Dra längsgående bromsrören förbi tanken.
Postat: sön 06 maj 2018, 06:23
När man ska byta de längsgående bromsrören på våra pärlor så är det ett elände där rören går mellan tanken och rambalken. Det är en sträcka på drygt 400mm där man överhuvudtaget varken kan se eller känna rören. Och någonstans på den sträckan sitter rören i en klammer...
(Första gången som jag bytte längsgående bromsrör på en "GY (Golden Years)" så demonterade jag tanken. Dessutom hade jag inte möjlighet att kona stålrör på plats, så att skarva rören var heller inte att tänka på. Det blev bra, men alldeles för seriöst.)
På senare tid har jag dragit rören blindo förbi tanken och struntat i den oåtkomliga klammern. Jag har varit så försiktig som möjligt men ändå märkt att rören blivit lite skavda och det har stört mig lite. Numera använder jag kopparnickel-rör som är tuffare än koppar-rör. De är både hårdare och mindre vibrationskänsliga, men ändå tillräckligt smidiga att böja för hand i de flesta lägen.
Men för att komma till saken; Mitt senaste knep vid dragning av bromsrör förbi tanken är att trä på plastslang på röret som skydd mot skav och nötning. Vacuumslang med invändig diameter 5mm passar bra på bromsrör som är ungefär 4,75mm utvändigt. Lite 5-56 i slangen är också bra. 500mm lång slangbit är lagom, då stoppas den av de synliga klamrarna före och efter tanken om den skulle glida på röret, vilket den antagligen aldrig kommer att göra.
Trä slangen på röret. Bara så långt att hela slangen är på röret plus ca 150mm.
Trä försiktigt slang och rör förbi tanken. Strunta i den oåtkomliga klammern.
När röret med slang på kommit så långt så att slangen är nästan framme vid första klammern bakom tanken så håll fast slangen och mata röret genom slangen.
Borde nog tillägga att för att demontera de gamla rören från den oåtkomliga klammern så brukar det gå bra att klippa av dem bakom tanken, så långt fram som man kommer åt, och så bestämt dra bort dem ur klammern framifrån.
(Första gången som jag bytte längsgående bromsrör på en "GY (Golden Years)" så demonterade jag tanken. Dessutom hade jag inte möjlighet att kona stålrör på plats, så att skarva rören var heller inte att tänka på. Det blev bra, men alldeles för seriöst.)
På senare tid har jag dragit rören blindo förbi tanken och struntat i den oåtkomliga klammern. Jag har varit så försiktig som möjligt men ändå märkt att rören blivit lite skavda och det har stört mig lite. Numera använder jag kopparnickel-rör som är tuffare än koppar-rör. De är både hårdare och mindre vibrationskänsliga, men ändå tillräckligt smidiga att böja för hand i de flesta lägen.
Men för att komma till saken; Mitt senaste knep vid dragning av bromsrör förbi tanken är att trä på plastslang på röret som skydd mot skav och nötning. Vacuumslang med invändig diameter 5mm passar bra på bromsrör som är ungefär 4,75mm utvändigt. Lite 5-56 i slangen är också bra. 500mm lång slangbit är lagom, då stoppas den av de synliga klamrarna före och efter tanken om den skulle glida på röret, vilket den antagligen aldrig kommer att göra.
Trä slangen på röret. Bara så långt att hela slangen är på röret plus ca 150mm.
Trä försiktigt slang och rör förbi tanken. Strunta i den oåtkomliga klammern.
När röret med slang på kommit så långt så att slangen är nästan framme vid första klammern bakom tanken så håll fast slangen och mata röret genom slangen.
Borde nog tillägga att för att demontera de gamla rören från den oåtkomliga klammern så brukar det gå bra att klippa av dem bakom tanken, så långt fram som man kommer åt, och så bestämt dra bort dem ur klammern framifrån.