Fästband bensintank

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Fästband bensintank

Inlägg av Speedo »

Det blev lite Mazda-drama i dag...

Den har stått i ca: 2 veckor oanvänd nu tror jag. Generellt används den väldigt lite nu för tiden, vilket är bra men även lite tråkigt. Nåväl. var fint väder så tänkte fara in efter jobbet och förbereda den årliga underredsbehandlingen (trots att den knappt körts något i vinter). Tanken var att skrapa/borsta, lägga på en alkalie som får verka ett tag, sedan spola av med slang under. Brukar göra detta på största OK i stan som har flera GDS hallar med lyft.

Gjorde lite andra ärenden i stan först, obligatoriskt stopp och besök på Biltema etc, men sedan någon km innan jag var framme hördes ett högt rassel. Inget ljud jag kände igen. Vek snabbt in vid vägkanten och slog på varningsblinkers varav jag kröp under för att se vad som försegick. Fick då se att stål-bandet som håller upp tanken hängde ner i marken. Lyckades bryta det åt sidan och hänga upp det på avgasröret och körde försiktigt, hoppandes att tanken inte skulle ramla ner, sista biten till macken. Jag har aldrig haft lös tanken och var osäker hur många fästpunkter den hade.

Väl framme fick jag höra av personalen att oturligt nog så hyrde dom ut alla hallar med lyft, utom en, vilken då hade folk före i kö. Blev att sitta där och hänga rätt länge mao. innan det blev min tur. Hann ringa runt till lite kompisar osv, och fick tipset att ta ett spännband och försöka spänna upp tanken. Som tur är har jag alltid några spännband liggandes i bakluckan, eftersom jag oftast drar släpet med Mazdan och då ofta behöver surra fast saker.

Väl uppe på lyften blev jag positivt överraskad över att fästet var åtkomligt på bägge sidor av tanken, och att själva fästena inte hade rostat sönder utan det var bandet som gått rakt av. Jag fick dit spännbandet och tog mig hem. Fundera nu på hur jag skall lösa det på smidigaste sätt. Kanske fixa en plåtremsa i rätt längd och sedan kapa bort och svetsa över fästena i ändan? På den sidan det sitter en bult kanske det bara är ett hål i bandet? (Inte tagit lös det ännu). Gummi-mellanlägget är också helt, så det tänkte jag återanvända.

Tips?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Mazd »

Det där var ju onekligen lite spännande, på ett obehagligt sätt.

Det finns ju rostfria monteringsband med hål i som kanske skulle gå att använda. Galvade monteringsband är nog lite i klenaste laget.

Annars är såklart den stiligaste lösningen att laga bandet och återanvända fästena från det gamla. Jag skulle inte snåla med tjockleken utan använda 2mm plåt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Speedo »

Jo, jag blev även förvånad att det bara var ett band under tanken. Eller har ett försvunnit sedan tidigare? ;)

Tänkte du hålband/montageband? Ja, dom känns lite vek kanske. Biltema har bara galvade som är 1mm tjocka. Alla hål gör dom ju inte starkare heller. Skall se om jag får tag i något annat.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Speedo »

Nu när det var så enkelt att lägga upp bilder stånkan jag lika gärna lägga upp några. Kan säga att utmaningen var att få den i exakt rätt längd, då jag inte hade några exakta mått eller annan hel att gå efter.
789D3056-8882-43DB-B62B-A08F57B2B70E.jpeg
Visad 6838 gånger
6B34F43F-74C6-4A98-9DAD-785F942ACD15.jpeg
Visad 6838 gånger
6DAF0E12-5CF2-4170-A8AD-CE202285F934.jpeg
Visad 6838 gånger
BA5E2B82-D8B0-45C1-8247-FD5E4DC00EC6.jpeg
Visad 6838 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Mazd »

Stiligt värre! :clap:

Kan tänka mig att längden är svår att få exakt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Fästband bensintank

Inlägg av 2x626 »

Mycket snyggt jobb !!!!!
Nu vet jag var jag ska beställa tankband när jag behöver :lol:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Fästband bensintank

Inlägg av bcquest »

Snyggt hantverk, Speedo. :thumbup:

Du kanske kan göra som 2x626 föreslår och starta en småskalig produktion och postorderverksamhet.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Mazd »

Vad är det för tjocklek på plåtremsan, Speedo?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Fästband bensintank

Inlägg av 2x626 »

Om du inte tänker starta "Småskalig Tillvekning" kan du väl delge oss måtten på på ditt fina band.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fästband bensintank

Inlägg av Speedo »

Oj, kul med så mycket respons!

Min första tanke är, borde inte de flesta av er redan fått byta detta band? Eller har era klarat sig ca 30år utan att rosta av?

För er som orkar/vill läsa, kommer här en detaljerad beskrivning på hur jag gjorde:
För att försöka få fram ett mått så höll jag ihop bitarna som jag tyckte att dom borde suttit, medan frun mätte. Måttet var mellan center på rundstålet i ena fästet, till ändan på andra fästet (där det veks uppåt), och vi fick det till 1m exakt. Hade tur att en kollega kunde fixa ett 1m band, 3cm brett, ur ett stort 2mm plåtark. Som tur var så var fästena bara lätt angripna av rost, så jag kapade loss dom med vinkelslipen, skrapade och borstade bort all lös rost, och gav dom en behandling av Biltemas rostomvandlare.

Jag visste att längdmåttet inte alls behövde stämma, så jag kom på en ide där jag svetsade ena sidan (mot rundstålet, sköt in bandet 1cm från rundstålet) och på andra sidan med det vinklade fästet (andra bilden), borrade jag ett genomgående hål istället och satte en bult/mutter, för att kunna testa och flytta om det inte blev bra.

Och tur var väl det, för det visade sig att det var alldeles för slappt. Jag hade ingen aning om hur spänt det var tänkt att vara, men då fästbulten mot karossen var lång (kanske 4cm?) så förstod jag att det nog skall vara ganska tight, och att man ska spänna det sista med bulten. Som det var nu kunde jag skruva den i botten för hand. Det luriga var att få bockningen av plåtbandet på rätt ställe också, så att det låg helt plant mot tanken för att inte bli lurad när det gällde längden. Men jag var så pass "modig" så jag tog och kapade av 3cm, och borrade ett nytt hål för bulten i bandet. Nu blev det så tight så jag med nöd och näppe fick bulten på gängorna, och vågade inte dra den i botten...

Det jag gjorde då var att jag sköt bak bandet 1cm mot fästet (1cm mindre omlott alltså) och borrade ett nytt hål. Nu kändes det mycket bättre. Sagt och gjort, svetsade även den ändan och tog bort bulten. Var nöjd med svetsarna så slipade inget utan stålborstade bara. Sedan målade jag alltihop med Hagmans gula epoxi primer. Efter det målade jag med två varv svart slät hammarlack. Skyddsgummit rengjorde jag ordentligt, och strök sedan ett tunt lager med lösningsmedelsfritt tunt rostskydd på insidan (som hamnar mot bandet) för att undvika att vatten/fukt hamnar emellan och ligger och gror.

Klart!

Det är alltså lite oklart med måtten, men jag skulle tro att det i slutändan blev:
97cm långt
3cm brett
2mm tjock plåt

Det tråkiga är ju att nu måste jag riva ner allt igen, då tanken antagligen var på gränsen att börja läcka, och mina "operationer" skapade spänningar som var droppen. Bara att hoppas nu att bandet passar lika bra till ersättningstanken. Man vet aldrig... :think:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar