Byta drivknutsdamask?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Ja jag har lite andra erfarenheter. Här tog som sagt tom Mazdas auktoriserade verkstad fram vinkelslipen...
Blir intressant att höra rapport om hur det gick. 8-)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Mazd »

datadavid menade nog om man har drivaxeln lös och fastspänd. Men även då är drag bättre än slag, för låsringen på axeln bjuder tufft motstånd, och slår man på drivknuten så blir kraften lite snedfördelad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Ja slå med glidhammarn är ju både drag o slag!
den satt bra fast på andra sidan, så ska bli skönt att slippa slå lös nånting.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Jag kom in med drivaxeln lös till Mazda verkstaden som då tog fram vinkelslipen. Man tycker de borde haft grejor för att dra av knuten från axeln men... :problem:
Väntar med spänning på rapport, datadavid! :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av 2x626 »

Har ett svagt minne av att jag slog lös den yttre en gång. Tillverkade då en egen glidhammare av Kollosalformat runt ett 1":s rör men Mazd's metod är ju mycket lättare.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Hur går det datadavid?

Kan inte nog betona. Jag blev så glad när jag fick veta metoden där man delar inre knuten. Då kan man ju byta den yttre damasken utan vare sig slag eller drag. Och det gäller ju även om man har hela drivaxeln lös. Ju mindre våld desto bättre tycker jag, speciellt om man tänkt fortsätta använda knuten.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Idag åkte tummen ur och jag fick isär allt. Navet satt som satan runt knuten.. fick varva att dra och knacka med 4kg slägga.
Sen nöp jag bara fast drivaxeln med en rörtving och ett träblock mellan den o länkarmen, svetsade ihop navmuttern med en lagom stor biltema glidhammare, 2 bestämda knack och voila! Drivknuten lossade så fint så! Den var mer grus än fett i så det åker i en 300kronors från drivleden.se så får mekonomen tillbaka sin 1266(!!)kronors grej. Glad att jag slapp dela inre drivknuten och störa dess damask i onödan!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Här var det mer grus än fett..
Bild
Underligt att den gått så mjukt tyst och fint ändå.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av 2x626 »

Å Fy F-n !!!!!!!!!
Tror inte jag någonsin sett ngt liknande !!
Hur många tusen mil har du haft trasig dammask ??
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Bra att det löste sig. Alla föredrar vi olika sätt. Jag väljer piller framför våld (som är det värsta jag vet när det mekas). Jag hade rejäl ångest för att byta damasken, som släppte efter Mazd lärt mig knepet med den inre.

Men det var mer problem att få splinsen på drivaxeln att släppa ur navet alltså?

Ja knuten såg inte vacker ut. Man kan tycka att den inte borde gått allt för länge i det där grustaget. Borde paja ganska omgående med all denna sand. När jag fick fel fett i mina knutar började dom låta efter bara nån mil har jag för mig.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar