Läckage tank

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Typiskt. Precis när man fixat ett par grejor och tror man skall få njuta av lugnet ett tag, kommer nästa problem. Det verkar som att när jag höll på med tankbandet och pressade upp tanken lite med domkraft för att få det tight när jag monterade bandet, måste något hänt. För idag, första riktiga turen efter detta och slutburksbyte, så tankade jag fullt. Tyckte det luktade lite, men tänkte inte mer på det förrän frugan kom hem med andra bilen och påpekade att det droppade bensin under Mazdan!

Stor suck, och körde in den i garaget, hissade upp och försökte känna runt alla röranslutningar osv, men kunde inte hitta läckan. Kom högre ifrån. Vek upp sätet och kollade vid tankgivaren, men torrt där. Försökte slanga ur bensin, men var omöjligt. Tänkte då prova från tankgivaren och skruvade loss. Fick en chock när det började forsa bensin! Hade ju tänkt att jag var vid översta punkten... säkert 5-10L rann bort (fångade mesta i en balja). Hoppades att det skulle sluta läcka närmanden inte var så full, men tyvärr verkar det fortfarande droppa lite. Fattar inte varifrån. Tanken ser ju inte spec rostig ut heller. Känner mig lite uppgiven nu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Men visst är det väl alltid så att det kommer flera fel nästan samtidigt? Mystiskt! Eller att man hittar fler fel när man håller på med bilen.

I tankens anslutning till påfyllningsröret sitter ett skvalpskydd eller bensinstöldsskydd som försvårar att slanga genom påfyllningen. Den kan man utan problem strunta i om/när man byter tank. Slanga genom luftningsansluningen till påfyllningen i stället.

Var det vid anslutningen till påfyllningen som du lossade när det kom massor av bensin? (Du skrev tankgivaren.)

Tankens ovansida är ju hopplös att inspektera (och rostskydda) och där samlas massor av smuts och fukt. Men det vanligaste är nog ändå att skarven mellan övre och undre halvan av tanken börjar läcka. Töm tanken till under hälften och se om läckaget upphör.

Jag körde ett halvår (minst) med 16v-kombin, och bara tankade halv tank pga läckande skarv. Men på den tiden hade jag fungerande givare till tankmätaren. (Då behövde jag tanka lika ofta som Jeepen så det var ingen skillnad förutom att det var billigare.) :D

Om det blir tankbyte så passa på att byta de längsgående bromsrören när tanken är borta, om de inte mot förmodan är jättefina.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank :(

Inlägg av Speedo »

Ja som du säger, flera fel kommer ofta samtidigt. En anledning är ju såklart att man ser och undersöker mer när man håller på, och även ibland kan råka "komma åt" saker man inte borde, men ibland är det nya fel som inte har något alls att göra med det man hållit på med.

Nej, det var faktiskt vid tangivaren inne i bilen under baksätet, som jag skruvat upp dom där småskruvarna och lyft upp den runda plattan som givaren och pumpen sitter i. Jag trodde inte heller det skulle komma något där, eftersom det ju borde vara i det närmaste toppen på tanken. Men tydligen hade jag lyckats toppfylla riktigt "bra". Förvånad att det kom så många liter bensin där innan nivån sjönk såpass att det slutade rinna. Men använde jag även den vägen för att slanga ur 20L bensin. Mätaren visar lite under halv tank nu så hoppas på att kärlet jag har under nu förblir torrt, så har jag köpt mig lite tid.

Bromsrören skall vara bytta till koppar, fram till mitt under bilen, för ett antal år sedan. Tror vi drog dom runt tanken på nåt vis då. Men en annan sak man kanske borde göra nu i samma veva är påfyllningsröret? Vet inte status på det, förutom att "kolkanistern" och medföljande rör inne i hjulhuset bakom plastkåpan, är ganska ordentligt sönderrostade. Kom även att tänka på att jag har senaste åren fått tanka jättelångsamt för att pumpen inte skall slå ifrån. Kan det vara strul med luftningen då? Vore ju fint om man även fick till det nu isf.

Här är det jag hittat, och som jag tänkte beställa. Dvs, om inte experterna här har något att invända mot. Ser allt rätt ut?

https://www.trodo.se/bransletank-blic-6906-00-3438009p
https://www.trodo.se/pafyllningsror-bra ... 0-3438529p
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank :(

Inlägg av Mazd »

Det ser ut som rätt grejer, och bra priser, tycker jag.

Jag minns nu när du säger det att tankarmaturen inte sitter högst upp på tanken. Det är en puckel i bakkant där påfyllningen går in. Det syns lite på bilden i länken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank :(

Inlägg av Speedo »

Jo blev glatt överraskad av priserna där. Tror Mekonomen tog mer än 3ggr så mycket när dom hade.

Men tanken verkar helt obehandlad. Sen lär börja rosta omedelbart man fått dit den. Jag antar att jag borde gul-grunda den och sedan antingen sprej-hammarlacka den eller lite mer budget, spreja med Biltemas mattsvarta fälgsprej.

Hur är det med gummi slangen/anslutningsalangen mellan påfyllningsröret och tanken? Finns det att få tag i? Verka inte hitta när jag söker iaf.

Något annat att tänka på när man ska ta ner tanken? Är det bara att lossa på slanganslutningarna och kabeln under baksätet, luftningar och påfyllningsslang, ta loss fästbandet och sedan de tre (?) bultarna som tanken sitter i, så skall den komma snällt ner?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank :(

Inlägg av Mazd »

Tanken såg faktiskt helt obehandlad ut på bilden. Ofta brukar de vara lackade med sådan där svart färg som ekonomiplåtar brukar ha. Epoxigrund och hammarlack är nog ett bra sätt. De tankar som jag bytt har som sagt varit svarta och dom har jag sprutat generöst med Hagmans F40 underredsskydd. Det har funkat bra, men F40 tar ju hur lång tid som helst på sig att torka, så det brukar bli ganska kladdigt för mig.

I övrigt är det som du skriver att lossa alla anslutningar och sedan alla fästpunkter och sänka ner tanken med en garage-domkraft. Möjligen är avgasröret mellan ljuddämparna lite i vägen, kommer tyvärr inte ihåg.

Jag brukar återanvända gummislangarna mellan tank och rör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Kollade tvärt under bilen (utan att hissa upp den) och det ser ut som att om man skulle sänka tanken rakt ner skulle den nog ta i avgasröret som du säger. Men det ser ut som att om man vinklar ner den lite i bakkant och lirkar lite så borde det inte vara omöjligt att få ner och upp den. Mina bultar
till avgasröret är inte fina, så jag hoppas jag slipper lossa dom. (Det var största jobbet när jag bytte slutburken)

På tal om rör... det lär vara läge att koppla bort dom mystiska rör-systemen! Har för mig det diskuterats här tidigare, så skall leta reda på de trådarna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Dom mystiska små rören och slangarna från tanken till kondensations-grejen vid påfyllningsröret brukar jag koppla ihop och sätta ihop med envägs-ventilen på bakaxelbalken, så att det inte blir vacuum i tanken. Jag tror det är bra med envägsventil och inte bara göra en luftning för då ångar nog en del av de dyra dropparna bort. (Jag pluggade anslutningarna till de mystiska rören på 16v-kombin och gjorde en liten luftning i tanklocket, men då luktade det bensin vid tanklocket varma dagar. Kändes inte bra så jag pluggade luftningen och kopplade in en envägsventil i stället.)

Men om allt är friskt och antalet rör från kondensations-grejen stämmer så kan du ju bara koppla ihop allt som det var.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckage tank

Inlägg av Speedo »

Tanken var definitivt behandlad! Faktiskt verkar färgen vara t.o.m. bättre än den där svarta standard färgen som ofta används. Tror jag hoppar över någon extra behandling faktiskt.
Tanken kändes lackad med en riktigt bra färg faktiskt. Blank och avstötande. Kanske ett lager extra hammarlack på tank-skarvarna?
Tanken kändes lackad med en riktigt bra färg faktiskt. Blank och avstötande. Kanske ett lager extra hammarlack på tank-skarvarna?
Visad 5723 gånger
Är det något i den lilla tuben som har två rör in och ett ut?
Är det något i den lilla tuben som har två rör in och ett ut?
Visad 5723 gånger
Allt detta för 1700kr ink frakt känns som sagt mycket prisvärt! Får hoppas monteringen går bra sedan också, att allt passar, fästen är "bolt on" osv.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckage tank

Inlägg av Mazd »

Mycket prisvärt. Ser bra ut, tycker jag. :thumbup:

Det väl en anslutning till kondenseringsgrejen (den mystiska tuben) som ska gå till envägsventilen på bakaxelbalken, har jag för mig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar