Gaah... min först ombesiktning!

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Idag fick jag min första ombesiktning, på drygt 10år (tror jag?) och första med Mazdan.

Konstigt nog har dom aldrig ens tidigare påpekat något om bromsrören, vilket inte gett mig någon föraning om att det var dags för översyn. Kanske blev dom för bländad av glansen i lacken? ;) Visst har jag sprutat lite tunnflytande mot rören med ett par års mellanrum, men det fungerar ju inte i evighet. Besiktningsmannen idag var väldigt grundlig, och när han hittade av en dold bit av bromsröret snett ovanför balken, så lossade det faktiskt ganska stora flagor. Så visst var det dags... 2011-11-07 blir det körförbud, så det är inte allt för mycket tid att fundera. Blir att köpa rör och kopplingar på Biltema, sedan fixa det här hos min mekar-polare. Blir väl att skarva där rören går ihop och framåt, för där såg det helt okey ut.

Visst är det väl inte så att de går under tanken eller nåt sånt dumt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Jo, de längsgående rören går ganska dumt mellan tank och rambalk på vänster sida, men det går att krångla sig förbi med nya rör. Skarva som du tänkt under främre halvan på bilen där rören är fina. (Jag drog nya hela vägen på 16v:n. Visserligen inte ABS, men vilket elände det var. Aldrig mer!)

Och någon gång ska ju vara den första, även för ombesiktning...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Oj, då blir det nog lite jobbigare än jag hoppats på. Vad var det som var det eländigaste? Vad skiljer vad gäller bromsrören med/utan ABS?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Det är ju en rejäl härva med rör och trångt i motorrummet med ABS. Men om man skarvar rören under bilen som du har tänkt så spelar det ingen roll.

Det är lite pilligt att dra de nya rören förbi tanken (om man är noga och vill att de ska se ut exakt som orginal, vilket jag ville på 16v:n). Annars är det inte så jobbigt. När jag köpte 2,2:an så var de längsgående rören skarvade under bilen och dragna förbi tanken i "det blir som det blir-stil" och det har funkat bra det också...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Tack för tipsen Mazd! Får se vilken variant det blir. Om man kan få av och dit rören under tanken utan att ta bort den, så kanske det blir den varianten.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Gjorde en liten för-titt under bilen igår för att se exakt vad som behöver införskaffas. Verkar som allt finns på Biltema. Bromsrör koppar 5m, (vad skiljer den med nickel som är dyrare?), Monteringsclips, TXT nipplar, skarvnippel, och clips för bromsslang.

En ny fråga framkom också.... vad är den där skarven som sitter skruvad på balken till för? Kan man helt enkelt bara skippa den? Den verkar ju inte fylla någon funktion...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Är inte helt säker, men jag tror att kopparnickelrör är hårdare och inte så benägna att ärja utvändigt. Svårare att böja.

Tror nog att du kan hoppa över vinkelkopplingen vid bakaxelbalken. Visserligen är den ju en bra och stadig fästpunkt, men det går ju att lösa på annat sätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Clean67 »

Tråkigt med din ombesiktning Speedo, du som förmodligen har Sveriges snyggaste och välskötta 626. Har precis för en stund sedan kommit hem från besiktningen på min 88:a 2.o i 8v.
Gick igenom (puh!) Bara ett värt att veta: Rostig bakaxelbalk. Fjäderfästena bak lät jag fixa innan besiktningen. Bromsrör bytte jag 1999, så det är nog dags snart. Lycka till!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Kul att det gick bra för dig! Jo, det var en liten överaskning för mig, eftersom dom tidigare år sagt att det såg bra ut. Kan dock nämna att den här besiktningsmannen hade den där "Jag-ger-mig-inte-förrän-jag-hittar-ett-fel"-looken. När vi tittade under tyckte min polare att han varit väl kinkig, som gav ombesiktning på rören, men men.... I ditt fall så är det väl koppar rör, och då lär du aldrig behöva byta nån fler gång!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Sådär, ikväll fick jag hjälp av min polare att byta bakre rören. Skulle varit svårt utan koningsverktygen som han hade! Har aldrig grejat något med bromsrör tidigare, så nu har man lärt sig nåt nytt. Gick bättre än vi båda trott faktiskt. Blev faktiskt så att vi tog bort den där skarven på bakaxelbalken och ersatte den med ett rör-fäste som sattes i ett av skruvhålen där. Kunde dra rören bakom tanken, dock utan att använda fästet som satt där bakom, men det blev klart stabilt ändå. :thumbup:

Blir kopparrören föresten fort ärjiga och gröna? Bör man behandla dom med något?

Blev en billig reparation, under 400kr för allt tror jag...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar