Fulmek
Re: Fulmek
Precis "sånna" lösningar jag gillar.
För ett antal decenier sedan hade allt fått droppa ner på marken. Jag kommer håg min gamla BSA, som jag hade 1970, den läckte så mycket olja att jag hade med mig en tidning och la under motorn när jag parkerade i stan, som då var Norrtelje. Tidningen kastade jag natutvis i närmsta papperskorg.
Miljömedveten ?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Fulmek
Det kan ju helt klart vara stil på gubbalösningar. Jag tycker att det är läckrast med ståltråd eller snören. Buntband kan jag acceptera, men silvertejp är inte ok, och funkar aldrig heller för den delen.
Du var ju ändå väldigt hänsynsfull med tidningen under hojen, 2x626. (En bekant berättade om när han skulle köpa olja till sin Triumph på den tiden som man kunde köpa olja på macken. Mack-killen frågade; -Vill du ha oljan i motorn, eller ska jag hälla den direkt på marken?)
Du var ju ändå väldigt hänsynsfull med tidningen under hojen, 2x626. (En bekant berättade om när han skulle köpa olja till sin Triumph på den tiden som man kunde köpa olja på macken. Mack-killen frågade; -Vill du ha oljan i motorn, eller ska jag hälla den direkt på marken?)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fulmek
BSA, Triumph och Norton, dom var likadana "oljefläckare" på den tiden. Men det var ju Engelskt man skulle åka. Japsarna "fanns inte" då.
Jag ber om ursäkt för Buntbandet jag fäst exp.kärlet med.
Jag ber om ursäkt för Buntbandet jag fäst exp.kärlet med.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Fulmek
Nu ska du inte kokettera och be om ursäkt för Mellansveriges finaste expansionskärl. Jag skrev faktiskt att buntband är ok.
Jag vet inte hur det var med Morfars miljömedvetenhet egentligen. Han jobbade effektivast i gummistövlar eller utslitna lågskor, så den catch can som hänger över fotpinnen hade möjligen som huvudsaklig uppgift att skydda vänsterskon från överdriven impregnering.
Jag har fler av morfars gubbalösningar som är ganska härliga, så de kommer nog att visas upp här framöver. Stay tuned.
Jag vet inte hur det var med Morfars miljömedvetenhet egentligen. Han jobbade effektivast i gummistövlar eller utslitna lågskor, så den catch can som hänger över fotpinnen hade möjligen som huvudsaklig uppgift att skydda vänsterskon från överdriven impregnering.
Jag har fler av morfars gubbalösningar som är ganska härliga, så de kommer nog att visas upp här framöver. Stay tuned.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fulmek
Jag är ju för ung för att ha åkt på dom hojarna när dom var nya och pissade olja från fabrik, men efter sisådär tretton år av filande och svetsande är min såpass oljetät att den kan stå i vardagsrummet utan dropplåt under. Med modern teknik går det att få dom rimligt oljetäta, åtminstone i nåt tusental mil innan dom börjar svettas igen
Re: Fulmek
Hade ett nytt problem idag.
Dörrsidan hängde sig på karmlisten och lossnade varje gång man öppnade dörren.
Lätt fixat!
En Plåtskruv genom karmlisten, in i plåten eftersom det var just den listen som börjat krympa så den "genade" i svängen där nere. Sen så tog jag universalskruven, som jag inte fattar att man tidigare klarat sig utan tidigare.
Farmarskruven !! Så nu är allt OK igen.
Dörrsidan hängde sig på karmlisten och lossnade varje gång man öppnade dörren.
Lätt fixat!
En Plåtskruv genom karmlisten, in i plåten eftersom det var just den listen som börjat krympa så den "genade" i svängen där nere. Sen så tog jag universalskruven, som jag inte fattar att man tidigare klarat sig utan tidigare.
Farmarskruven !! Så nu är allt OK igen.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Fulmek
Mazda gjorde ju själva samma sak då det begav sig i framkant på dörrsidan, fast lite mer väl dold i klädseln. (Innan jag hittade den skruven första gången )
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fulmek
Jävlar !!!
Har missat att Mazda var före mig
Har missat att Mazda var före mig
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Fulmek
Här kommer ännu en av min morfars höjdare. Perfekt för att flytta luften dit man behöver den. Vilken skillnad mot att kånka runt kompressorn för hand.
När denna kom i min ägo så bytte jag ut morfars kompressor mot min oljefria för att slippa startproblem vid låga temperaturer.
När denna kom i min ägo så bytte jag ut morfars kompressor mot min oljefria för att slippa startproblem vid låga temperaturer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).