Läckage tank

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

När du säger "kondenseringsgrej". Är det tänkt att gas skall komma upp från tanken in i tuben via det ena röret och kondenseras där, sedan rinna tillbaka i tanken via det andra röret. Det längst upp går ut via envägsventilen?

Samtidigt tänker jag att man måste väl få ventilation åt bägge håll, i tanken? Dvs, en varm sommardag förångas det och blir övertryck som måste kunna komma ut, samtidigt som det blir undertryck när man kör och tanken succesivt töms. Alltså borde ventilen släppa igenom åt bägge håll, om än kanske med viss tröghet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Jo, som jag har förstått är det som du skriver ang. "kondenseringsgrejen", Speedo.

Jag har testat envägsventilen och den går bara åt ett håll för att undvika vaccum i tanken.

Ev. övertryck i tanken går nog via kolkanistern i motorrummet, tror jag. (Jag tror att kolkanistern är mättad i min 2,2-kombi för ibland luktar det ungefär som ett förbrukat kolfilter i en gasmask vid den delen av bilen. Har inte kollat detta så noga.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Intressant! Jag trodde att kolkanistern satt inne i "tuben" vid tankröret. Var exakt sitter kolkanistern, och vilket rör/slang är det som går bakifrån dit fram? När jag jämför antalet anslutningar på "rörsystemet" jag köpt samt anslutningarna på tanken, så är det en mer på rörsystemet och den skulle väl gå till envägsventilen? Eller satt det en förgrening vid envägsventilen med en slang/rör som går framåt till kolkanistern? Hade varit fint med ett "kopplingschema" på hur exakt rören och slangarna går och är kopplade...

Föresten så kommer jag ihåg att innan mitt rörsystem i hjulhuset rostade sönder, så brukade det alltid pysa ordentligt när jag skruvade loss tanklocket för att tanka. Tyder det på att envägsventilen kanske kärvar, eller att kolkanistern är tät? Tänker att det kanske kommer orsaka problem nu om jag tätar upp alltihop med nya rör osv...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Lite pys vid öppning av tanklock är ingen fara. Envägsventilen är lite hård så ett visst undertryck i tanken kan det bli.

Kolkanistern är den stora svarta plastburken till höger på torpedväggen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Okey! Har lite mer funderingar, men det ger sig väl när jag tar isär det. Undra om man behöver motionera ventilen, ifall den bäckar ihop. Hoppas inte det är några rostiga metallrör som går fram till kolkanistern som går av...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Första gången som jag stötte på envägsventilen så visste jag inte vad det var, men jag anade ju att det kunde vara en luftning av något slag för en av anslutningarna slutade i bakaxelbalken. Jag gjorde en grej av en bit pvc-slang och en del av en kulspetspenna och så testade jag att blåsa i slangarna till ventilen. Mot tanken gick det, om än lite trögt. I riktning från tanken var det stopp. Tror inte att man behöver motionera ventilen. Kolla funktionen kan man ju förstås göra.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Jag vet att jag läst i andra forum om bilar som gått dåligt, och där det visat sig vara vacuum i tanken som var problemet. Dvs, lossade dom eller borrade ett litet hål i tanklocket, så gick den bra sen. I de fallen måste det ju varit någon motsvarande ventil som bäckat ihop. Därav min fråga om att just motionera eller iaf kontrollera den.

Har inte påbörjat projektet ännu, då jag vill få gräsklipparna etc servade innan jag ockuperar garaget ett längre tag med Mazdan. Har ju tänkt byta skärmkant etc i samma veva.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Har hört skräckhistorier om plasttankar som sugits ihop av vacuum, men vet inte sanningshalten.

Om det var i någon tråd eller i ett PM till Speedo som jag skrev om att jag testat att göra venthål i tanklocket på min 16v-kombi efter bortkoppling av den mystiska rörhärvan och jag oroade mig för vacuum. Jag borrade hålet i lockets gängade del och tryckte i ett ihopknycklat kaffefilter mellan lockets halvor för att inte få damm i tanken. Funkade som det var tänkt, men det luktade ganska mycket bensin runt tanklocket vid varmt väder, så jag bytte till ett tätt lock, och började fundera över en envägsventil. Det var då som jag upptäckte att det redan fanns en, och provade dess funktion.

Envägsventilens hölje rostade sönder på min 2,2-kombi, så toppen lossnade och fjädern stack ut. De tyckte att det såg konstigt ut på Bilprovningen, men var inte säkra på vad det var för något. Bra att de hittade felet för jag hade inte märkt något.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Man skulle kunna tänka sig det hända med någon billig ”pirat” tank av för tunt material. I övrigt kan man tycka att en plasttank inte vore så dumt. Har det funnits till våra GYs?

Hade fått för mig att hela engångsventilen var i plast, men får hoppas den håller ihop och ge den en liten behandling.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Innan internethandel med bildelar blev en självklarhet och en ny tank var förhållandevis dyr till en japanare, så hade jag en fundering om att köpa en båt-tank på Biltema, Kapa bort överdelen på den trasiga plåttanken och stoppa i båttanken. Jobbet hade varit större än ett seriöst tankbyte och tankvolymen hade blivit 25 liter, så jag kostade på mig en riktig tank. Detta var vid mitt första tankbyte på min gamla 323 -84.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar