VF skärmkant

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Nu när jag fixat färdigt farstukvisten på huset, täntke jag att turen äntligen skulle komma till rost-översikt på Mazdan. Eftersom man aldrig vet hur mycket som blir gjort, tänkte jag börja med det mesta akuta, dvs vänster skärmkant. Det här började bubbla för över ett år sedan men jag har inte tagit mig tid att göra något.

Jag har faktiskt åtgärdat tidigare, men det har blossat upp ganska fort igen. Har nu insett att det måste komma inifrån.
image.jpg
Visad 10295 gånger
Tänkte börja ta loss innerskärmen och spana. Tror redan nu jag ser vad problemet är. Hur tänkte dom med denna glipa? Det har garanterat sprutat in massor med skit som byggts upp där inne...
image.jpg
Visad 10295 gånger
Vad tros, måste jag lös med hela skärmen? Och hur mkt jobb var det? Har för mig det har skrivits här någonstans att man fick ta lös strålkastaren för det var nån infästning där bakom, vilket iof inte borde vara så mkt jobb. Men sitter den bakom dörr-gångjärnen eller något sådant?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Börja med innerskärmen och kolla läget på insidan först. Om det går att fixa problemet från utsidan och bara spruta rostskydd på insidan, så behöver du nog inte ta loss hela skärmen, men det är nog bra att lossa kofångaren lite så att det går att komma åt framskärmens kant mot kofångaren.

Men troligen är det inte så roligt ställt på insidan av skärmen för här sitter en snorkel med "vattenlås" för insugsluften till luftfiltret och i samband med snorkeln finns det en del skumgummiliknande vibrationsdämning (eller vad det är) som binder fukt mot skärmens insida.

Att ta bort framskärmen är dock ingen större deal. Som du skriver så finns det skruvar bakom strålkastarna, men det är inget svårt. En lurig mutter hittar man om man öppnar dörren och lyser in bakom skärmen med en ficklampa. Man kommer åt den med förlängare utan att bråka med dörren, men förbered den muttern i god tid med rostlösning för fästet i karossen är klent och böjer sig om man måste ta i hårt. Det enda riktiga problemet är konditionen på framskärmens nedre infästning mot tröskellådan. Om du får loss dessa två bultar hela så har du världsmästartiteln i bilvård säkrad. Om inte så går det bra med två rostfria plåtskuvar genom skärmen och in i tröskellådan när du ska återmontera.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Snabbt svar Mazd, imponerad!

Var faktiskt och lyste tvärt igår innanför dörren för att se, men såg då inte nämnda skruv. Skall kolla närmare igen, och dränka den i WD40 som du tipsade om. Vad gäller nedre infästningen i tröskellådan, så är jag faktiskt väl bekant med dessa, då jag haft löst det ett par gånger tidigare då jag försökt rostskydda innersidan av skärmen just där. Men det är över fem år sedan dom var lös sist, så det lär nog bli problem nu som du säger.

Hur var det, var man tvungen att ta lös hela kofångaren också, för att komma åt alla infästpunkter till skärmen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Jag är inte helt säker, men jag tror att kofångaren kan sitta kvar. Kommer faktiskt inte ihåg. :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Ja, du hade rätt (såklart). Skumgummit är boven... I kombination med en inte helt tät innerskärm.
image.jpg
Visad 10287 gånger
Hmm... Sitter skärmen i nederkant något där? Ser skumt ut...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Jo, nerkanten på skärmen är fäst i kofångaren. Har för mig att det är en expander-grej av plast med en skruv i nerifrån. Brukar inte vara mycket kvar av skruvhuvudet och gängorna brukar vara rejält fastrostade i plasten, så om man får grepp om skruven så snurrar plasten med. Med andra ord: Håll fast plasten med en tång på översidan redan på första försöket så kan det gå bra. Rengöring och WD-40 först såklart. Jag håller tummarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Jag förklarar lite dåligt... Jo den du nämner fick jag lös med en svetstång på muttern (som blev rund) och massa wd40. Men det jag fundera på är om skärmen sitter i nåt där inne vid luftburken? Rycker jag i skärmen känns den ganska stum där. Fast jag även lossat muttern bakom dörren.

Men har inte hunnit ta loss strålkastaren än (och blinkersen?) så det kanske visar sig när jag gjort det...

Jag lyckades otroligt nog få lös dom hela...
image.jpg
Visad 10284 gånger
Men under såg det mindre kul ut...
image.jpg
Visad 10284 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Jag tror inte att det finns någon mer infästning än dem som du kommer att hitta innanför strålkastaren. Att det känns stumt kanske är för att överkanten på skärmen har klibbat fast mot karossen? Hela överskarven har ju tätningsmassa utmed bultraden, och om skärmen aldrig varit loss tidigare så kan den nog sitta fast ordentligt. Men kolla för säkerhets skull noga, för jag kan mycket väl ha glömt någon infästning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Ok, låter bra. Jag har som sagt inte hunnit så långt ännu (har bara nån timme här och där att greja). Får hoppas att tätningsmassan inte blir ett problem så jag får brytmärken osv för att få lös den där.

Men sedan kommer ju nästa problem, hur jag skall få ordning på själva skärmen. Läppen där nere mot sparklådan tex. är ju helt "kex" och måste nog försöka göra en ny på något vis, men då den inte är rak blir det inte helt lätt. Hur har den varit med den på dina bilar? För mig har det även rostat hål vid anliggningsytan, i sparklådan.

Rosten mitt på (där skumgummit legat emot på insidan) blir också spännande. Skulle bli mycket förvånad om det inte är rost igenom, då det är rost på bägge sidor av plåten...

Dessutom var fästet till kofångaren var avrostat såg jag...

*Suck*

Eg. skulle man väl haft en ersättningsskärm i detta läge, men det är väl knappast enkelt att få tag i.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Nu kommer mandomsprovet för dig och din svets...

Jag (som inte är så noga) skulle försöka göra en ny bakre nedkant på skärmen, och ett nytt fäste mot kofångaren. Bakre nedkanten syns inte så mycket under stänkskyddet, så man behöver inte vara så jättenoga med hur nedersta delen av skärmkanten ser ut så länge som det finns något att fästa stänkskyddet i.

Sedan skulle jag tills vidare strunta i tröskellådan, så länge som det går att fästa skärmen i den, utan bara borsta rent och kladda på rostskydd i massor.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar