Byta lager i generator

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Mazd »

Det är nästan så att jag glömt bort "livspusslet" med bilen. Men när Jeepen var helt nerplockad några år för renovering och jag bara hade en Mazda 323 som behövdes dagligen, och dessutom bodde 13km från närmaste busshållplats. Då var det jobbigt när något behövde göras på Mazdan. Planering, som sagt, var det som gällde. Men jobbigt var det. Nu har jag 4 körbara Mazdor på gården. Trygghet. Och måste något fixas så kan man ta det när man får lust. Jag gissar att mina fyra Mazdor kostar mindre att äga än en enda ny mellanklassbil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Speedo »

Har det gjorts något åt generatorn än?

Själv går jag bara och väntar på att min skall ge upp. Den har ju gått snart 23000mil nu. Kanske dags att börja kolla om det fortfarande finns billiga generatorer på bildelaronline24. Med lite otur hinner dom väl försvinna lagom till generatorn rasar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Ett bra tag sedan jag tittade in här, det har varit mycket av allt liksom :crazy: ...bl a snabbresa till huvudstaden, ny hund i huset :D och gräset som bara växer... o s v :roll:
Ingen reparation av generatorn, jag har köpt en ny. Lika bra det och det går ju byta lager i den gamla framöver om "någon" har tid o lust. Den låter lite hes men laddar o funkar som den ska, än så länge. Det ska även bytas en spindelled och damask på en drivknut. Nyligen har det även uppenbarat sig ett "klonk-ljud" baktill nånstans, som behöver kollas upp. I bästa fall är det bara avgasröret/dämparen som är lite lös. Det värsta vill jag inte ens tänka på.. :shock:
Jag har fått en besiktningstid i slutet av juli så vill väl ha allt gjort till dess. Hittills har pärlan skött sig bra igenom alla år, (2000-2018) med ett par påpekanden och bara 1 ombesiktning under den tiden, vore grejt om det fortsatte så. :thumbup:
//M
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Speedo »

Aha, jo jag vet precis hur det är. Här är det dock inte ny hund, men ny katt. ;)

Faktiskt har jag bytt damasker till mina styrleder. Bra innan de pajar. Sedan gillade inte besiktningen att det började tränga ut fett ur dom. Sedan har faktiskt jag också något skumt klonk-ljud, vänster bra, som jag inte vet varifrån det kommer. Men det är bara i väldigt små gupp, och märks knappt nu på sommaren.

Din historia verkar ganska lik min. Jag har haft min pärla sedan 2002, och också bara haft en ombesiktning (ojämn bromsverkan bak pga söndervittrade belägg. Slarv av mig...). I övrigt oförskämt lite saker som faktiskt gått sönder.

Har du några bilder på din?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar