Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Ok, men ung kollega fick mig att tänka; måste den eg svetsad så mycket mot själva golvet? Vad vinner man i hållfasthet på det? Att viktigaste hållfastheten borde vara i kortändarns mot övriga balken.

Spontant kan man ju tycka det är bättre ju tjockare gods man har... Det röret jag fixade idag är 2mm. Hur tjockt gods är original balken gjord av?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag vet inte exakt tjocklek på originalbalken, men det känns som runt 1,5 mm när man jobbar med den.

Många balkar på bilar är ju i stort sett bara u-bockade plåtar som svetsas mot t ex ett golv så att golvet blir balkens överdel och ger stryka åt balken samtidigt som balken stärker golvet. Ju mer grejerna hänger ihop desto starkare blir det. Jag skulle helt klart fästa lagnings-sektionen av balken mot både original-balk och golv. Mycket överdrivet kam man säga att man annars får en liten del bil med separat ram, som på den gamla goda tiden, där karossen bidrar till belastningen på ramen i stället för att vara självbärande. :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Fast om du tänker dig att du har en stor plåt som utgör golv, som man lägger på två långa fyrkantrör, då skulle ju detta vara stabilt att gå på utan att man ens fäst fyrkantrören i denna plåt (golv). Och borde det inte alltid vara bättre att ha lagningen som en stor homogen bit, istället för att lappa och laga med massa småbitar?

Jag står i vägvalet just nu om jag skall riva i det själv eller inte.

Just nu har jag tillgång till detta 2mm fyrkantrör i samma dimensioner som balken, som ju blir en U-balk om jag skär bort ena långsidan. Sedan har jag Biltemas 0,9mm plåt hemma. Kan ju alltid åka dit och köpa ett ark 1,2mm om det behövs. Men känns ändå fel att hissa hela bilen i 1,2mm plåt?

Om jag nu använder fyrkantröret med utskuren botten, helsvetsar du både kortsidorna mot gamla balken samt mot golvet, eller punktar du bara mot golvet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag förstår hur du menar Speedo, och i detta fall spelar det nog ingen större roll eftersom lagningen är så kort. Det man vinner med att fästa balken i golvet, oavsett om balken är en u-profil eller ett fyrkantsrör, är att balken och golvet inte kan röra sig i förhållande till varandra. Den belastning som balken utsätts för hjälper golvet till att ta upp genom att fördela den vidare. Tänk dig en fackverkskonstruktion, men med plåtar i stället för stag. Hm, lite svårt att förklara hur jag menar... :crazy:

Jag skulle dock inte helsvetsa balken mot golvet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

F'låt att jag lägger mig i. Det är ju Mazd som kan det här.
Men.
Nu dyker gammal lärdom upp
När Du Speedo skrev "svetsa kortsidorna mot gamla balken", kom jag ihåg en Gyllene Regel jag fick lära mig i skolan och det var att man, så mycket som möjligt, ska undvika att svetsa "kortsidorna" då det försvagar konstruktionen.
Om du t ex ska förstärka en ihopsvetsning av två profiler med en plåt som täcker fogen, ska Du aldrig svetsa tvärs profilerna utan bara långsidorna.

(Vill bara tala om att det jag lärde mig på 60-talet finns kvar. )
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Mazd, jag tror jag förstår precis hur du menar. Att punkta låter vettigt då.

Oj, du får inte göra mig ännu mer förvirrad, 2x626! Eftersom jag bara skall punkta fast den nya balk-biten (U-profil, då jag kapar bort ena platta långsidan) i golvet, så tänkte jag ju att helsvetsningen som jag gör mot den gamla balken är det som står för den största hållfastheten i det här fallet. Skulle jag bara lägga dom mot varandra och inte svetsa, blir ju definitivt den nya biten helt fristående, och hissar man då i den lär den trycka upp golvet obönhörligen...

Tanken är väl att försöka återskapa den gamla balken. Det jag också funderat på, när det gäller svetsningen i kortsidan, är om det kunde vara bättre med kant-i-kant än omlott?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Ok gott folk... nu har jag hackat, skrapat och våldfört mig på all synlig rost för att få en bild av hur utbrett problemet är. Har tom tagit en hammare och huggmejsel för att verkligen se.

Till min förvåning verkar det mesta av rosten vara på utsidan av balken. Så att använda hela mitt rör går bort. Blir nog att lappa som Mazd sa. Fördelen är att det är på utsidan, där jag kommer åt lite bättre iaf.
Utsidan
Utsidan
Visad 6184 gånger
Insidan
Insidan
Visad 6184 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Bra att inte balkens insida var värre däran! :thumbup: Det underlättar.

Det stämmer som 2x626 fick lära sig, men i praktiken måste ju balken lagas och fogas ihop, så lite avsteg får göras när verkligheten så kräver.

Ska bara läsa godnattsaga för Mrs Mazd och Jacki, så skriver jag mer...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Överlappsfog (omlott) är starkare än stumfog (kant i kant). Så jag skulle överlappsfoga balken i kortsidorna. Originalbalken är förresten redan överlappsfogad (och bara punktsvetsad) inte så långt bakom det skadade stället.

Nackdelen med överlappsfog, särskilt på bilar, är att det blir lite dubbelplåt där det inte går att rostskydda något vidare. Men man får spruta in så mycket hålrumsskydd som det går, och försöka sova gott ändå.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Otroligt mycket värt med denna "live support" :)

Så här ser det ut nu när jag kapat bort det "sjuka" ...
IMG_1159.JPG
Visad 6181 gånger
Borde jag inte kunna kapa ur ett "L" ur mitt rör och lappa största delen med?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar