-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Tackar! Kan säga det hur många gånger som helst; hon är ljuvlig. 2,0 16v är oslagbar, det bara är så. (Och det vill inte säga lite, för vi vet ju alla hur väldigt bra de andra motoralternativen i "GY (Golden Years)" också är.)

Hon har blivit lite dammig... Större problem än så har jag inte. :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Idag hade jag första problemet med Maggan... Hon hade stått ute en dryg vecka och vilat sig utan körning, och för några dygn sedan hade vi en natt när det tokregnade. När jag skulle starta idag så fanns inte tillstymmelse till tändning. (Motorn gick dessutom runt så lätt på startmotorn att jag först fick en olustig inget-komp känsla.) Vis(?) av erfarenhet från min kära 16v-kombi och dess extrema känslighet för fukt i fördelaren, så lossade jag för första gången fördelarlocket på Maggan och skrapade bort en hel del oxid från kontakterna och sprayade invändigt med 5-56. Någon enstaka liten gnista fördelades efter detta och skvallrade om att jag var på rätt spår, men det krävdes att jag dränkte in tändkablarna med 5-56 innan motorn gick igång.

Original röda tändkablar från Den uppgående solen rike, 24 år på nacken. Det är helt ok om de ger upp, tycker jag. De skulle ha bytts för länge sedan pga av år ej mil. (Har plockat delar på många skrotade "GY (Golden Years)" med originalkablarna kvar och långt över 30000 mil på mätarna.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Oj då... faktum är att jag har kvar originalkablarna på min. Men jag brukar varje år på hösten när jag servar, ta lös och rengöra fördelarlocket invändigt. Brukar alltid bli oxid på "pinnarna" där. Mina har dessutom blivit hyffsat urgröpta nu, så jag kanske måste byta fördelarlock snart igen. Visst var det bara original som gällde?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Var lite nervös igen härom dagen när jag skulle åka iväg med Maggan efter några dagars stillestånd och en regnig natt. Men nu hoppade hon igång direkt. 5-56 indränkningen verkar fortfarande. (På 16v-kombin brukade det räcka med en regn-natt för att den inte skulle starta pga fukt i fördelaren, och den hade jag alltid frächa kablar på.)

Jag har kört med pirat lock och rotor och kablar. Det har funkat bra, såvida inte piratgrejerna drar åt sig mer fukt, för det är det enda problemet jag har haft med tändgrejerna. Men det förefaller mig osannolikt att piratlock drar fukt... Men vem vet? det är en märklig värld.

Måste tillägga att det bara är på 16v som jag har haft fuktproblem med tändgrejerna. På 2,2 har det bara hänt EN gång, och det var dagen efter en resa på 65 mil genom extremt regn och dimma. Det är förlåtligt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Hmm... just ja, det var rotorn som var totalt kass, om man köpte annat än original. Glappade väl på axeln osv.

Under de 11år jag haft min har det aldrig hänt att den inte startat. Jao, lite sanning med modifikation iof. Jag hade ju problem att halvljuset gick på av sig själv i sommarvärmen, och då drogs batteriet ur. Men som sagt inget som gjort att motorn inte startat när jag väl startmotorn gått runt... :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Ja, pirat-rotorer brukar sitta jättelöst på axeln ibland, men konstigt nog verkar de fungera ändå. Mina problem har varit fukt och för gamla tändkablar. Biltemas blå universal-tändkablar funkar bra för mig på 2,2. Och de ser feta och fina ut i motorrummet också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Fick byta en yttre drivknut på Maggan förra veckan. Damasken var bytt tidigare och låsbanden var inte tillräckligt åtdragna så fettet hade slungats ut och vatten hade kommit in. Onödigt verkstads-slarv! Fick äntligen nytta av drivknuten utan spår för ABS-krans som jag haft på hyllan kanske 10 år... Använde knepet med litet skruvstycke och tving och glidhammare för att lossa knuten. Funkar klockrent!

Var en sväng till Tyskland med henne i veckan och hon går som en dröm. :thumbup:
Bilden är från samma jobb på min hatchback
Bilden är från samma jobb på min hatchback
Visad 12408 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Ja visst är det så att när något går sönder på våra GYs så beror det oftast på att någon har varit där och pillat tidigare, och ofta bytt till någon dålig piratdel eller satt ihop felaktigt? Det enda OK som strulat på min Mazda tex, är ett "utbytes OK".

Kul att Maggan går som en dröm! Min går också fantastiskt bra. Det är väl också en av anledningarna till att jag inte varit så aktiv här, att jag faktiskt inte behövt greja något med den. Det är som att allt förebyggande underhåll osv jag gjorde speciellt första jag hade den lönar sig nu.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

En otrolig tur i oturen med Maggan.

En liten Mazda-episod utspelade sig i Torsdags kväll:

Var på hemväg från en fönstervisning med demovagnen på släp efter Maggan. Någonstans på vägen lade generatorn av men mätarna dalade inte och motorn missade inte trots belastning. Så jag märkte inget förrän jag skulle använda vindrutetorkarna som segade rejält. Då kom också första hacket från motorn. Hann precis svänga av E22 innan det blev 2+1-väg och stanna på en asfalterad plan. Klockan var ca 21.30. Det regnade.

Det slog mig att jag hade precis allt som jag behöver, så det fanns ingen ursäkt för att inte kavla upp ärmarna och sätta igång. Har kört slut på så många Mitsu-generatorer genom åren så jag har faktiskt alltid med mig en extra vid långresor. Hade inte packat ur bilen sedan senaste resan till Tyskland så jag hade en renoverad generator till hands. Ännu bättre blev det, för jag hade kört belysningen i demovagnen på ett separat bilbatteri, och det var fortfarande kräm kvar i det för att starta med startkablar efter generatorbytet. Och behöver jag säga att jag helst inte lämnar hemmet utan verktygslådan med det mest nödvändiga.

Alltså, det går bara inte att klaga när sådant här händer. Till och med regnet avtog medan jag genomförde bytet. Visst hade en pannlampa varit bättre än en skitig Maglite mellan tänderna, men jag har sedan en vecka tillbaka ett tandvårdsavtal där allt ingår för en rimlig penning. Jag kan således bita så hårt jag behöver i så många ficklampor jag vill i 3 år framöver utan att tänka på de ekonomiska konsekvenserna. Ja, om det nu är det jag vill göra.

10400 mil är dock dåligt även för en Mitsubishi-generator, tycker jag. Får väl ursäkta den med åldern i stället, 25 år.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Skulle inte varit så glad över generatorbytet. Sådant straffar sig alltid.

Skulle iväg med Maggan i morse, och generator-remmen skrek som tusan och gav inte med sig. Det regnade så jag tog ett tag med torkarna, och j-lar vad dom gick!

Satte min enkla batteri/ladd-mätare i cigg-uttaget och den gick i topp direkt. Dags för nästa generator. Börjar få ont om dem nu. Mitsubishi-skit! :evil:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar