Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av SkauneJohan »

grannt, e ju som nytt igen :thumbup:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Oj, tack! Som nytt är det inte vilket man ser om man tittar i verkligheten, men det duger som sagt.

Men nu över till nästa ångest. Tänkte jag skulle se över hålet hjulhuset bakåt och plockade bort kofångaren för att se/komma åt ordentligt, och då kom nästa chock. Hack/bryt/bänd med kniven, och resultatet syns på bilden:
IMG_0851.JPG
(495.57 KiB) Nerladdad 4706 gånger
Mazd, hur skulle du lappat detta? Många små bitar eller försöka använda så stora bitar som möjligt och bocka? (Har ingen bockmaskin). Oroväckande är också tanken med tankrör just innanför. Dessutom sitter bakre spolarmotor med slangar och grejor där nere i baljan...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

Mazd är mycket bättre än mig när det gäller svets men jag tillåter mig att komma med ett tips.
Svetsade nära bränslepåfyllningen på Suzz.
Köpte en svetsfilt på Jula. Klippte mindre bitar som jag skyddade med.
Supporterklubben Hejar På !!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Tips från alla såklart välkomna :)

Har just rivit i andra sidan och det såg inte heller roligt ut, om än inte lina illa. Vet inte hur jag skall börja riktigt. Man ser ju som inte ens hur formen ska vara längre...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

Va' härligt!
Då kan du få utlopp för ohämmad kreativitet.
Min Suzz har utsatts för det.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Ok, här är dagens arbete. Började med högersidan som till synes var "bättre".
IMG_0868.JPG
Börjat röra runt med kniven lite. Hålet var bara som en 10-krona först. Man ser även tidigare lagning (ej gjort av mig men jag var med).
(543.33 KiB) Nerladdad 4702 gånger
IMG_0869.JPG
Här har jag gått lös med kniven... Man förvånas alltid av hur mycket större yta rosten spridit sig till.
(529.82 KiB) Nerladdad 4702 gånger
IMG_0870.JPG
Burk med all rost och bitar.
(595.54 KiB) Nerladdad 4702 gånger
IMG_0871.JPG
Här har jag kapat mig fram till friskt material och förberett för svetsning.
(463.64 KiB) Nerladdad 4702 gånger
IMG_0872.JPG
Ett par pappmallar, kapande, bockande, hamrande och svetsande senare. Det som saknas är fäste för kofångaren och det lilla plast-innerskyddet.
Behöver man punkta tätare, måntro?
(419 KiB) Nerladdad 4702 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Det där är svåra ställen. Som tur är så syns de inte, men man vill ju att kofångaren ska passa, och domkraften gå ner i baljan när man är klar.

Jag brukar väl ha lite tätare mellan svetspunkterna. C/C 10-15mm ungefär. Men jag tror inte det spelar någon roll i det här fallet.

Många småbitar eller en stor "finbockad" lagningsbit. Många små är mycket snabbare och lättare, men en stor och snygg känns bättre... Bara jobbet blir gjort, så kan man vara nöjd.

Påfyllningsröret till tanken är inte att lita på. Ett känsligt ställe som mycket väl kan vara otätt och släppa ut bensinångor. Jag skulle plocka bort tankpåfyllningsrören och plugga alla slangar som blev över. Vet inte om du har den där rörhärvan till gasåterledning kvar vid påfyllningen. Kan vara läge att kolla envägsventilen vid bakaxelbalken också, så att den ser hel ut. Och så blöta handdukar över allt där det kan komma loppor och slipsprut.

Satsa på att plocka bort bakrutespolningen medan du lagar, tycker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Det är nog inget svårt ställe jämfört med vad du gjort, Mazd!

Jo, vart lite glest mellan punkterna. Blir ju som att man bara fäster upp först, sedan dutta jag typ mitt emellan osv. Kan ju komplettera med några punkter.

Sedan det här med tanken. Kändes ju inte alls kul att börja slita i dom grejorna faktiskt. Det är väl antagligen inte enkelt att bara "koppla ur" slangarna, eller? Om jag låter dom övre regionerna vid tanklocket vara, och bara håller till nere vid baljan och då skärmar av med en brandfilt, tror du fortfarandet det är riskabelt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Det är nog inte så farligt att koppla loss tankpåfyllningen. Nya slangklämmor behövs nog. Risken är väl att du hittar rostskador på rören eller i innerskärmen bakom rören som du inte vill hitta. Fästena för rörens plastkåpa är nog också i riskzonen om man börjar plocka med dem. Så risken för merarbete är stor om rören tas bort även om borttagandet inte är så svårt.

Angående brandrisken så vågar jag inte uttala mig, utan drar en sedelärande(?) historia från min ungdom;

Jag och en kompis var ute och körde moped en sensommardag. Det var väldigt varmt och hade varit torrt väder länge. Gräset var långt och gulnat. Vi stannade utmed en skogsväg och tog en rökpaus. Inte helt opåkallat kom diskussionen upp om kastade fimpar från bilar och brandrisk. Vi släppte fimparna i diket och lade oss tillrätta för att se vad som skulle hända, och för att kunna släcka direkt om det tog sig. Efter tre kastade fimpar var och en dryg halvtimmes studie hade vi inte mer än sex självslocknade fimpar som resultat av experimentet. Precis när vi skulle till att avsluta testet och ge oss iväg, så dök en bil upp på vägen. Gissa vad den arge mannen i bilen sade om dumhetsgraden av att ligga i det torra gräset och röka. Vi mumlade bara något och drog därifrån, så den arge mannen fick aldrig veta den vetenskapligt bevisat minimala risken för brand på grund av kastade fimpar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

Kära Vänner Rostbekämpare !
Det är faktiskt inte bra Ni (vi?) som kämpar med Plåtviruset.
Har hittat en i "Trollforumet" som nog är värst.

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... ga-89-2-3T

Läs igenom tråden och få energi att fortsätta med Era GY (Golden Years).
Själv har jag bara den Lilla Plogbilen att svetsa på, så jag får ingen erfarenhet. :D :D
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar