Tomgångsmotor

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Jag lider med dig...

Själv har jag tur att tomgången är 100% perfekt. Bara för att jag skriver det, så kommer den väl börja strula. Brukar tomgångsstrulet börja vid nåt visst miltal? Jag har ju inte så långt till 20k nu...

En fundering bara. Den kan inte dra tjuvluft eller nåt runt tomgångsmotorn? Hur är det med den lilla kylvätske slangen. Har för mig att de tomgångsproblem jag hade för många år sedan kom efter jag bytt just den slangen. Och vi har väl tidigare pratat om att den måste luftas?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Ska fortsätta med tomgångsmotorn och just minutiös luftning står på schemat. Ska även koppla ur tomgångsmotorn när bilen är varm och se hur den beter sig. Tomgångsmotorn verkar i stort sett vara en elektromagnet. Kan den tappa kraft av ålder eller oxid???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Jasså det är en elektromagnet däri? Tror inte den borde tappa kraft. Hade varit bra om man vetat exakt hur den fungerar. ;)
Det kan inte vara något som blir glappt/otätt? Märkligt är ju att det går till sig vid ett knack vilket ju pekar mot nåt som kärvar, men...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Tomgångsmotorn består av två delar. Den ena styr den förhöjda tomgången när motorn är kall och består av ett termostatstyrt luftspjäll. Denna delen heter BAC och styrs av kylvattnets temperatur. Den här kan säkert bli påverkad av luft i kylsystemet. (Men jag har aldrig haft problem med luftfickor i "GY (Golden Years)" vid tex kylarbyte, bara fyllt upp och kört.) BAC är bara aktiv upp till 50 grader.

Den andra delen heter ISC och det är den som är tomgångsmotorn eller rättare sagt en liten magnet-luftventil som verkar öppna och stänga hela tiden när motorn går. ISC får impulser från motorstyrningen och öppna/stäng-frekvensen varierar för att hålla tomgången rätt och motorgången jämn. ISC är alltså inte bara verksam på tomgång. En Kylvattenpassage går från BAC genom ISC men kylvattentemperaturen verkar inte ha något med ISC funktion att göra.

Men vad i herrans namn är det som blir fel med ISC då??? :crazy:

Det mest påtagliga man ser är den lilla kolven som dras in av elektromagneten och fjädrar tillbaka mekaniskt, för att öppna/stänga ventilen. Inte svårt att tänka sig att den kan kärva eller fastna.

Ibland hjälper det med rengöring. Smörjning spelar ingen roll verkar det som. Möjligen lite 5-56 eller tunn olja.

ISC ventilen drar i sig en del luft från vevhusventilationen, så den får ju lite smörjning i luften men också en hel del skit som kan sätta igen den.

Men ibland hjälper det inte att göra rent och jag skulle så gärna vilja veta var felet sitter då. Slitage? Svag magnet? Felaktiga impulser från motorstyrningen? VAD???

Kör nu med orginal BAC hop-parad med en ISC från en skrotad 16v. Återkommer efter provkörning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Bra info! Lusläst verkstadshandboken? :)

Hade varit intressant om man kunnat starta motorn med tomgångsmotorn lös (i handen) och se hur den jobbar, vilken frekvens ventilen rör sig med osv.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Jag har läst och begrundat och vänt och vridit på det här på gränsen till vansinne.

Testade faktiskt att göra som du skriver, Speedo; Kopplade ur den tomgångsmotor som satt monterad och pluggade kabeln i en lös tomgångsmotor. Den lilla kolven rörde sig så fort att det nästan inte syntes, och den rörde sig med ganska kort slag. Tänkte inte på att prova olika varvtal.

Mätte också impulserna i kabeln från motorstyrningen och med min simpla testlampa så lös det hela tiden, men med tanke på hur den lilla kolven for så är det nog massor av jättesnabba impulser.

Testade även att koppla 12V från ett separat batteri på en lös ISC och då drog den in (öppnade) den lilla kolven med besked och höll den tills jag bröt strömmen.

Körde en sväng utan inkopplad tomgångsmotor och det gick rätt bra. Något lägre tomgång, men inte särskilt ojämn. Bilen var helt ok att köra i övrigt. Möjligen något lite ojämn gång mellan 1500-2200 rpm. Men både tomgången och gången var bättre med urkopplad tomgångsmotor än när skiten är inkopplad och bråkar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Intressant test...

Om impulserna är så snabba som du säger är det inte konstigt att din testlampa bara lyser, om det en glödtrådslampa ;). En lysdiod däremot hade du nog kanske kunnat se att den blinkade. Sen om man skulle kunna se något "fel" mha det är en annan femma...

Men frågan (för mig) är fortfarande hur den styr tomgången. Skickar den lite lite luft förbi spjällhuset varje impuls/rörelse? Om den fladdrar så där snabbt/mycket hela tiden man kör är det förvånansvärt att den håller och inte nöts ut. Är det mekanisk nötning nånstans eller hålls dom rörliga delarna svävande av fjädern på nåt vis?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Jo, det är som du tror Speedo. Luftventilen öppnar lite för varje impuls och ju högre impulsfrekvens desto mer luft sticker förbi spjällhuset.

(Jag tror förresten att jag kopplade testlampan fel, för jag jordade den i ventilkåpan. :oops: Skulle ha kopplat in den på de två stiften i kabeln från motorstyrningen, såklart... Den kan ju lika gärna, eller kanske troligare, skapa impulser genom att bryta på jorden.) Har sagt det förr; el är inte min bag.

Jag tänker som du; att det är konstigt att den lilla kolven inte nöts ut. Det går att se lite slitage, men förvånansvärt lite. Kolven "hänger" pressad av fjädrar från båda håll, och det gör säkert sitt till.

Det jag ännu inte testat är att koppla konstant 12V på ISC när den är monterad och motorn går. Då är ISC helt öppen, så det borde bli alldeles för högt luftflöde. Men det kanske skulle kunna gå att "steloperera" en ISC så att man fixerar kolven i lagom öppet läge som nödlösning???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av SkauneJohan »

Intressant att man hittade denna tråden, tomgångsmotorn verkar vara ett rejält sorgebarn :thumbdown: har ju problem med hög tomgång på min annie....

Man kanske kunde göra kolven mekanisk och använda en chokevajer, våra bilar fanns ju med förgasare orginal så det är förberett för choke i intrumentpanelen precis ovanför huvöppnar reglaget till vänster om ratten :thumbup:

Isåfall kan man få lite högre tomgång på en kall motor och lagom på en varmare :thumbup: :D 8-)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Manuell tomgångsjustering... Kul idé, men jag vet inte om jag skulle vilja ha det. Det är ju lite steampunk, förstås... Jag donerar en begagnad tomgångsventil till dig om du vill försöka och dokumenterar projektet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar