Då var det dax igen..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Ja, jag beställde en ny packning, termostat + packning till den idag. Ska försöka att få tid att fixa i helgen om inget annat inträffar. Ska försöka få till lite bilder så att efterkommande kan se hur det ser ut ;)
626 2.2i 12v 4wd -92
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Då var termostaten bytt och vipparmsbryggan ligger på bänken i garaget. Var enkelt se vilken lyftare som felade iaf. Det är bara att känna på vipparmarna och se vilken som glappar. Inga problem att få bort lyftaren men jag gick dock på en nit då jag försökte få isär den. Kulan går lätt men själva toppen som ska trycka mot ventilen sitter fast i bottenläge. Har lagt den i ett bad med avfettning nu i hopp om att det lossnar. I värsta fall måste den bytas ut.
626 2.2i 12v 4wd -92
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Kan även tillägga att det är superenkelt att demontera det här, tar typ 10min och kanske runt det dubbla att få tillbaka igen.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Det verkar ju ha gått smidigt så här långt. Kulan är alltså synlig utan att ta isär själva lyftaren? Är du säker på att den del av lyftaren som ska trycka mot ventilen har fastnat i bottenläge? Kan den inte bara ha tryckts in och stannat pga av att kulan inte funkat? Går det att få grepp om "tryckdelen" med en tång och dra ut den, eller pressa ut den med trycklyft genom kulventilhålet?

Tror att det är kulan som är boven och det kan räcka med att bara peta på den så funkar lyftaren igen när det blir olja i den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Nu är jag helt ny på området men vad jag kan förstå så bygger den tryck utan problem. Kulan finns längst ner i lyftaren tillsammans med ett lite hål, det sitter ännu ett hål längre upp. Antar den fungerar som en backventil helt enkelt, testade med tryckluft utan resultat tyvärr. Att det blir tryck i den är enkelt att kolla då det är enkelt att släppa ut det genom att trycka in något smalt i undre hålet. Det är själva kolven som ska komma ut som sitter fast och inte går att få ut. Troligen så har den bränt fast på nåt vis el om någon smuts har kommit imellan då den drogs in. Poängterar att lyftarna på dessa är supersmå grejor.

På bilden syns det markerat den del som ska komma ut och trycka mot ventilen.
Ventillyftare 2.2l 12v
Ventillyftare 2.2l 12v
Visad 7125 gånger
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Mazd »

Ja, det där såg pilligt ut... På 16v-lyftarna fick jag tag om "kolven" med en tång och kunde dra ut den och dessutom dra längre så att jag fick isär lyftaren, men det var tvunget att vara precis rätt tång, och när jag fått grepp med tången om "kolven" så klämde jag ihop tånghandtagen i ett skruvstycke annars slant det lilla grepp jag hade, och så höll jag i lyftaren och lirkade tills kolven kom ut och mer tills lyftaren delade sig. Men som sagt; detta är mindre grejer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Jag gör ett nytt försök med tryckluft idag i förhoppning om att nästan ett dygns bad i avfettning hjälper. Annars får man beställa en ny av Mazda i morgon.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Speedo »

Spännande! Men du kan inte mena att det tar 10min från att du börjar skruva av ventilkåpan tills du har lyftarna (HLA) lösa? Kan du knäppa nån bild på toppen när grejerna är lös?

Tyvärr skulle jag tro att det är svårt att lösa koks med avfettning. Skulle haft en ultraljudstvätt. Skulle det gå att värma? Var väl nån o-ring, men den kanske gick att ta bort. Det gick inte att trycka från baksidan där kulan (?) satt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Dev »

Jodå 10min :-) bara bort med ventilkåpan sen sitter bryggorna med fem 12 mm bultar bara. Jag tog bara ur den på insugssidan då det var där felet satt. Fick till slut lös lyftaren och motionerade den tills dess att den gick lätt. Monterade sedan ihop allt vilket tog 5-10min längre då vipparmarna måste ligga rätt an kammen innan man drar åt. Lyftarna följer med vippbryggan, de sitter i små hål bara och var inga problem att dra ur. Hällde även i en skvätt olja i hålet innan jag stoppade tillbaka lyftaren för att snabbare få tryck. Nu spinner rovan som en katt och knackar inte ens vid kallstart :-)
Har lite bilder i min iPhone som jag lägger upp vid tillfälle.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Då var det dax igen..

Inlägg av Speedo »

Men vad guld att höra! Skönt att du slapp köpa någon lyftare också.

Jag var rädd att det där var en relativt stor procedur. Nu vet jag att får jag knackproblem i lyftarna så är det förmodligen genomförbart att ta lös och rengöra. Är det svårt att se när vipparmarna ligger rätt an kammen? Är totalt newbie på området...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar