Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.

Inlägg av Mazd »

Har inte heller någon aning om hur fästena ser ut, för det fanns inte så mycket kvar av dem att de kunde se ut särskilt mycket alls... Här är en bild på ett av mina hemmagjorda fästen, efter borttagning av lös rost och behandlat med tunnflytande rostskydd. Gjort av plattjärn och byggbeslag. Jag minns att det var klurigt att få alla bulthål att komma rätt i förhållande till varandra. Så jag är som sagt väldigt glad att dessa fästen hänger med ett par år till.

Vid (Gud förbjude) påkörning bakifrån är nog våra kofångare mest av symbolisk karaktär. Här tänker jag i stället att verka förebyggande. Mer om det senare.

GY (Golden Years) hatchback har lite mer raffinerade fästen för bakre kofångaren. Sinnrikt pressad plåt på japanskt manér, vill jag minnas.
HPIM2860.JPG
Visad 4663 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.

Inlägg av Mazd »

Så var det det här med att avhålla medtrafikanter från att skada mina bakre kofångarfästen... Vi får väl se om det funkar.
Jo, jag vet att det finns skotthåls-dekaler att köpa. Lite kul, men på tok för tamt. Dessutom ska skotten komma inifrån bilen, tycker jag.
Jo, jag vet att det finns skotthåls-dekaler att köpa. Lite kul, men på tok för tamt. Dessutom ska skotten komma inifrån bilen, tycker jag.
Visad 4658 gånger
Som vanligt (?) gick jag vetenskapligt till väga och provade lite på en plåtbit. Hålen till vänster är 225 grains blykula i kaliber .44-40. Som att slå hål med en penhammare. Inte snyggt. Det högra hålet är en 115 grains helmantlad kula i kaliber 9mm. Snyggt och prydligt hål som ser ut precis som man väntar sig att ett kulhål i plåt ska se ut. Ett tydligt budskap.
Som vanligt (?) gick jag vetenskapligt till väga och provade lite på en plåtbit. Hålen till vänster är 225 grains blykula i kaliber .44-40. Som att slå hål med en penhammare. Inte snyggt. Det högra hålet är en 115 grains helmantlad kula i kaliber 9mm. Snyggt och prydligt hål som ser ut precis som man väntar sig att ett kulhål i plåt ska se ut. Ett tydligt budskap.
Visad 4658 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar