Sida 6 av 10

Re: Vilken motorolja?

Postat: lör 10 dec 2011, 00:45
av Onc
Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel. Lyftare av den typ som sitter i 2.2 motorn har väl i princip ingen cirkulation av olja. Drabbas de små oljekanalerna av beläggningar så förblir de belagda vilket leder till att lyftarna tickar av och till beroende på att tillförseln av olja inte är optimal och därmed blir lyftaren ibland inte tillräckligt "fylld". Vill man bli av med detta krävs sannolikt demontering och någon typ av rengöring, kanske ultraljudstvätt. Jag tror inte att man kan lösa problemet permanent genom att byta olja, tror att det bara leder till temporära förbättringar. Tickandet kommer att dyka upp av och till hur man än gör. Detta är i alla fall min erfarenhet från Volvo's underbara värld. Min GY (Golden Years) har enkla mekaniska lyftare på gott och ont.

Re: Vilken motorolja?

Postat: lör 10 dec 2011, 07:07
av Mazd
-Mekaniska lyftare äger! (Såvida det inte är sådana som man ska shimsa in så att man behöver en hel sats med brickor i olika storlek förstås.)

Re: Vilken motorolja?

Postat: sön 11 dec 2011, 00:01
av Speedo
Onc, du har rätt i att oljan bör ligga kvar i kanalerna. Det konstiga är att det ju blir skillnad om jag byter till en tjockare mineralolja, typ Castrols High Milage. På vintern vill jag köra med en delsyntet pga. kallstarter...

Re: Vilken motorolja?

Postat: mån 12 dec 2011, 18:41
av Onc
Principen för de hydrauliska lyftarna är väl att det finns en liten oljefylld kammare ovanför tryckstycket. Om inte kammaren är välfylld så blir det ett spel mellan ventilen och tryckstycket som ger det "tickande" på samma sätt som när vanliga mekaniska lyftare har för stort spel. Varför kammaren inte är tillräckligt fylld borde handla om att tillräckligt med olja når inte in i kammaren kanske också för att kammaren inte är tillräckligt tät. Enligt handboken skall man först kolla oljenivå och oljekvalitet men också motorns oljetryck. Därefter känna om spel finns i tryckaren när kolven står TDC och om spel finns byta ut tryckaren. Samtidigt kan man läsa om en o-ring som tycks vara lätt att skada när man tar isär och sätter ihop tryckaren? Jag undrar om det skulle vara möjligt med noggrann rengöring och o-rings byte för att få en tyst och fungerande tryckare igen? Någon som prövat?

Re: Vilken motorolja?

Postat: mån 12 dec 2011, 19:02
av Speedo
Att tjockare olja ger ett positivt resultat, har jag dock sett flera gånger. Kanske trycket blir högre?
Onc skrev:Jag undrar om det skulle vara möjligt med noggrann rengöring och o-rings byte för att få en tyst och fungerande tryckare igen? Någon som prövat?
Jupp, det har diskuterats tidigare, se här:
viewtopic.php?f=2&t=93
och här, även med bild:
viewtopic.php?f=2&t=342

Re: Vilken motorolja?

Postat: mån 12 dec 2011, 19:46
av Mazd
Kort sammanfattning: Oljan trycks in i lyftarens kammare genom en fjäderbelastad kulventil som ska släppa in olja, men inte släppa ut den. Kulan i ventilen har ibland en tendens att hänga sig i öppen läge, antagligen pga smuts, då trycks oljan såklart ut genom ventilen och lyftaren tickar pga glappet som uppstår.

Men som sagt vi har snackat en del om detta tidigare...

Re: Vilken motorolja?

Postat: mån 12 dec 2011, 22:02
av Onc
Ok jag har nu läst de andra trådarna som Speedo gjorde mig uppmärksam på och som jag ser det finns inte mycket mer att tillägga annat än att jag tycker att infon är riktigt bra och intressant. Tillräcklig information för förstå problemet med de hydrauliska tryckarna finns redan men min ouppmärksamhet om vad som tidigare diskuterats och min okunnighet om deras funktion ställde kanske till det. Vi skall som sagt inte gå igenom detta igen. Intressant att se att det kan finnas en fungerande väg att gå om man inte vill köpa nya delar. Det kan tydligen fungera med rengöring och motionering av tryckare, hur länge det håller beror kanske på hur ambitiös man är när man rengör. Denna information stärker också min uppfattning om vilken olja man bör använda.

När det gäller motorolja så är min åsikt att det egentligen inte finns några skäl varför man inte skulle använda riktigt bra helsyntetisk olja i alla lägen. Möjligen med undantaget för en motor som läcker både här och där pga slitage och ålder. Enbart ålder räcker i alla fall inte för mig. Jag använder alltid helsyntet även i min äldsta bil som nu är snart 50 år gammal och har vevaxelpackningar av ett slags filtliknande material. Lite sölande blir det därför (ändå inte särskilt mycket faktiskt) men hellre det än torr utsida och gammaldags olja inuti. Helsyntetisk olja har, som jag förstått, bättre egenskaper i alla avseenden än vad mineraloljor har och den har också god rengörande effekt. Med redan väl fungerande hydrauliska tryckare så borde sådan olja också hålla dem fungerande under lång tid. Riktigt bra och prisvärd helsyntetisk olja hävdar jag kan köpas på Biltema men såklart inte bara där. Specifikationerna som deras oljor uppfyller både räcker och blir över för de allra flesta bilar.

Ibland möts man av argumentet att man alltid skall använda den olja biltillverkaren rekommenderar och det respekterar jag såklart men kan inte äldre bil då köras på modern helsyntetisk olja? Hur skall man förhålla sig om denna typen av olja inte ens fanns då bilen kom till? Jag tror inte ens att jag kan köpa de rekommenderade oljorna längre. Nej, jag hävdar att det går utmärkt att använda de bättre produkterna som finns idag bara man väljer med viss omsorg så att den nya oljeprodukten man använder uppfyller de egenskaper oljan i motorn skall ha. I denna tråd har Castrol GTX "high mileage" olja diskuterats intensivt och att den uppfyller Mazdas krav från tiden kring 1990 är nog helt klart. Mazda förespråkade API klass SD, SE eller SF och denna oljan har API klassning SL. Frågan är om klassningen SL fanns vid tiden för tillverkningen. Denna olja är nog alldeles utmärkt för våra bilar men möjligen med aningen hög viskositet men det är väl det som bland annat är tricket med denna olja. Jag hade kanske funderat på om jag med dess hjälp maskerar ett problem eller om den faktiskt löser ett problem men också på vad jag har för ambition med bilen. Jag satt i precis samma situation med min förra Volvo och den gången kom jag till slutsatsen att hjälpen från en olja som denna Castrol GTX var precis vad jag ville ha, också eftersom problemet den gången skulle kräva mycket mer arbete jämfört med en 12v F2. I de flesta fallen har jag dock kommit till en helt annan slutsats.

Sagt i all välmening

Re: Vilken motorolja?

Postat: tis 13 dec 2011, 11:23
av Mazd
Jag håller med dig i ditt resonemang om helsyntet kontra mineralolja, Onc. (Men jag har inget annat att basera min åsikt på än egna funderingar och magkänsla.)

När det gäller äldre fordon så stöter man ibland på argumentet att om motorn är körd många år på mineralolja så kan ett byte till syntetolja, som sägs ha bättre rengörande egenskaper, lösa upp smutsavlagringar som sedan fastnar på andra ställen och orskar problem. Vet inte hur vanligt detta är...

Jag kör alla mina bilar på Biltemas helsyntet 5w-50. (Traktorn vete sjutton hur jag ska göra med när det blir dags, men det blir ett fall för Fordson-forumet.)

Re: Vilken motorolja?

Postat: tis 13 dec 2011, 15:14
av Onc
Jag kan nog inte bidra med så mycket när det gäller dina fundering kring äldre motorer som tidigare körts på mineralolja. I alla mina fall har det aldrig varit något problem. Jag har alltid gjort täta oljebyten första tiden om fordonet var nytt för mig. Min Mazda fick oljan bytt efter 500 mil de första gångerna och den var inte vacker. Men allt efter tiden gått har jag tänjt ut intervallen och oljan mörknar numer i vad jag tror är mer normal takt. Men en gammal bil, med mycket start stop och sällan riktigt genomvarm och slarv med oljebyten lär leda till än mer invändig koks och då bör man väl hålla ett särskilt öga på utvecklingen. Igenslammad vevhusventilation och tilltäppta oljekanaler kan bli en mara. Slarv med oljebyten och att aldrig låta oljan bli tillräckligt upphettad är "dödssynder". Återigen så är detta ett problem som egentligen inte handlar om att bara byta kvalitet på oljan.

Re: Vilken motorolja?

Postat: tis 13 dec 2011, 18:05
av Speedo
Jag tror också att lyftarna säkert inte är helt 100, om man får tick med syntetolja och varm motor. Men dels så har detta problemet med svagt tick som kommer och går inte märkvärt ändrats under de snart 10år jag ägt bilen. (Jag måste som sagt kliva ur bilen eller hissa ner rutorna för att höra det). Tror heller inte att motorn på något sätt skulle ta skada av att köra den lite tjockare oljan med sina tillsatser för att mjuka upp packningar, under sommarhalvåret.

Det är ju såklart alltid en avvägning om man skall slita upp och rota i saker. Dock har jag lärt mig under mina 38år att man oftast inte skall röra något som fungerar. Dessutom är det en prioriteringsfråga vad man skall lägga sin tid på. Sedan finns ju även risken att någon tryckare eller tätning blir skadad i processen, och då måste köpas nya, -vilka INTE var direkt billiga.

Mazd, är lite sugen på att testa den 5w-50 du kör med. När du hört tick, har det varit med varm eller kall motor? Nu lär det iof ta ett tag innan jag använt upp mina tre 20L dunkar med Castrol olja ;) (Helsyntet till Toyyan, delsyntet/mineral till Mazdan).