Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Du menar kombin som hängde med till -96? Jo, en sådan är helt ok. Hängde den med helt oförändrad rent tekniskt sett? Jag inbillar mig att bla tändmodul var lite annorlunda efter -91, men det kan vara något jag drömt också...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Sådär... Nu har jag äntligen kommit till skott och bytt avgasflätan. Gjorde det hos min kompis som har en riktigt höglyftande domkraft och erfarenhet av dylika arbeten, och det gick riktigt bra. Dock strulade svetsen lite så svetsarna blev väl inte jättesnygga direkt men täta. Tyvärr upptäcktes att det läckte vid anslutningen mot katten och den packningen hade jag såklart inte köpt.

Det stämde helt klart som du sa Mazd, att flexi-skarven som är 45mm på Biltema passade perfekt! Nu har jag också en 51mm över, men den hade jag tänkt lämna tillbaka ;)
IMG_2320.JPG
Visad 8734 gånger
IMG_2321.JPG
Visad 8734 gånger
IMG_2322.JPG
Visad 8734 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Vad bra, då går den ett tag till. :thumbup:

Blev lite förvånad när jag såg bilderna, för du har ett utförande på första kröken som jag inte sett tidigare. Du verkar ha ett riktigt rör som är bockat. Jag har två pressade halvor som är ihopsvetsade på längden.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Aha... konstigt. Är det dessa halvor ända till det splittas upp i två rör?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Nu när jag bytte till sommardäck och samtidigt skulle byta beläggen fram så upptäcktes att insidan av skivorna var jätte ojämna, så de måste bytas också innan jag monterar nya belägg...

Men jag passade på att kika upp i tornen också. Ser detta normalt ut?
Vänster
Vänster
Visad 8720 gånger
Höger
Höger
Visad 8720 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Kommer inte ihåg på rak arm hur det ska se ut, tyvärr.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Det jag reagerade på var att det inte ser ut att vara nån kant is kålen som håller fjädern på plats...

Hur mycket bör var det med att få lös skivan fram? Den är inte bara klämd mellan hjulet och navet?
Funderar på om man skall våga köpa Biltemas skivor eller beställa "blue print" el likn. från bildelaronline24.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag tror inte att det finns någon kant utvändigt om fjädern fram, utan det är fördjupningen som går ner invändigt i fjädern som håller den på plats.

Skivan är faktiskt bara klämd mellan fälg och nav. Förutom att det finns ett par försänkta skruvar som håller den på plats innan skit och rost fixerat den på navet. det är inte alltid som dessa försänkta små skruvar finns kvar, och det spelar mindre roll. Normalt sett så går det ganska bra att få loss skivorna fram. Det kan ha blivit en liten rostkant i skivan innanför navet, så att säga, men lite våld brukar hjälpa. Jag har faktiskt haft framskivor en gång som varit stumrostade mot navet. Jag fick spräcka dem med vinkelslip, huggmejsel och slägga för att få loss dem.

Jaså, Biltema har fortfarande framskivor till "GY (Golden Years)"? Jag har köpt skivor där förr, och de har varit ok.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Oj, jag ganska bra nyheter då... antar jag. Hoppas jag slipper använda släggan bara för det känns aldrig bra. :o
Kolvarna skall nog inte rätt mycket i oken. Man kanske kan använda en tving som man skruvar in i centrum och spänner mot baksidan oket?

Köpte två av fyra skivor de hade på Biltema här i Umeå.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Nej, du är ju ingen slägg-kille, det vet jag. Det är så olika det där... Jag är mittemellan, tror jag. En del formligen njuter av att "lunsa på med stor-fa'n" för att citera karaktären Stånk-Tommy. Min understimulerade granne undrade om jag hade en slägga att låna ut. Alltså en stor tvåhands, typ klyvyxa. Han skulle riva ett tak över en uteplats... Ett jobb för en ca 700mm lång kofot som mest, enligt mig. Men vad vet jag?

Jag brukar lägga en liten träbit mot kolven och så använda en tving för att trycka in kolven. Brukar trycka in den så långt det går. Det är bra motion för kolven, och ska man byta både klossar och skiva så behövs nästan allt utrymme man kan få.

På den tiden jag var mellan fruar och inte hade något liv. (Och var en månad i Californien/Arizona varje vinter, och gärna cyklade 9mil som avkoppling, och inte hade något synligt underhudsfett.) Då hade jag loss klossarna och tryckte in kolvarna på alla bilarna vår och höst vid däckbytet. Men det var i en annan tid, och min nuvarande fru vill jag inte bli av med, så missförstå mig rätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar