Byte tank och tankrör och skärmkant

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av Speedo »

Så var det äntligen dags att påbörja arbetet med byte av tank, tankrör och det sk.mystiska rörsystemet. Till min glädje fanns alla delar för ca:1700kr ink frakt, på Trodo.

Jag tycker alltid det är kul att jämföra de gamla och nya delarna, så jag lägger upp några bilder:

Inte mycket helt här inte. Inte konstigt det luktat bensin varma dagar...
Inte mycket helt här inte. Inte konstigt det luktat bensin varma dagar...
Visad 7177 gånger
1D83B4C1-7290-409D-97BE-9CA0BC84BDED.jpeg
Visad 7177 gånger
Tanken såg ju fin ut underifrån. Men från den här vyn, är jag inte lika förvånad att den börjat läcka.
Tanken såg ju fin ut underifrån. Men från den här vyn, är jag inte lika förvånad att den börjat läcka.
Visad 7177 gånger
Tanken är målad med riktigt fin lack faktiskt. Men jag kollade var den gamla tanken angripits mest och lade ett varv hammarlack där. Syns det var?
Tanken är målad med riktigt fin lack faktiskt. Men jag kollade var den gamla tanken angripits mest och lade ett varv hammarlack där. Syns det var?
Visad 7177 gånger

Varför det här projektet kommer ta ett tag är för att jag planerat att byta ut en del av skärmen, nedanför tanklocket medan tanken är borta.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte tank och tankrör

Inlägg av Mazd »

Är det så mycket kvar av kondenseringsgrejen i den mystiska rörhärvan att det går att se konstruktionen om du kapar upp höljet?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av Speedo »

Ja gottfolk... det tog en dryg månad innan den nya tanken var på plats.

Jag har inte riktigt haft den energi jag en gång hade, känns det som. När jag upptäckte flera rosthål i balken som blottades när tanken var borta, samt att det blev knas med bytet av bakre delen av skärmkanten (vid tanktlocket, som jag ville fixa medan tanken var borta), så blev jag less och tog en vilopaus på en dryg vecka. Blir inte mycket tid jag kan eller orkar lägga på vardagskvällarna, så det tar sin tid. Sedan är jag sån som aldrig lämnar något åt slumpen...

Nåväl, till slut tog jag fram min nya hela skärmkant jag hade liggandes, och gjorde ett nytt ryck. Denna gång gick bytet bättre, och det blev större del Lackering blir senare så har bara grundat. Fixade hålen i balken, rostskyddade. Preppade tanken med lite kompletterande färg, nya slangar och ny skumplast-distanser. Kompletteringsmålade tankrören med ett extra lager hammarlack ovanpå fabriskmålningen.

Skall bli intressant att tanka med full fart sen när alla rör är som dom skall. Mitt luftningsrör var av och pluggat tidigare och pumpen slog ifrån om man inte tankade jättelångsamt. :problem:

Lägger upp lite bilder från projektet:
När tanken var borta var det bara skrapa och se vad som dolde sig under rostskyddet :(
När tanken var borta var det bara skrapa och se vad som dolde sig under rostskyddet :(
Visad 6078 gånger
Blev ett omfattande lappande. Även uppåt mot golvet i bagageutrymmet.
Blev ett omfattande lappande. Även uppåt mot golvet i bagageutrymmet.
Visad 6078 gånger
Här är lagningarna från bagageutrymmet. Skönt att få svetsa lite uppifrån också. Jag har börjat testa Hagmans rostskyddsprimer. Känns faktiskt riktigt bra. Kanske blir att börja använda den mer än "gula grunden" framöver.
Här är lagningarna från bagageutrymmet. Skönt att få svetsa lite uppifrån också. Jag har börjat testa Hagmans rostskyddsprimer. Känns faktiskt riktigt bra. Kanske blir att börja använda den mer än "gula grunden" framöver.
Visad 6078 gånger
Jag gillar att täcka dylika lagningar med bitumenplattor. Då får man lite extra ljudisolering också.
Jag gillar att täcka dylika lagningar med bitumenplattor. Då får man lite extra ljudisolering också.
Visad 6078 gånger
Skärmkantsdags. Blev att jag kapade detta med dremeln. Man ser min lilla misslyckade lagning där också...
Skärmkantsdags. Blev att jag kapade detta med dremeln. Man ser min lilla misslyckade lagning där också...
Visad 6078 gånger
Efter noga mätande och funderande, kapade jag ut biten från skärmkanten. Kant-i-kant!
Efter noga mätande och funderande, kapade jag ut biten från skärmkanten. Kant-i-kant!
Visad 6078 gånger
Här har jag punktat ganska tätt och slipat ner.
Här har jag punktat ganska tätt och slipat ner.
Visad 6078 gånger
Känns som ytan är rätt bra och förhoppningsvis kommer det inte behövas allt för mycket spackel sedan.
Känns som ytan är rätt bra och förhoppningsvis kommer det inte behövas allt för mycket spackel sedan.
Visad 6078 gånger
Inget spackel, bara grund än så länge. Dubbla lager. Hade faktiskt tänkt ha det så här ett tag tills jag har ork/lust att köra ett litet lack-projekt.
Inget spackel, bara grund än så länge. Dubbla lager. Hade faktiskt tänkt ha det så här ett tag tills jag har ork/lust att köra ett litet lack-projekt.
Visad 6078 gånger
Preppat tanken!
Preppat tanken!
Visad 6069 gånger
Sådärja, monterat och klart! Fiiiint. Nytt tankband hade jag ju redan gjort sedan tidigare.
Sådärja, monterat och klart! Fiiiint. Nytt tankband hade jag ju redan gjort sedan tidigare.
Visad 6069 gånger
Nya fina tankrören på plats!
Nya fina tankrören på plats!
Visad 6071 gånger
Lyxigt att kunna skruva täck-kåpan i riktiga fästen!
Lyxigt att kunna skruva täck-kåpan i riktiga fästen!
Visad 6071 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av SkauneJohan »

Snyggt, hoppas du skyddar dom nya delarna med exempelvis hagmans 2 komponents epoxy eller liknande så du slipper rost igen 8-)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av Speedo »

Halloj! Nej, det sista man vill är att få tillbaka rosten! ”Gula grunden” som nämns ovan är just 2k epoxi primern. Som jag skrev (och visar på bilder) testar jag nu att gå över från den till Hagmans rostskyddsprimer (i plåtburk). Kändes faktiskt riktigt tät och bra för att vara 1k. Luktar en hel del (bra tecken) och känns ganska lik gula grunden att måla med, men man slipper blandandet och spill av det som inte går åt. Sedan får jag intrycket att den faktiskt kan innehålla mer rostavisande tillsatser.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av SkauneJohan »

Var ju en i annat forum som rostskydda undertill bakvagn med 2k epoxi gul o det höll rosten borta flera år :thumbup:

Ska själv testa bill hirsch miracle paint, den ska osse va grymt bra, har en burk hemma till bakaxelbalk o framskärm :thumbup:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av Mazd »

Snyggt jobbat med skärmkanten, Speedo! :thumbup: Och det är till att briljera med en stumfog, vilket ger en extra guldstjärna.

Hagmans 1K grundfärg är sådär, tycker jag. Det fula gula är mycket bättre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av 2x626 »

Åsså är det ju snyggare med gult :lol: :lol:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av Mazd »

Jo, det blir lite brandbils-stuk med rött och gult. Eller Poodle Patrol...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Byte tank och tankrör och skärmkant

Inlägg av bcquest »

Riktigt snyggt med tanken där Speedo! :thumbup:
Skriv svar