Jag tror också att lyftarna säkert inte är helt 100, om man får tick med syntetolja och varm motor. Men dels så har detta problemet med svagt tick som kommer och går inte märkvärt ändrats under de snart 10år jag ägt bilen. (Jag måste som sagt kliva ur bilen eller hissa ner rutorna för att höra det). Tror heller inte att motorn på något sätt skulle ta skada av att köra den lite tjockare oljan med sina tillsatser för att mjuka upp packningar, under sommarhalvåret.
Det är ju såklart alltid en avvägning om man skall slita upp och rota i saker. Dock har jag lärt mig under mina 38år att man oftast inte skall röra något som fungerar. Dessutom är det en prioriteringsfråga vad man skall lägga sin tid på. Sedan finns ju även risken att någon tryckare eller tätning blir skadad i processen, och då måste köpas nya, -vilka INTE var direkt billiga.
Mazd, är lite sugen på att testa den 5w-50 du kör med. När du hört tick, har det varit med varm eller kall motor? Nu lär det iof ta ett tag innan jag använt upp mina tre 20L dunkar med Castrol olja

(Helsyntet till Toyyan, delsyntet/mineral till Mazdan).