Byta drivknutsdamask?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Nu gick vänster drivknutsdamask, alltså den vid hjulet. Läste i mekhandboken för modeller fram till 87 att man kan ta lös yttre delen av drivknuten, ett stort clips som håller allt. Men minns inte att det satt ihop så på höger. Där fick jag dra ur hela axeln.
Hade varit skönt att slippa ta loss alltihop!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av 2x626 »

Mazd har en bra beskrivning någonstans i detta Eminenta forum, som jag följt
Du delar helt enkelt inre knuten.
Du behöver inte jävlas och du behöver heller inte mer än ca 2 tim lugnt jobb, för att fixa det.

PS Var rädd om kulorna! Alltså inte dina, utan de som finns i knuten! DS
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Precis, det är den inre knuten du bör ta isär. Mycket enklare då. Men håll koll på kulorna! Mazd har nog mer info som sagt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Mazd »

Det finns två knep för att komma åt den yttre drivknuten utan alltför mycket strul. Den yttre knuten i sig går inte att ta isär, det vore liksom för bra, så sådant finns inte.

Man kan gå via den inre knuten, som går att ta isär.

Man kan även dra bort den yttre knuten från drivaxeln, men det kräver lite specialverktyg som man måste tillverka själv och det är onödigt om inte knuten ska bytas.

Båda metoderna beskrivs här: viewtopic.php?f=4&t=17
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Ah, så det var den inre knuten som kunde lossas. Lite svårläst i handboken.. men din beskrivning var glasklar!
Då blir det gummibyte idag. Hoppas biltema har rostfria buntband till den inre damasken..
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Precis. Eftersom ju den yttre knuten faktiskt _går_ att lossa från drivaxeln (jag har inte lyckats) så är det nog tyvärr denna metod som förespråkas och illustreras i verkstadshandboken.

Lycka till!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Näe, det var en stor snäppring som skulle lossas, precis som på den inre. Svartvita suddiga skitbilder så det var svårt att avgöra vad som var vad.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Speedo »

Kommer inte ihåg varför men det var något som gjorde att detta är mycket struligt. Till den grad att tom. Mazdas verkstad här kapade knuten i två delar med vinkelslip när dom skulle byta knut åt mig och jag kommit in med hela drivaxeln (de hade gett mig fel fett så knutarna pajade och skulle kompensera med nya).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av Mazd »

Jag har också sett någon illustration med delbar yttre knut, men jag tror att det var på 626 GC, alltså tom 1987. (Jag har själv hoppats på att hitta en stor låsring bland det skitiga fettet i yttre knuten, men tvingats att inse faktum. Det var då jag kom på att gå via den inre knuten för att byta damask.)

Det är klart, att om man ska byta den yttre knuten så kan man ju ta till vinkelslip för att dela den gamla knuten. När man delat den så kommer man säkert åt att ta bort låsringen på drivaxeln, och då kan man lätt dra av knuten från axeln utan glidhammare och specialverktyg och mothåll. Men det blir en del att kapa, så jag föredrar nog glid-hammare-alternativet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta drivknutsdamask?

Inlägg av datadavid »

Just det fett ja.. köpte biltemas moly drivknutsfett. Hoppas det funkar. Yttre drivknuten lär inte vara nåt problem att slå av bara axeln sitter stumt. Den verkar fortfarande frisk o fri från klonk och kras så den håller nog många tusen mil till! Kostade visst en trehundring styck så kör så länge det känns fräscht.
Skriv svar