Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Speedo »

Hörde det välkända läckage-ljudet. Hissade bak och undersökte och hittade fort felet:
fr_305_size880.jpg
Visad 8324 gånger
Om svetsa, skulle ni lagt en plåt över hela sprickan och helsvetsa så det blir tätt (mycket svetsning) eller helt enkelt försöka svetsa igen sprickan direkt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Mazd »

Klart att du ska laga, Speedo! Bara för att få tillfälle att svetsa lite helt enkelt.

Svetsa igen sprickan går inte, det bara är så.

Den längsgående skarven är stadig att svetsa i, så jag skulle göra så att jag helsvetsade (många punkter tätt ihop) en plåtremsa utmed skarven. Plåtremsan ska vara stor nog att överlappa sprickan med ca 40mm. Om man ser till att plåtremsan ligger an ordentligt så behöver man inte helsvetsa andra kanten. Det blir tyst ändå.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Speedo »

Oj vad tidigt du var uppe!

Tack för tipsen. Skulle du lagt plåtremsan kant-i-kant med skarven, eller uppe på? Första alternativet känns bäst, eftersom man då får plåten att ligga plant mot ytan (om man nu inte bockar den på nåt vis).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Speedo »

Lagningen gick bra. Får se hur länge det håller dock. Märkte att materialet runtomkring skadan var ganska "tunnt" sas. Rostar inifrån :evil:
Funderade nästan på om man skulle blåsa in spill-olja eller likn. bakvägen i ljuddämparen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Mazd »

Det kan nog bli svårt för spilloljan att hamna rätt pga av mellanväggar och isolering. Nöj dig med lagningen på utsidan och låt det hålla så länge det håller.

(Vet inte hur varmt det blir i bakre burken, men tänk om spilloljan börjar lukta och ryka och kanske till och med förstör smog-testen på bilprovningen?)

PS. Jag ser att du har andra undre förstärkningar till dragkroken än vad jag har på min hatchback.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakre ljuddämpare: Laga eller byt?

Inlägg av Speedo »

Du har rätt... Jag tänkte att oljan skulle blåst runt lite lagom där inne med avgaserna och marinerat sugit in i de rostiga delarna invändigt (man skulle väl blåst in det framifrån då), ej just innan besiktning. Blir förresten verkligen bakre burken så varm?. Men det fungerar ju säkert inte som man vill.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar