Material för avgaspackning?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Material för avgaspackning?

Inlägg av Mazd »

Någon här som vet vad man kan använda för material om man vill göra egna avgaspackningar där det blir riktigt varmt?

Märkte för ett tag sedan att jag hade lite läck mellan grenröret och första böjen. Idag var det dags att fixa det. Min förra packning av 2mm kopparplåt hade gett upp. Kommer inte ihåg när jag gjorde den, så det måste vara några år sedan. Kommer nästan inte ihåg ATT jag gjort den heller, men jag känner igen mitt eget jobb. Måste erkänna att jag trodde att koppar skulle hålla i stort sett evigt, men icke. Kopparpackningen hade blivit spröd och gått isär på ett ställe, och på andra ställen hade den blivit tunn och vågig. (Där den inte varit i klämm, förstås.) Bulthålen var missformade.

Vad är bättre än koppar till detta???

Nåväl, nu sitter det en ny kopparpackning på plats, så det är inget akut.

Märkte också att det var en hel del sprickor i röret vid första böjen. Dels utmed de längsgående svetsarna precis i böjen på båda sidor, men även mellan översta delen och rörböjen. Detta rör utsätts ju för enorma värmeväxlingar, så det är inte konstigt att det blir spänningar... Och var spricker det? Jo, i värmepåverkade zonen bredvid svetsförbandet. Rensade med "roterande bläster" och Dremel, och svetsade ihop sprickorna. Hoppas på det bästa.

Det jag faktiskt KAN komma ihåg är att jag sett en av de längsgående sprickorna tidigare, och struntat i det. Och det var på den tiden som jag skruvade i vedboden innan JM-ranch. Så sprickor i första böjen verkar inte akut. Det var nästan inget sot vid sprickorna heller, men de var genomgående och när jag lyste med lampa på utsidan och tittade i röret så såg jag ljuset tydligt.

En tanke: Kan det bli "pulser" i röret som växelvis trycker ut avgaser och drar in luft? Knappast, va? Eller? I detta fall, så spelar det nog ingen roll eftersom lambdasonden sitter högre upp i själva grenröret.
Det går säkert att köpa packningar också.
Det går säkert att köpa packningar också.
Visad 11785 gånger
Lagad rörböj.
Lagad rörböj.
Visad 11785 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av Speedo »

Oj, intressant...

Tror jag bytte den där packningen för ett antal år sedan. Vet inte var jag köpte den, men verkar ha hållit bra. Däremot verkar jag ha ett läckage innan böjen nånstans tror jag. Har hört ljud där, och när jag kände med handen vid kall motorstart, så kände jag att det blåste lite...

Och... jag tror faktiskt visst att läckage kan påverka avgasvärdena även om det är efter lambdasonden. Faktum är att jag fått högre lambdavärde senaste åren och nu låg det på gränsvärdet 1,03. Detta skall ju betyda "för snålt" och kanske kan orsakas av avgasläckage där den precis som du säger även kan suga i sig luft som spär ut och geckar avgasmätningen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av Speedo »

Gillade du inte dom packningarna man köper, mazd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av Mazd »

Det är ju mer tillfredställande att kunna fixa till egna packningar när man behöver dem, än att köpa färdigt. Och i vissa lägen när man har byggt någon egen lösning på en avgasdel så måste man kanske ha en packning som inte finns att köpa. Det är mest därför som jag söker efter ett hållbart material. Och av nyfikenhet såklart.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av datadavid »

Stålarmerad grafex håller väldigt bra. Min fläns ser inte alls ut så för övrigt?? Rund med tre bulthål har jag. Kör på biltemas packning med stålring för en 50lapp och den funkar.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av Mazd »

Går det att få tag på Grafex-packningsmaterial för att göra egna packningar? Hur är materialet att jobba med? Läste lite om Grafex och temperaturgränsen var visst plus 550 grader. Frågan är om det räcker när koppar ger upp?

Avgasflänsen på första böjen på 2,0 16v ser mycket riktigt annorlunda ut jämfört med 2,2 12v.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av datadavid »

Koppar är ingen höjdare där av andra anledningar, som att det är svårt att få 100 tätt, är packningen bara helt tät tror jag inte det blir 600 grader där nere?
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av datadavid »

Kanske är lite svårt att få tag på..? Tänkte inte på det.. är industrisvetsare så det ligger i högar på jobbet..
Det går fint att klippa med sax o hugga med vanliga huggpipor. Men som sagt, det ska tåla värmen i ett avgasrör.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av Mazd »

Kanske skulle vara så simpelt som att ta tunnt sträckmetallnät tex från ett gammalt luftfilter och använda som armering, och så kladda in det ordentligt med avgastätning på tub. Nätet borde tryckas ihop lite när man drar åt, så att det tätar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Material för avgaspackning?

Inlägg av datadavid »

Det är ju ingen dum ide! Billigt och bra, bara att prova o se hur länge det håller :thumbup:
Skriv svar