Montera däck själv för hand.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Ja, det var överraskande att det faktiskt finns en bilmek som man har glädje av, men närmare än så får inte en främmande mekaniker komma mina bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av SkauneJohan »

finns tre olika slags mekaniker, de som e billiga och gör dåligt jobb, de som e dyra och gör dåligt jobb. Och sist guldkornen som kostar men rent faktist fixar bilen, det är svårt att hitta sistnämda :lol:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Jo, det är rent skrämmande vilka "lagningar" som jag hittat på mina bilar genom åren.

Och när man får höra vad folk betalar för reparationer på sina bilar så tappar man hakan... Hur har de råd att ha bil???

Men ok, jag är snålare än de flesta och har dessutom en väldig övertygelse om värdet i att göra allt själv, från sömnad, hundtrim och hovslageri till rostlagning. Det blir ju så kul omväxling i tillvaron. Har svårt att förlika mig med tanken att lägga all tid och energi på att göra ett specifikt jobb hela tiden, och så köpa hjälp med allt annat man behöver. Verkar dödande enformigt. Roligare att lära sig något nytt när man får behov av det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av SkauneJohan »

Har en vän som håller på att rostlaga en gammal 244-1982, den var rostlagad hos en hyfsat seriös nisse(eller inte...) han har tagit rostfritt (troligtvis från en diskbänk) och lagat trösklen under dörrarna...

Vissa grejor gör jag gärna själv, byta oljor, kränga däck, tändstift, bytta säte, även en del skärmbyte och så. Samma hemma vill jag gärna få igång egen odling(frugan motarbetar mig konstant....) skytte,vapenunderhåll, har många gånger funderat på att gå nån vapensmideutbildning, modellbygge mm mm är riktigt kul

Däremot exempelvis svetsning avskyr jag som pesten, är dålig på det och ser inget nöje med det iheller, lika så eldragning och fixa bromsar vill jag helst slippa också :lol: (saknar ju lyft)

Nu blev detta visserligen offtopic men sådant tycker jag om att göra :thumbup:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Nu har jag varit en flitig balanserings-kund hos min prisvärde, tystlåtne, lokale grease monkey. Men så har jag också fina hjul för både sommar som vinter till både Skalman och Maggan. Det har nog aldrig hänt förr. (Naturligtvis har jag hjulen som ska balanseras lösa i skuffen och bär in dem i verkstaden, så att bilen inte kommer i kontakt med verkstaden eller mekanikern. Man kan inte vara nog försiktig.)

Är riktigt nöjd med Skalmans vintersulor. Nokian Nordman RS2 blev det eftersom de frestade med ett belastningsindex på 92. Bra för ett så smalt och profil-högt däck tycker jag. Tyst går dom också. Kommer inte tveka att min vana trogen köra slut på dom som sommardäck. Känns onödigt att jag även köpte Michelin Energy+ till Skalman inför sommaren. Maggan ska få ölburksfälgarna med Nokian Hakka Green 3 när det blir varmt igen.

Vedklyven som jag använder vid däck byte har börjat bråka så jag funderar på att bygga något annat.

Rätt stuk (Rat-stuk) på hjulen till Skalman... 8-)
DSCN1019b.jpg
Visad 2597 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av SkauneJohan »

Rullar på 8-)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Skriv svar