Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av Mazd »

Det ser ju väldigt prydligt ut. Är det någon förstärkning på "baksidan" som bultas i balkarna så att bilprovningen blir nöjd?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av datadavid »

Nä, balkarna är nog förstärkningen. Följde då inte med nåt i satsen.. Bilprovningen har ju noll begrepp oavsett, lär nog bara kolla skylten😅
Jag tänkte provbelasta kroken och flexar det så kapar jag upp bakänden och svetsar i lite förstyvningar. För att jag kan😄👍
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av Mazd »

Ok. Håll lite koll på saker och ting bara. Utan förstärkningar kan det komma sprickor med tiden. Det hände mig på en kombi, och de har ändå fästen för dragkrok i balkarna från fabrik.

(Träffade en herre som hade en sprillans husbil med en skapligt stor gatuköks-vagn efter. Jag beundrade ekipaget, men tyckte att hans dragkrok såg lite konstig ut. Det kom direkt fram en annan herre och förklarade ingående att det var ett fjädrande drag och att det måste man ha på en så tung fordonskombination annars spricker ramen. Jag böjde mig ner och kände på de bultar som jag kunde komma åt. Alla var jättelösa. När jag reste mig upp var herrn med utläggningen om fjädrande drag borta. Herrn som ägde husbilen var kvar, och kallsvettig.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av datadavid »

Jo, de fyra hålen på varje sida går i änden på balken som är utvikt på sidorna, men godset där är ju rätt vekt. Så jag kör några lass och kollar efter deformering tänker jag, i så fall fäller jag in grövre stålplattor i ramen. Tur ändå att det är sånt här jag jobbar med dagligen :thumbup: inga fantasier om "fjädrande" drag här inte :lol:
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av Mazd »

Med fyra bultar på varje sida så blir ju belastningen ganska väl fördelad, så det kan nog funka helt ok. De som tillverkar eftermarknads-drag verkar ta till lite i överkant för att vara på den säkra sidan (Och för att kompensera för det obefintliga rostskyddet i färgen de använder). ;)

Att det inte följde med extra förstärkningar till ditt drag kan bero på att det var tänkt för en bil med fästpunkter från fabrik. Vet inte hur det var på de tidigare 626.

De drag till våra "GY (Golden Years)" som jag har träffat på, förutom kombi-modellerna, har haft rejäla förstärkningar som bultats i draget-rambenen och även uppåt in i skuffen med tjocka plåtar som "sandwich" i bagagegolvet. Hemskt överdimensionerat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Eftermontera dragkrok 2d coupé?

Inlägg av datadavid »

Draget funkar kalas åtminstone! Kört några lass skrot och virke. Inga sprickor i ramen.👍
Skriv svar