Kupéfläktmotstånd

Delar till dessa bilar blir svårare och svårare att hitta. Dela med er av tips här!
Haparanda
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 17 jul 2021, 14:28

Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Haparanda »

Tjena har en Mazda 626 III från 88, en HV som är i princip rostfri. Har lite saker jag ska fixa på den och ett av problemen jag har är fläkten bara går på nivå 3 och har gjort sen den dag jag tog den i ägande. Efter lite läsande så tror jag (betoning på tror) att det är kupéfläktmotståndet. Undrar om det är någon som har ett liggande eller som vet var man kan få tag i det.

Har ring alla demonteringar norr om Skellefteå och ingen har en sån bil stående.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Hej och välkommen Haparanda! Det verkar mycket riktigt vara kupéfläktmotståndet som gett upp i din bil. Väldigt vanligt fel, och dessvärre vet jag inte var det går att få tag på nya. Hittar man mot förmodan något på skroten så är det stor risk att det också är dåligt. Det går att ful-laga motstånden genom att tvinna ihop de avbrunna trådarna, eller klämma ihop dem på något sätt så att det blir kontakt. Inte helt lätt dock för de brukar vara väldigt spröda.

Det borde egentligen inte vara alltför besvärligt att laga ordentligt om man gillar att löda. Jag hatar att löda. Ska kolla om jag har något motstånd liggande som är helt, men jag tror tyvärr inte det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av datadavid »

Jag har ful-lagat med koppartråd, har kvar det motståndet då det funkade i flera år! Nån slags kopparnickel eller nickeltråd borde man nog ha..
Grundproblemet är att den tunna tråden på ettan får all kylning från kupefläkten, vilket inte blir mycket i det läget, så man bör köra på fullt eller inget ända från början(eller tvåan..)! :)
Har för mig jag fick tag i nytt på ebay, ford probe eller liknande modell hade samma motstånd några år. Ska gå att hitta på oem numret. Själv har jag problem med dålig jord till fläkten, trots att jag dragit extra separat jord. Brukar få massera kontakten varannat år.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Skulle det funka att använda "riktiga" motstånd i stället för trådspiralerna, tro?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Det har jag också funderat lite på, Mazd. Det måste vara riktigt kraftiga effekt-motstånd då det som sagt blir hög värmeutveckling. Först skulle någon av oss som har ett löst motstånd, mött upp alla slingor så vi har dokumenterat hur många ohm det skall vara på dom. Sedan kan man ju kika runt på tex. Elfa och se vad man hittar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Japp, jag ska mäta vid tillfälle.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av datadavid »

Jag vet att brorsan mixtrade med vanliga motstånd på en 626a han hade, och han fick aldrig till det riktigt. Han är ändå på nivån elektronisk savant, tillverkade kretskort innan han började skolan osv..
https://www.ebay.com/itm/Blower-Motor-R ... 632-2357-0
Här är ford probe delen som ska vara identisk med mazdas, jag köpte iaf en på ebay nånstans och den har fungerat fint i flera år nu, bortsett från oxiderad jord då och då. Har sparat den gamla som jag lött på koppartråd på, men ska byta mot gitarrsträng i rätt dimension. Helst en med mycket nickel i för värmetålighet. :thumbup:
Skriv svar