Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Hur var det nu... var det omöjligt att ta lös och byta/rengöra lyftarna på 2.2i 12v (F2) motorn utan att plocka av toppen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Mazd »

Nej, lyfta toppen behöver Du inte. Jag tror inte ens kammen måste ur, utan det räcker nog med axlarna med "vipparmarna" vad det nu kan tänkas heta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Ventiltätningar

Inlägg av mazdalover »

jabb bara att ta bort lyftarbryggorna så tuta och kör bara
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Speedo »

Men vänta nu... det här var väl olika på olika motorer... Hade en polare här som tidigare helrenoverat sin fd. 323F motor, och på den gick det att ta lös utan att ta lös toppen om man ville. Men när vi tittade i Haynes boken för 2.2i 12v motorn så var det något som gjorde att det inte skulle gå. Var det inte så att ventilerna ramlar ner i toppen eller nåt?

Har du haft lös och rengjort det där på både 16v och 12v, Mazd? Vilken motor har du gjort det på, Mazdalover?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Mazd »

Jag har bara gjort det på 16v:n, och då måste kammarna bort för dom sitter över och trycker direkt på lyftarna.

Ventilerna sitter kvar på alla toppar så länge man inte bråkar med ventilfjädrar och knaster. Och det har ju inget med lyftarna att göra. Lyftarna på 2,2 12v sitter i "vipporna" vad jag förstår. Men jag har aldrig grejat med dom på 2,2:an.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Ventiltätningar

Inlägg av mazdalover »

tätningarn till ventilerna sitter under fjädrana ska dom bytas riv toppen

ska du bara renovera lyftarna så bara vipparmabryggan

obs ANVÄND BARA Mazda ORGINAL PAKNINGAR det har jag lärt mig den hårda vägen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Mazd »

Oops! Jag läste inte ordentligt. Fick för mig att vi snackade om ventillyftarna. Goddag - Yxskaft!

Om jag då äntligen ska skriva något om tätningarna så skulle det kanske gå att hålla ventilerna på plats med tryckluft istf att riva toppen? Har iofs aldrig provat själv, och frågan är hur man trycker ihop ventilfjädrarna utan mothåll. Kanske finns något specialverktyg för detta?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Speedo »

Jag vet inte om jag är klokare eller mer förvirrad? :?:


1. Om jag har tick från ventilerna, så visst är det bara lyftarna jag behöver renovera då?
2. Med tanke på att det är 12v motorn jag har, med vipparmar osv, behöver jag alltså inte ta loss ventiler, topp eller kam då?
3. Om man vill göra det ordentligt, visst vore det väl vettigt att byta dom där gummitätningarna istället för att bara rengöra då? För så dyra borde dom väl inte vara, eller?
4. Hur lång tid skulle ni bedömma att en sådan renovering/rengöring skulle ta, och är det väldigt pillrigt?

Vad exakt ÄR det jag måste skruva isär? Steg för steg guide! :o
Har inte riktigt förstått dom olika delarna ännu, kan jag erkänna. Jag skannade in sprängskissen jag hade i Haynes boken. Är det alltså 5:an där jag vill åt? "HLA", och den skall man alltså kunna sedan plocka ner vidare? Bör jag skruva bort hela (4) "rocker shaft assembly" och rengöra?

Bild

Efterssom vi bara har en bil i familjen som vi är mycket beroende av att den fungerar så vill jag vara säker på att jag inte tar mig vatten över huvudet när jag börjar skruva så bilen blir ståendes... därav alla frågor ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ventiltätningar

Inlägg av Mazd »

Ok, det är tätningarna i lyftarna Du tänker på, eller? (Ventiltätningarna är nr 16 på bilden och har inget med lyftarna att göra.)

För att vara systematisk så följer jag Dina nummer:

1. Ja.
2. Du behöver inte lyfta toppen, demontera kam eller ventiler.
3. Vet inte exakt hur tätningarna ser ut men det är väl inte fel att byta. Beror på vad det kostar förstås och om de går att köpa lösa, eller om man måste köpa hela lyftarna.
4. Har inte rivit något i min 12v-topp så jag vet inte tyvärr. Så steg-för-steg-guide lämnar jag med varm hand till mazdalover att redogöra för.

Ja, det är "HLA" som är lyftaren. Så det borde bara vara nr 4 på skissen som behöver demonteras. Sedan går det nog att dra ut lyftarna med en tång. Vet inte om det kanske kan ramla ut någon liten kula och fjäder också. Blir lite sugen på att veta hur den här typen av lyftare ser ut nu....

Det är klart man ska förbereda sig inför ett nytt projekt. Chansen att lyckas ökar markant. Fråga på bara! Tyvärr hade jag inga klockrena svar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Heh... jo, jag ser nu att jag skrev "ventiltätningar" som rubrik på tråden, och det är ju helt fel. Jag är ju ute efter det som orsakar ticket. Och det är väl lyftarna som gäller då och inte ventiltätningarna antar jag?
Men Mazd, du hade väl plockat isär och rengjort ett flertal gånger på 16v:n? Jag vet att det inte ser likadant ut, men själva HLA:n borde väl se likadan ut? Tänkte då du skrev att du inte vet hur tätningarna ser ut...?

Hittade den här guiden. Denna HLA är ju inte från en 626 motor, men dock en Mazda verkar det vara. Känner ni igen att det är så här det ser ut och gjorde du något åt det här hållet när du rengjorde dina, Mazd? :
http://www.loc-nar.com/gallery2/main.php?g2_itemId=1091
(Klicka på bilden för att få beskrivande text)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar