v-lyftarna är gjorda av vet jag inte, men jag har för mig att jag läst att man ska byta tätningarna om man plockar isär lyftarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar