Sökningen fann 2454 träffar

av Mazd
lör 13 jun 2026, 17:36
Kategori: Felsökning, service, hjälp och tips
Tråd: Kamremmens underbara värld
Svar: 34
Visningar: 28956

Re: Kamremmens underbara värld

När jag körde som mest så det var kamremsbyte typ vart tredje år så bytte jag spännrulle och löprulle varannan gång jag bytte rem. Men numera byter jag både rem och rullar varje gång. Har aldrig varit med om att någon av rullarna verkat dålig.

Däremot har jag aldrig bytt vattenpump i förebyggande ...
av Mazd
tor 11 jun 2026, 06:32
Kategori: Felsökning, service, hjälp och tips
Tråd: Kamremmens underbara värld
Svar: 34
Visningar: 28956

Re: Kamremmens underbara värld

Det var väl just pga ett kamremsbyte på din bil som vi började snacka "GY (Golden Years)"-Mazda på ett annat forum, Speedo. Och det ena ledde till det andra, som man säger.

Jag gör som då; bryr mig inte om några markeringar eller hur motorn står utan märker remmen och dreven med däck-penna, och så ...
av Mazd
ons 18 mar 2026, 11:33
Kategori: Guider och beskrivningar
Tråd: Deformerad kamremskåpa
Svar: 9
Visningar: 9310

Re: Deformerad kamremskåpa

Enligt mazdalover i en gammal tråd blir det inga skador på någon av bensinmotor-varianterna i våra bilar. Han brukar ju ha koll på läget.
av Mazd
mån 09 mar 2026, 10:52
Kategori: Rostbekämpning
Tråd: Sidobaljor bak och reservhjulsbaljan på 2,2-kombin.
Svar: 3
Visningar: 205

Re: Sidobaljor bak och reservhjulsbaljan på 2,2-kombin.

Japp, det är Biltemas epoxiprimer. Första gången som jag testar den. Rinner inte lika mycket som Hagmans gula, men nästan. Lite längre torktid möjligen. Verkar helt ok. Jag rollar två varv.

Fruktansvärt tidsödande och fruktansvärt obekvämt och fruktansvärt skitigt arbete, men ändå såååå ...
av Mazd
lör 07 mar 2026, 14:34
Kategori: Guider och beskrivningar
Tråd: Deformerad kamremskåpa
Svar: 9
Visningar: 9310

Re: Deformerad kamremskåpa

Nu var det dags igen. Det är ju ändå ingen som tror att man har en massiv kompressor under huven även om det låter så.

På med varmluftspistolen och så trycka ut kåpan.

Går det 11 år till nu?
Syns tydligt var det skavt.
Syns tydligt var det skavt.
Visad 194 gånger
av Mazd
ons 04 mar 2026, 09:18
Kategori: Guider och beskrivningar
Tråd: Lagerbyte bak. Rengöra packboxens anliggningsyta.
Svar: 1
Visningar: 89

Lagerbyte bak. Rengöra packboxens anliggningsyta.

Knåpade ihop detta "verktyg" när jag senast bytte skivor och lager bak. Funkar klockrent.

Skär av botten i en plastflaska. Limma en bit slipduk i flaskan. Sätt en bult genom centrum i korken.
DSCN1185b.jpg
Visad 89 gånger
DSCN1188.JPG
Visad 89 gånger
DSCN1187.JPG
Visad 89 gånger
av Mazd
lör 28 feb 2026, 17:17
Kategori: Bilder
Tråd: Jourbil.
Svar: 1
Visningar: 105

Jourbil.

Jag var inhyrd på ett bygge, och en dag hade någon skämtsam person satt en magnetskylt på min baklucka. Lite för stor, men jag gillar den så den får vara kvar.
DSCN1216b.jpg
Visad 105 gånger
av Mazd
lör 28 feb 2026, 17:11
Kategori: Bilder
Tråd: Mazdan har fått en kompis
Svar: 9
Visningar: 19022

Re: Mazdan har fått en kompis

:clap: :thumbup: En mycket lämplig kompis till din fina Mazda Speedo.
av Mazd
lör 28 feb 2026, 17:02
Kategori: Rostbekämpning
Tråd: Sidobaljor bak och reservhjulsbaljan på 2,2-kombin.
Svar: 3
Visningar: 205

Sidobaljor bak och reservhjulsbaljan på 2,2-kombin.

Idag står 2,2-kombin med hjulen i backen för första gången sedan i mitten av januari. Har bytt en hel del plåt. Siktet var inställt på det som rubriken säger, men det blev en hel del lagningar i bakre hjulhusen och rambalkarna bak också. Ingen överraskning direkt. DSCN1200b.jpg DSCN1201b.jpg ...
av Mazd
ons 20 mar 2024, 20:02
Kategori: Köp & Sälj
Tråd: Topplock Mazda E2000 -Köpes
Svar: 0
Visningar: 14163

Re: Topplock Mazda E2000 -Köpes

Kan nog mycket väl vara samma topp som till 2,0 8v i "våran" modell av 626. Tyvärr har jag ingen extra 8v-topp i samlingarna. Men om du lyckas hitta en topp med termostathuset kvar, och således har två termostathus, så köper jag gärna ett av dig. Mitt är så oxiderat så att det verkar gå porer genom ...