Vägrar starta

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Fredrik w
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 19:52

Vägrar starta

Inlägg av Fredrik w »

Har en 626 89a som vägrar starta igen. Byte tändmodul förra gången den dog startade och gick i ca 2 mil sen började varvräknaren fladdra och stanna på tex 5500 rpm fast den skylle vara på 2000 rpm och gå taskigt ett tag, sedan gick varräknaren till det normala och bilen gick bra igen så återkom problemet efter ett tag igen höll på så tills den dog igen och är gnistlös igen. Kan det vara tändmodulen igen eller något mer blir gråhårig på denna bil.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vägrar starta

Inlägg av Mazd »

Hej Fredrik w, och välkommen hit!

Det verkar nästan som om någon klistrat på Mazda-emblem på en europeisk bil och sålt till dig... :D Förlåt, detta är inget att skoja om.

Det första man kommer att tänka på när man tappar gnistan på sin "GY (Golden Years)" är just tändmodulen, och det verkar osannolikt att det är felet två gånger i snabb följd. (Såvida du inte bytte till en begagnad tändmodul som gav upp omgående.)

I ett fall som detta så skulle jag, hur tråkigt det än låter, börja från början och förvissa mig om att alla tänd-delar är ok. Stift, tändkablar, rotor, lock, tändspole. (Massor av "GY (Golden Years)" går genom livet med samma tändkablar som de lämnade Den uppgående solens rike med.)

Ska ställa mig vid öppna spisen och röka ett par pipor, så kanske jag kan komma på lösningen till detta mysterium. Återkommer såklart i så fall.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vägrar starta

Inlägg av datadavid »

Efter tänddelarna kan du börja med det ärorika arbetet att putsa, fila och gnugga upp alla jordpunkter, överallt,(Överallt!) sen gå igenom alla skarvkontakter efter ärg och gnussa rent allt med electrocleaner. Har även vart med om sladdar som ärgat nästan helt av vid crimpningen vid kabelskon för att helt gå av när man drar o känner på kopplingarna.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vägrar starta

Inlägg av Speedo »

Någon framgång med detta?

Jag tycker mig ha hört att man kan råka få en dålig tändmodul när man köper en ersättare. Tydligen finns det lite olika märken på dom. Osannolikt men inte omöjligt, att det är tändmodulen igen.

Sedan tänker jag på tändspolen. Det är ju ingen del som verkar gå sönder på våra modeller, men det är ändå något jag skulle kolla i detta fall. Anslutningar till den etc.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar