Tomgångsmotor

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Kommer här att beskriva hur man tar bort och rengör tomgångsmotorn. Skriver fritt ur minnet, så tveka inte att kommentera eller rätta mig om jag missar något.

Innan man börjar så ska man ha en ny packning mellan tomgångsmotorn och spjällhuset till hands, eller packningsmaterial så att man kan göra en ny. Jag tror att Mazda har en sats med denna packning, nedanstående gummipackning och nya skruvar (M5x16) ist f dom med specialskalle som nämns nedan.

Tomgångsmotorn sitter skruvad i spjällhuset med fyra skruvar. Dessa har Ph2-skalle.
Det är lämpligt att orientera sig lite med en spegel och ficklampa för att hitta skruvarnas placering.
För att komma åt bättre så får man börja med att plocka bort luftfilter, LMM, och "luftsnorkel". Det är inte fel att ta bort trottelpotensiometern (tror jag att det är) för att se lite bättre och komma åt att rengöra ytan mellan spjällhuset och tomgångsmotorn. En liten svart grej, som sitter med två skruvar över tomgångsmotorn. Har för mig att det även underlättar att ta bort bränslefiltret, och även vacuumslangen till bromsservot. Lossa slang-hållaren som sitter fast i tomgångsmotorn.
Lossa tomgångsmotorns kylvattenslangar. Om man lossar dessa vid tomgångsmotorn eller "i andra änden" är en smaksak beroende på vilket som är lättast att komma åt.
Lossa kontakten till tomgångsmotorns kabel.
Nu behövs en kort Philipsmejsel i gott skick och bra grepp. Tryck i mejseln för kung och fosterland! Skruvarna har suttit ett tag.....
När alla fyra skruvarna är borta ska det gå att ta bort tomgångsmotorn från spjällhuset.

Tomgångsmotorn är tvådelad och sitter ihop med fyra skruvar. Dessa har specialskalle, men går att lossa med en bra polygrip om man sätter fast tomgångsmotorn i ett skruvstycke.
Mellan de två delarna sitter en specialpackning i gummi som brukar gå att återanvända.
Nu ser man en liten "kolv" och en fjäder samt en liten vit plastpinne i fjäderns ena ände. Kom ihåg hur grejerna sitter!
Man ser även en svart tätningsring av gummi. Fö finns det inga fler lösa delar.
Rengör allt som är skitigt med bromsrengöring och tops. (Jag brukar även smörja "kolven" lite med ATF, men vet inte om det gör någon skillnad.)
Det var det hela! En pincett är bra när man ska sätta tillbaka den lilla vita plastpinnen på sin plats.
Senast redigerad av Mazd den ons 23 jan 2008, 21:14, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Fin beskrivning!

Vet du vad det är för dimmension på skruvarna man skall skaffa som man skall byta ut, så man har dom till hands redan när man börjar skruva?

Är det något fett i tomgångsmotorn? Har för mig att du nämnde att felet kommit tillbaka efter ett tag. Frågan är hur man lagar det permantent. Verkar ju vara lite skruvande och det känns som man vill kunna fixa det ordentligt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Skruvarna är M5x16.

Jag tror inte det ska vara fett i och vet inte om det tjänar något till att smörja alls egentligen. Hoppas någon annan vet.

Det är bara första gången det är lite klurigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Men om det inte är för att smörja man plockar isär, är det helt enkelt en massa smuts och sot där som gör att det kärvar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Jag tror det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

Kom på att jag har ju för tusan ett helt spjällhus med tomgångsventil liggande. (Ska säga tomgångsventil hädanefter.) Hade helt glömt bort det! Så jag plockade isär och tog några kort. Det var visst några grejer till inuti än vad jag beskrev tidigare, hehe.
Här sitter tomgångsventilen på spjällhuset. Detta är sidan som sitter mot torpedväggen.
Här sitter tomgångsventilen på spjällhuset. Detta är sidan som sitter mot torpedväggen.
Visad 16533 gånger
Här är tomgångsventilen från den sida som sitter mot spjällhuset. (Packningen saknas.)
Här är tomgångsventilen från den sida som sitter mot spjällhuset. (Packningen saknas.)
Visad 16529 gånger
Här är tomgångsventilen delad och man ser alla smågrejer. Saknas på bilden gör den speciella gummipackningen mellan tomgångsventilens "halvor".
Här är tomgångsventilen delad och man ser alla smågrejer. Saknas på bilden gör den speciella gummipackningen mellan tomgångsventilens "halvor".
Visad 16528 gånger
Så ser det ut. Fråga bara inte hur det fungerar...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Tack för bilderna! Inte för att jag heller förstår hur det fungerar men... blir nästan lite rädd av alla smågrejer. Tänk om man tappar nån pryl? :o
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Hmm... var det samma tomgångsmotor till alla motormodellerna? Tänkte ifall man fick tag i nån billig fungerande på skroten, eller tappar bort nån del så att man tvingas skaffa en annan...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Mazd »

På mina bilar, en 2,0i 16v och en 2,2i 12v, ser tomgångsventilerna identiska ut. (En kund hade en 2,0i 8v, och den såg annorlunda ut.) Svårt att veta om en tomgångsventil från skroten fungerar. Kanske bäst att leta efter en som har dom konstiga special-skruvskallarna kvar för då har troligen ingen haft anledning att plocka isär den tidigare. Den extra tomgångsventil som jag har liggande var tidigare isärplockad och gummipackningen invändigt var ersatt med tätningsmedel. Kan knappast ha fungerat.

Mazda-verkstaden i Mjölby fixade en packningssats åt mej till tomgångsventilen på 16v:n. I satsen ingick den invändiga gummipackningen. Detta var många år sedan och när jag senast frågande på Ford som säljer Mazda i Linköping så visste dom inget om någon packningssats. Men dom är ju heller inga Mazda-män....

Är för övrigt ganska säker på att tomgångsventilerna kommer från Mitsubishi, för det brukar bara vara Mitsu-grejerna som strular på GY (Golden Years).
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Är för övrigt ganska säker på att tomgångsventilerna kommer från Mitsubishi, för det brukar bara vara Mitsu-grejerna som strular på GY (Golden Years).
Såklart, hehe...

Tycker ha hört från så många håll att det verkar så svårt att få till tomgångsventilen så den verkligen håller sig bra (och att det var nåt spec fett däri?) så det kanske är lika bra att man försöker få tag i en beggad som är verifierad att fungera istället, man hittar en till rimligt pris...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar