VF skärmkant

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Ok... ja, jag är inte heller så noga hur det "ser ut" på ställen som ändå inte syns, men problemet med sparklådan tex är att det är ett hål där, så det lär inte gå att skruva fast "läppen" från skärmkanten. Ang. nedkanten på skärmen, eller "läppen", hur skulle du göra för att få den böjd? Behöver man inte egentligen "falsa" plåten, eller skulle du svetsa på en rak plåt och helt sonika bryta in den och hoppas att den lägger sig hyffsat efter sparklådan?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

På ett sådant ställe skulle jag inte bry mig om att falsa, utan sticka upp den nya plåten 5mm innanför den gamla och så svetsa fast den. Då kan man kladda på tunnflytande rostskydd på insidan som rinner ner i överlappet.

När det gäller en så mjuk rundning som framskärmens nerkant så kan man ganska enkelt böja en 1mm plåt för hand mot en bordskant.

Angående tröskellådans framkant så kan man svetsa en lagningsplåt över hålet, och så fästa skärmen med rostfria plåtskruvar.

Jag gjorde nya nerkanter och var tvungen att skarva ovanför de två skarpa bockningarna i höjd med dörrarnas nedkanter. viewtopic.php?f=3&t=70
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Nu är jag där... lossat alla synliga bultar, men nu sitter skärmen fast PRECIS där jag sa att det "såg skumt ut". ( viewtopic.php?f=10&t=607#p5106 ) Självklart inte den väl synliga bulten kofångaren, utan något längre in som man inte kan se. Typ just innanför batteriet, mellan "luft boxarna"... Har provat rycka och slita lagom hårt, och det knakar och lossar rost. Frågan är, har det bara rostat ihop eller finns det nån fästpunkt där bakom? Skärmen verkar även sitta endel där listen från stolpen går ut över skärmen, men jag antar det ger sig om den bara lossar i framkant... Kofångaren är bara lossad så jag kan bryta den lite utåt, men kan inte se vad det sitter i... tips?

Edit: Har nu kollat igenom både Haynes och våra verkstadsmanualer i PDF, och kan inte få fram fästpunkterna för framskärmen. Måste jag lös med kofångaren? Måste jag lös med batteriet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Vad dum jag känner mig... Har ju gjort det där några gånger, men kan inte minnas någon mer klurig fästpunkt. Jag antar att du har lossat de som sitter bakom strålkastaren/blinkersen.

A-stolpelisten är som du skriver lugnt så länge du får loss framkanten.

Vänta med kofoten och lys med ficklampa.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

Jodå, nog var det en bult där långt in bakom kabelstammen alltid...

Nu är den lös men herrejösses vad den ser ut. Skull nog haft en annan skärm, men det lär vara svårt att fixa...
Vad tror ni?
image.jpg
Visad 10083 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

Tror inte att det går att få tag på någon begagnad skärm som inte är minst lika dålig. Och om du köper en helt ny, så kostar det nog knappar, och du får börja med att slipa plåtrent från svart skitfärg, och så allt lackjobb... Passformen på en pirat ekonomiplåtsskärm ställer jag mig också lite frågande till.

Skulle vara väldigt spännande att kolla om det finns Mazda originalskärmar att få tag på, och hur mycket det skulle kosta!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av mazdalover »

pirat skärmarna passar sådär. passar bra mot huv, strålkastare och stötfångare. men mot a-stolpen brukar det vara dålig passform. mot dörren är det si och så med pasformen. vissa är som gjutna vissa sitter dåligt.

tänk på det finns tre olika skärmar till våra bilar. 5dörrar har en egen skärm, lika dant med cupen. men kombi och sedan har samma skärmar.

den svarta färgen på en piratskärm ska man inte slipa väck då det är rostskydd. den ska bara mattas ner.

framskärmar finns på meca och kostar 1845st

länk till skärmana och diverse till våra bilar

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: VF skärmkant

Inlägg av bcquest »

Jag kollade med Mazda om det fanns framskärmar att få tag i och vad de i så fall kostade.

Svaret blev att det fanns men priset var lite i överkant, 3401 kronor styck.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: VF skärmkant

Inlägg av Speedo »

mazdalover: Tack, bra info! Hjälpte mig att ta beslutet att laga min gamla.

bcquest: För det priset kan man undra om den är lackad och klar?

Projektet fortskrider sakta men säkert, men snart måste Mazdan vara igång igen då frugan börjar jobba och ungarna nu börjat i skolan igen, så jag känner pressen...
Jag kapade bort och svetsade dit ny plåt. Spacklat och nu i helgen lackat skärmen.

Här kommer lite projektbilder:
image.jpg
Visad 10046 gånger
Sparklådan har inte heller mått så bra av "komposten".
image.jpg
Visad 10046 gånger
Kapat och svetsat. Men även fästet var i dåligt skick...
image.jpg
Visad 10046 gånger
Den obligatoriska gula-grunden och spackel.
image.jpg
Visad 10045 gånger
Börjar få fram formerna. Det närmar sig!
image.jpg
Visad 10046 gånger
Grundat och färdigt för lack!
image.jpg
Visad 10046 gånger
Sprutat klart. Det glänser!
image.jpg
Visad 10046 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: VF skärmkant

Inlägg av Mazd »

-Applåder och visslingar! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar