Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu har jag fixat utrymmet under främre delen av lastgolvet...
Alla bälten finns kvar i bilen, så den torde vara helt laglig även i delivery-utförande.
Alla bälten finns kvar i bilen, så den torde vara helt laglig även i delivery-utförande.
Visad 10387 gånger
Bra-att-ha-utrymme! På högersidan ryms: två spännband modell timmerbil, reservgenerator, spade, wire med hänglås, 1,5 liter vatten/glykol, 1 liter olja och en flaska 5-56.
Bra-att-ha-utrymme! På högersidan ryms: två spännband modell timmerbil, reservgenerator, spade, wire med hänglås, 1,5 liter vatten/glykol, 1 liter olja och en flaska 5-56.
Visad 10387 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av washout »

Kul att följa sånahär lite lätt galna renoveringsinsatser! Härligt svetsarbete.

Hur långt har kombiklenoden gått? Hur långt ska den gå - finns det något som skulle få dig att ge upp på lagningarna? Är själv glad i att hålla äldre manicker (bilar, kameror, skivspelare etc...) i fungerande skick hellre än att skaffa nytt. Min amerikanska trollhättebil är inne på sitt 14:e levnadsår nu så jag kan säkerligen vänta mig en viss ökad aktivitet på den fronten. Nästa grej där kommer förmodligen gälla fjädring, diverse bussningar och kulleder.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

2,2-kombin har passerat 30000 mil. Har ej exakt miltal i huvudet, ska kolla.

Vad som skulle få mig att ge upp? Svårt att säga. Kanske om jag lyckades ställa till livet för mig så att tiden absolut inte skulle räcka till... Hoppas att jag kan undvika det!!! Och vem vet, en dag kanske jag inte tycker att det är stimulerande och skapande och tillfredsställande att laga Mazda längre? Men vad f-n skulle jag då göra i stället???

Håll igång trollhättebilen, washout.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Halloj! Nu har jag "läst ifatt mig" lite i den här tråden.... Otroligt vilket jobb!

Gillar verkligen golvet i formplyfa. Har du sned-kapat snittet till luckan?
Om man inte tänkt ha matta eller gummi, så är väl den "grova" ytan ganska perfekt att ha uppåt så att saker ligger still och inte glider runt kan jag tänka. Vad hittade du för gummi-matta? Det jag köpt tidigare på Autoexperten har varit redigt dyrt.

Drygt det där med luftningsnippeln. Faktum är att jag bytt alla nipplar på bägge bilar nyligen, just för att undvika liknande. (Märkte att de gick tungt, såg både rostiga ut och börjat bli lite runda). Vad gäller problemet med luftningen lät det skumt... Tömde du hela systemet på vätska? Jag har iof också varit lite "nojig" med ifall man verkligen fått ut all luft, när jag bytt bromsvätska osv, men jag tror det också handlar om att man är mer "känslig" osv, när man håller på och testar. Brukar du låsa bromspedalen i "ned-läge" när du arbetar? Då blir det "stopp" i systemet och jag kan tänka mig att det även hindrar luftbubblor från att åka upp längre upp i systemet.

Bra med ny släpvagnskontakt. Eg. borde man byta den oftare om det är något strul, då den ju inte kostar många kronor. Det är väl mest böket med att lägga in kablarna. Jag har på släpet monterat en likadan kontakt, och sedan kör jag med Biltemas "fjädrande" sladd emellan, som förvaras skyddat i skuffen när den inte används.

Det där reläet för centrallåset du nämner har jag aldrig pillrat i. Men bra att veta att/var det finns, ifall det blir nåt strul i framtiden.

Blev sugen på att ljudisolera lite extra när jag ser dina bilder med ljuddämpningsmattan!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jo, det var lite jobb... :D

Kanterna till reservhjulsluckan är mycket riktigt snedkapade. Men det är vanlig formplywood av enklaste modell som jag hade liggande, så den har två blanka sidor. Annars vore det ju klockrent med släpvagnsplywood och skippa gummimattan. Vill dock ha gummimattan som ljuddämpning, slitageskydd och för att inte få ner skräp i skarvarna till reservhjulsluckan och locken till sidobaljorna.

Gummimattan kommer från Biltema. Kostar 275kr för 1,5 x1,0 meter vill jag minnas.

Det märks nästan ingen skillnad på ljudnivån i bilen efter ombyggnaden. Trodde att det skulle bli ett jäkla liv. Hade tänkt lägga ljuddämpningsmatta under formplywooden också, men det behövs inte.

Angående bromsarna så luftade jag först med hjälp av tryckluft i behållaren till huvudbromscylindern och sedan genom att bromsa med pedalen och låsa den. Jag kapade de längsgående rören och medans jag höll på med att kona så rann det mesta av vätskan ut, trots att jag hade satt plast under locket på huvudbromscylindern för att hålla kvar vätskan med undertryck. Så jag hade lika gärna kunnat låta all vätska rinna ut innan jag konade. Hade varit mycket trevligare arbete... :D

Jag har också börjat vara duktig på att byta ut luftningsnipplar när de börjar kännas det minsta dåliga, men oken fram på 2,2-kombin har jag inte behövt lufta på flera år, så där satt det nipplar som var helt slut och rejält fastrostade.

Centrallåset har faktiskt börjat bråka lite igen... Inte alls lika mycket som innan jag var på reläet, men helt hundra blev det inte.

Huvudsaken är att 2,2-kombin är tillbaka på banan (Autobahnan) igen.
Under litern per mil med ett drygt ton efter. Det går inte att klaga på.
Under litern per mil med ett drygt ton efter. Det går inte att klaga på.
Visad 10360 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

Din GY (Golden Years) med lastad vagn gör verkligen att man fattar vad Bruksbil är.
Jag gillar absolut attityden. Skulle gärna köpa fönster av Dig !
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jo, och en riktigt riktigt bra bruksbil är den också... Jag älskar den! :thumbup:

Har jobbat vidare med lastrummet idag. Det går att plocka ur baksätet och ställa 3 bananlådor med skruv, verktyg och grejer på varandra. Det gjorde jag förra sommaren. Men jag tror att det här är bättre. Planen är att göra ett ställ för högersidan också. Har gjort stället så att man kan vinkla plastlådorna lite bakåt när man dragit ut dem halvvägs. Annars går det inte att få ut dem för bakdörrarna. De tunna fyrkantsrören slog sig, så jag fick rikta lite innan lådorna gick lätt.
HPIM3132.JPG
Visad 10339 gånger
HPIM3135.JPG
Visad 10339 gånger
HPIM3137.JPG
Visad 10339 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Hehe, ja det är fint att använda domkrafter sådär. Jag riktade upp en "styrbåge" till skotern jag renoverade i vintras, på liknande sätt. :D
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar