Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Jösses, vad komplicerat det ser ut. Alldeles för mycket att sätta sig in i. :crazy: Nästa gång jag måste fixa bakvagnen så gör jag nog förstärkta rambalkar och konverterar till bladfjädrar och stel bakaxel med trumbromsar. :D

Lite kan du kanske komma att ändra inställningarna vid lagringsbytet, men det måste ju ske. Och om du bara lossar hela fjäderbenet så tror jag inte att det blir någon större påverkan av inställningen. Det måste som sagt göras.

Jag har alltid bilens vikt vilande på hjulen innan jag drar åt hjulupphängningsgrejer slutligt, även när inte gummibussningar är inblandade. Om jag inte kommer åt med hjulen på så sätter jag en domkraft under bromsskivan och hissar tills det motsvarar att bilen står på hjulen. Jag vet inte om det bara är skrock och inbillning att göra så men det känns vettigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av 2x626 »

Jag tänker så här: ("Jag tänker" är ju ett inneuttryck. Så jag använder det)
Ditt gamla prot visar ju att Toe in inte va OK, men blev det.
Toein bör ju inte förändras med lagringsbyte. Men om du vill kolla det så kan man göra det med en laserlängdmätare som man sätter fast på hjulet och riktar mot, förslagsvis, ett plank en bit framför bilen. Märker på planket och mäter avstånd samt räknar ut vinkel.
Därefter justerar man och mäter om.
Så gjorde jag när jag shimsade om Trollracern och det blev bra. Före, vandrade den på vägen och slet däcken på insidan. Efter blev den mycket bättre på vägen och slet däcken jämnt.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Jasså, det är till att svänga sig med inneuttryck, 2x626? Trendigt värre. Jag håller mig till uteintryck. Mitt senaste uteintryck är att det är för tidigt att lägga av långkallingarna trots att solen skiner så att jag blir lite svettig i baken.

Ok, åter till ordningen; Här är low tech-varianten: viewtopic.php?f=4&t=351

Nu när jag sedan länge har lämnat vedboden ska jag nog lyxa till med laserpass och köra 2x626's variant nästa gång det blir dags. Laserinstrument har blivit överkomliga i pris sedan vedbods-tiden, så nu har jag lite sådana.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Kul läsning :)

Jo det jag tänkte var att man får ju intryck av att de angivna vinklarna går att justera. Var kan man fråga sig? Kan ju inte vara att flytta runt fjäderbenet i tornet iaf. Enda inställningen jag vet är ju staget med justermuttrarna under.

Nämen det jag ville komma fram till var väl följande :
1. Är det något man tar lös som har med någon inställning att göra, tex excentriska bultar som jag sett nån gång.
2. Om jag borde lämna in för en ny inställning efteråt om jag inte vill riskera att nöta sönder däcken?

Funderar på att köpa nya däck till våren nämligen. Befintliga är från 2005, så de har ju hållit otroligt bra, vilket också kan ha lite att göra med att jag haft bra inställningar. Men visst blir gummit hårt efter så lång tid ;) Men otroligt nog fungerar även vinterdäcken helt ok fortfarande trots samma ålder. Fulda!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

(När det gäller framvagnen på "GY (Golden Years)" så vill jag minnas att den justeras bland annat just genom att flytta runt fjäderbenen i tornen. Där finns också en del spelrum om man tittar runt fjäderbenslagringen...)

1. Huruvida det även gäller bakvagnen vet jag inte. Jag tycker inte att det är lika mycket spelrum där, och jag kan som jag skrev inte tänka mig någon professionell hjulinställare plocka bort inredningen för att komma åt. Inga excentriska bultar på våra bilar, och inga stora bulthål mellan fjäderben/hub carrier... Bara den justerbara länkarmen att ställa på, såvitt jag förstår.

2. Med tanke på ditt sinne för ordning, Speedo, så blir det nog till att lämna in för inställning. Om inte annat för att rädda nattsömnen. ;) Särskilt om du köper nya däck. Eller så kanske du kan testköra slut på de gamla först och göra en noggrann visuell studie av eventuellt sned-slitage innan du köper nya.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Klockren ide där Mazd. Tror jag kan våga köra en sommar till med däcken och då är det ju ypperligt tillfälle att se om det sliter snett.

Det mysterium som återstår är ju det med fjädrarna. Även om de går dit fysiskt så kanske dom är alldeles för hårda eller mjuka så den blir hög eller låg bak, och då är det ju vara att riva isär igen. :(

Skulle gärna vilja veta vad bildelaronline24 menade med att inga av de märken av fjädrar som skulle passa mitt regnr, egentligen inte passade när man kollade mot original nr eller vad de gjorde?

Borde inte alla GY (Golden Years) hatchback ha samma fjädrar? Hur är det med Sedan och kombi? Nån annan som kan luskanlite med sina regnr?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Jo, fjädrar är enligt mig det som kan ställa till det allra mest i det här sammanhanget. Jag förstår att man kanske vill byta när man ändå håller på, men det säkraste är ändå att behålla originalfjädrarna om de är hela.

Jag bytte dämpare på min 323 -84 och passade på att köpa nya fjädrar samtidigt. Köpte grejerna på Biltema. Fjädrarna passade visserligen, men var hårdare är originalet (och glesare, alltså färre varv). Bilen blev för hög i baken och slet snett på däcken något jävulskt. Tror inte att det blev rakt heller för vid minsta halka kändes det som att bakvagnen ville glida lite. Städade ur garaget strax efter bytet och då slängde jag de gamla fjädrarna, så jag kunde inte byta tillbaka heller. Var på hjulinställning med bilen men allt var så fastrostat så de gav upp. På den bilen ställdes bakvagnen med någon excentrisk hylsa på stora bulten genom bakaxelbalken som håller de tvärgående länkarmarna. Tråkigt men lärorikt. Brukade köpa billiga beg. bakhjul på fälg på en lokal skrot. Ingen idé att köpa nya däck med montering som förstördes så snabbt.

Så är du det minsta osäker när du ser grejerna i verkligheten, så är mitt råd att strunta i de nya fjädrarna.

Kombi har en del lite grövre grejer i bakvagnen; Fjädrar, dämpare, hjullager. Övriga modeller borde vara samma, men jag vet inte helt säkert.

Alla dessa referenslistor och nummer och jämförelser; Som gjort för att det ska bli fel. I bästa fall är informationen inte komplett. (Väntar här på ett förgasar-kit från USA, och jag vet precis vad jag ska ha, men jag vet såklart inte vad jag får, och osäkerhetskänslan kommer av referenslistorna som presenterades med produkten. Och då valde jag ändå den leverantören som hade vettigast uppgifter, inte den billigaste.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Det där var verkligen mycket intressant, mazd. Medan jag läste ditt inlägg så tänkte jag just att det skulle bli väldigt intressant att höra vad som hände om du satte tillbaka originalfjädrarna. Jag har nämligen en annan teori om varför den blev hög i baken. Hur kan jag ha det? Jo jag har nämligen varit med om exakt samma sak, på Mazdan. Bara några år efter jag köpt den. Så här var det:

Jag hade ett konstigt sidoglapp i ena bakhjulet, som kändes när bilen stod still och man ryckte i däcket. Jag frågade alla i min omgivning (vet inte om det var innan jag fått kontakt med dig?). Ingen hade någon bra idé. Det var ju inte glapp i någon led, länkarm eller hjullager. Inte ens besiktningen märkte av det. Men det kluckade ordentligt när man kände på "rätt sätt". Mazda hade inget tips att ge heller, men en annan bilmek sa att det kunde bli glapp i själva stötdämparen. Så det var det enda jag hade att gå på och min kompis som skruvar mycket bil skulle hjälpa mig. Det beställdes nya dämpare från mekonomen, som råkade vara av märket Monroe. Dock inga fjädrar, eft.ersom dom var helt okey. Sagt och gjort, flyttade över mina gamla fjädrar till dom nya Monroe dämparna, och monterade.

Till min förvåning så blev bilen, precis som för dig, betydligt högre bak, så den lutade framåt! Med original fjädrarna! Dessutom kan jag nämna att den även blev mycket hårdare. Mycket märkligt tyckte min kompis, men då hade jag inte annat att göra än att även byta fram. Har för mig att varje dämpare kostade 1500kr, så såpass kul var det inte. Men det byttes fram, och då blev den högre även där...

Så, hur kan den blivit högre, trots samma fjädrar? Min teori är att det har med längden på fjäderbenet att göra, och att tillverkaren av någon anledning har gjort det lite längre. Det är alltså inte stötdämparen i sig, utan fjäderbenet. Och var det samma i ditt fall, så hade du nog blivit överraskad om du haft kvar dom gamla fjädrarna och bytt till dom för att upptäcka att den fortfarande var lika hög...

Så vad hände med mitt mystiska glapp? Jag tror faktiskt att det blev kvar men att jag förträngt det och slutat känna. Varför ingen påpekade att det kunde vara fjäderbenslagringen vet jag inte, för det är vad jag tror nu... ;)

Sedan jag körde ett tungt lass sten på släp för ett par år sedan har nu bilen "satt sig" i baken, och lutar nu lite bakåt istället. Det är därför jag vill byta fjädrar nu för att jag tänker att fjädrarna blivit hoptryckta av att jag lastade för tungt. Eller kan det vara något annat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Mazd »

Det var skumt! Ja, jag kan ju inte svära på att det var fjädrarna som ställde till min 323. Jag bara antog det eftersom de var så hårda och inte såg likadana ut som originalet.

Vad gäller "GY (Golden Years)" så har jag också bytt till Monroe gasdämpare och behållit originalfjädrarna. Runt om på 16v-kombin (först bak och senare fram). Och fram på 2,2-kombin. Jag tänkte inte på att bilarna ändrade sig något i höjd. Det kanske de gjorde?

Visserligen har de gasdämpare som jag köpt varit ihop-bundna vid transport och strävat efter att "fjädra ut" så de hjälper ju fjädern lite grand att höja bilen, men den kraften är så liten så den borde inte märkas. Oljedämpare vill ju istället sjunka ihop.

Jag brukar kolla ganska noga hur lika eller olika reservdelar som jag köper är i förhållande till den del som ska bytas, och jag har inte reagerat på att Monroe-dämparna skiljer sig från original förutom att de inte har höger och vänster-utförande för bromsslang-hållarna, vilka levereras lösa och skruvas fast åt respektive håll.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Inlägg av Speedo »

Ok... men någon skillnad måste det vara då min blev kanske 2cm högre med Monroe dämpare och original fjädrar.

Men vad tror du om att min sjunkit ihop någon eller ett par cm bak nu. Fjädrarna eller rent av fjäderbenslagringsrna som tryckts ihop och sönder? Kanske hör ihop med mysteriet att jag Ian trycka ner fjäderbenen med bilen upphissad?

Likt problemet med dom sunkiga bromsarna på Toyotan, kanske mina sönderrostade fjäderbenslageingar kan skapa konstiga fenomen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar