Främre domkraftsfäste
Främre domkraftsfäste
Då var det dags för den andra akuta rostskadan på 16v:n. Förstärkningen bakom framhjulen vid domkraftsfästena liknar ingenting. Det finns liksom inget kvar som kan likna något. Tröskellådans frankant och framskärmens nerkant är inblandade i detta också, så det kan bli något stort.
Har ännu bara demonterat höger framskärm och avlägsnat en rejäl kompost som fanns där. Vågade inte titta närmare idag.
Har ännu bara demonterat höger framskärm och avlägsnat en rejäl kompost som fanns där. Vågade inte titta närmare idag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Främre domkraftsfäste
-Oj oj oj!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Främre domkraftsfäste
Här var det riktigt illa ställt! Började på vänster sida och mötte en orgie i dubbla och tredubbla plåtar där rosten härjat fritt sedan 1989. Att inte bilen vikt sig på mitten är en gåta. Fick börja med att laga inuti balken på första bilden för den går inte att komma åt från andra hållet. Ett rent elände att ens hitta något som är så friskt så att svetsen biter i det. Det går inte heller att apa efter orginalkonstruktionen för det blir för krångligt. Här gäller bara att hitta på egna lösningar och göra det så starkt som möjligt. Nu är det 1,5mm plåt som gäller.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Främre domkraftsfäste
Det är bara att konstatera att 1,5mm plåt knackar och bockar man inte som man vill för hand. Dagens skapelse liknar mest något som jag tycker för tankarna till "Robot wars". Nåväl, det är ju inget som kommer att synas iaf. Bara det håller en 20000mil eller så, så kan jag göra om det lite snyggare nästa gång. Färdigsvetsat på vänster sida idag. Högersidan såg vid första anblicken något sämre ut. Minst två heldagar till skulle jag tro. Puh!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Främre domkraftsfäste
I dag var det marathonsvetsning i vedboden efter att ha hämtat en ny gasflaska. Blev faktiskt klar på högersidan! Balken var lite bättre på än på vänstersidan men golvet var betydligt sämre. Sista decimetern av golvet längst fram på högersidan bestod i princip bara av bitumenplattan.
Jag spegelvände gårdagens pappersmallar och sparade således massor av tid.
Jag spegelvände gårdagens pappersmallar och sparade således massor av tid.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Främre domkraftsfäste
du jobbar inte som bilplåtslagare va??? ser nästan ut som det när du arbetar och gör alla svets jobb???
mvh mazdalover
mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Främre domkraftsfäste
Tackar, dom orden värmde, mazdalover! Har jobbat som svetsare, men det var tyngre grejer typ truckstativ och liknande. Är självlärd på tunnplåt. Det började med en helrenovering av en superrostig Jeepkaross och på den vägen är det. Som Mazdaägare får man ju regelbunden plåt och svetsträning, hehe!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Främre domkraftsfäste
F*n också!!! Jag glömde ju att göra några domkraftsfästen! Hur dum får man vara??? Byggde visserligen ganska kraftigt så det håller nog att hissa i men ändå. Snacka om hjärnsläpp!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Främre domkraftsfäste
som en riktig utbildad bilplåtslagare så kan jag inte ge något annat än tummen upp, du gör allt helt rätt....... GOD WORK MANNEN
blir otroligt bra detta du skulle nästan få fixa min bil om det skulle behövas och då skulle inte jag snåla med betalningen
blir otroligt bra detta du skulle nästan få fixa min bil om det skulle behövas och då skulle inte jag snåla med betalningen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Främre domkraftsfäste
Jaså, Du är bilplåtslagare mazdalover. (Förvånar mig inte efter att ha sett bilden på Din stumfogade skärmkant.) Suger åt mig allt beröm naturligtvis!
Igår blåste jag av smutsen och nerkanterna på framskärmarna med högtryckstvätten. Hade ju inte tänkt att nerkanterna skulle bort förstås, men så blev det. Så idag får jag försöka få ihop något snabbt bara så jag kan montera tillbaka dom. Ska inte göra dom lika långa för att undvika kompostsamlingar. Fick tillbaka inredningen på plats igår också, så det går sakta men säkert framåt.
Igår blåste jag av smutsen och nerkanterna på framskärmarna med högtryckstvätten. Hade ju inte tänkt att nerkanterna skulle bort förstås, men så blev det. Så idag får jag försöka få ihop något snabbt bara så jag kan montera tillbaka dom. Ska inte göra dom lika långa för att undvika kompostsamlingar. Fick tillbaka inredningen på plats igår också, så det går sakta men säkert framåt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).