Taklucka läkage

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
spj
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 04:23
Ort: LULEÅ

Taklucka läkage

Inlägg av spj »

Tänkte passa på att fråga om detta också när jag ändå har proffs på tråden.
Min taklucka läcker in en del regn. Det är nytt för i år, iaf i min ägo har den varit tät och bra. Det är på passagerarsidan som det blir blött på golvet (och taket förstås). Jag har inte ägnat någon tid åt felsökning så det kanske är något uppenbart men tänkte fråga er iaf om det brukar vara något särskilt kring luckan som är standardproblem och ev. tips på bra enkelt billigt fix :D
(Jag har i våras provmonterat en vindavvisare där fram men den tog jag bort lika fort, kan jag har skadat något vid detta klåperi kanske.., tänker mest för mig själv nu, ignorera det bara).
Mvh Peter
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Mazd »

Det där är lite mysko. Mina "GY (Golden Years)" med taklucka har läckt in lite ibland, men sedan slutat läcka av sig själva. Har ingen aning om varför. Kanske listerna kan hamna i fel läge ibland när man stänger??? Vet inte.

Det kan ju vara värt att kolla takluckans dräneringsslangar så att de inte är igensatta. Jag har vid något tillfälle försiktigt fört en ståltråd genom slangarna, men faktiskt aldrig märkt att de varit igensatta.

Och så kan du ju kolla över och rengöra takluckan så gott det går att komma åt. Hittar du något känsligt ställe så är detta rätt plats att rapportera om det. Lycka till!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
spj
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 04:23
Ort: LULEÅ

Re: Taklucka läkage

Inlägg av spj »

Haha! Exakt detta hände när jag kollade lite snabbt på det idag. Stängde luckan och spolade som besatt men inte en droppe visade sig i cockpit. Så det är nog som du säger, nån list som far lite tokigt ibland.
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Mazd »

Vi får ha lite överseende med takluckorna. Det är ju inga Mazda-konstruerade luckor, utan grejer från Webasto som de skruvat dit. Så självklart håller de inte samma höga kvalitet som resten av bilen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Taklucka läkage

Inlägg av datadavid »

På min har det rostat runt gummilisterna, där läcker det igenom ibland. Nu har det inte gjort det sen i vintras, så det kanske har rostat tätt.. det kan bero på hur bilen lutar när den är parkerad också, i bästa fall rinner det ut längs nån list och inte in i undertaket. Försöker ha min parkerad under tak under de tre vinter årstiderna :thumbup:
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Speedo »

Nu var det länge sedan jag kikade på det här också, men är det inte så att det är kanaler runt som tar upp vatten som läcker förbi och sedan leder ner det via slangar, varav iallafall en mynnar bakom vänster bakhjul? Min taklucka är är ordentligt rostig runt kanten nu, så det står på min "att göra lista" att ta loss luckan, försöka få av listen hel, slipa/måla och sedan sätta tillbaka.

Någon som vet förresten hur lätt det är att skruva av den, och sätta tillbaka den i rätt läge?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Mazd »

I projekttråden om montering av rails på 2,2-kombin så finns en bild på takluckan från insidan utan innertak. Verkar inte vara så svårt att lossa den och sänka ner. Men den kan ju förstås även vara limmad med tätningsmedel... En annan grej som jag ser på den bilden är att takluckan verkar ha dräneringsslangar även i framkant. Det har jag inte tänkt på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Speedo »

Aha... ska kolla den tråden. Tänkte just också på det här med hur man får av innertaket från luckan utan att skada något.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Taklucka läkage

Inlägg av Mazd »

Jag vill minnas att det enda som håller ihop innertaket och takluckan är den grå klämlisten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar