Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Ja, jag kan nog inte blunda för det längre. Det har börjat klonka vänster bak, och faktum är att det ett tag varit så att jag kunnat trycka ner hela fjäderbenet på både höger och vänster sida, med bilen upphissad?! Fattar inte hur det är möjligt, men...

Fjäderbenslagringarna bak är ju inte billigare på Mekonomen. Över 1000kr skall de ha. Men på bildelaronline24 fanns ju MASSOR att välja på, till varierade priser och märken. Men det här.... för bra för att vara sant?? Fattas nåt? :
http://www.bildelaronline24.se/japanparts/7902697
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av 2x626 »

Jag har handlat div delar från dom och hittills inte blivit missnöjd.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Jag har också handlat av dom en gång, och det fungerade bra. Det jag funderar på nu är om man vågar köpa den billigaste, och det är ju anmärkningsvärt att den dyraste varianten är 6ggr dyrare.

Det jag funderar på att beställa är följande :

JAPANPARTS Fjäderbens-stödlager
Produktnummer: RU-3027
Summa: 168,28 kr
(2st)
Länk: http://www.bildelaronline24.se/japanparts/7902697
(OEM kod: Mazda (GJ21-28-380). Dom dyrare jag tittat på verkar ha ett extra A, dvs GJ21-28-380A. Vad kan det innebära?).

MONROE Spiralfjäder
Produktnummer: SP0514
Summa: 291,58 kr
(2st)
Länk: http://www.bildelaronline24.se/monroe/7529106

MONROE Dammskyddsats, stötfångare
Produktnummer: PK041
Summa: 97,18 kr
(1st, verkar vara 2-pack?)
Länk: http://www.bildelaronline24.se/monroe/7437220

Jag har Monroe stötdämpare runt om sedan tidigare (-2005).

Om frakt står detta:

"Leverans till Sverige:
Fraktavgiften för beställning under 1500,00 kr består av 85,00 kr. Vi erbjuder fri frakt om mängden av ordern överstiger 1500,00 kr (utom för leverans utomlands och speciella typer av sjöfart – dimensionerad last och pant).
"

Så frakten blir verkligen bara 85kr? Tänker att detta är väl från Tyskland...

Kolla gärna och kom med kommentar om jag tänkt fel, det inte verkar passa eller verkar vara dålig kvalitet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Din fjäderbenslagring har gått isär. Men det verkar funka förvånansvärt bra ändå konstigt nog. (På min hatchback hittade jag hemmalagade lagringar med delar från andra bilar. Det såg för j-vligt ut, och fjäderbenen var olika långa när de var fria, hur det nu kom sig. Det skiljde flera centimeter. Men när bilen stod på hjulen, så märktes ingenting och körbarheten var god.)

Grattis till godkännadet på bilprovningen förresten! Välförtjänt! :clap:

Jag köpte fjäderbenslagringar bak till 2,2-kombin förra året från bildelaronline24. Jag tror att det var Sachs som jag köpte, och de funkade bra.

Huruvida man vågar köpa det billigaste alternativet är ju alltid något som man funderar på. I det här fallet skulle jag nog kunna tänka mig att göra det, så länge som reservdelen i fråga passar på bilen, och vad gäller den saken så kan man inte mer än förlita sig på säljarens rekommendationer. (Jag köpte Spidan drivknutsdamasker som inte passade, och de var inte billigast.)

Frakten stämmer är min erfarenhet. Det är kanske inte frakt och bildelar i Tyskland som är billigt... Det kan vara frakt och bildelar i Sverige som är väldigt dyrt. :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Nu är beställningen lagd, och jag valde till någon retur-garanti för 49kr, så om det inte passar skall jag tydligen kunna returnera "gratis". Så då känns det ju klart värt att testa billigaste alternativet. Kan ju vara bra info för andra här i forumet om det fungerar med dom.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Dom hörde av sig och föreslog att jag skulle köpa Monroe lagring för drygt 500kr då den billiga japanparts inte fanns "in stock". Men jag bad dem kolla om dom kunde få fram den billiga, då det ju är enorm skillnad i pris och det skulle vara väldigt intressant att se om man kan komma undan så billigt och att de ändå fungerar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Jo, det blir spännande att se. Jag tror nog att det funkar bara de får fram delarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Dom fick tyvärr inte fram delarna. Dom skulle rabbatera priset på Monroe fjäderbenslagrena till mig, men make till strul innan kompletteringsbetalningen var fixad osv. Tror jag satt 2 timmar i support med Bildelar24, Klarna (direktbetalning), och Swedbank innan allt var utrett. Men i slutändan fick jag Monroe lagrena som skall kosta kring 750kr/styck för 400kr/styck.

TIll råga sa supporten mitt upp i allt att fjädarna som enl. deras regnr-system skulle passa, inte passar... och att dom inte hade några fjädrar som passade överhuvudtaget? Jag frågade vilka Mazdor dom där fjädrarna isåfall skulle vara till, men det kunde dom inte svara på. De kollade mot originalnummer sa hon. Men det slutade med att jag tar dom ändå och chansar... Kolla gärna på dom Monroe fjädrarna jag länkat till i början på tråden och säg vad ni tror??

(Ps.Har inte fått några delar än)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Jösses vilket strul!

Angående fjädrarna så talar allt för att de ska passa, tycker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Har grejorna nu och de ser ut att vara av fin kvalitet. Vet dock inte när jag orkar ta tag i det. Är lite less på att skruva just nu (Har just bråkat med bromsarna på Toyotan). Har även hållit på och gått igenom variatorerna på ena skotern.

Var det föresten excentriska bultar till fjäderbenen som påverkar hjulinställningen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar