-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

626 coupé 2,0 16v 1989. 8000 mil. En ägare. Pedantskött. RH-röd. Och den är min. Bara min! :thumbup:

Berättar hela historien senare...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Wow, grattis! :thumbup: Ännu en Mazda då i samligen, men inte vilken som helst. :clap:

Ser fram emot bilder :!:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Ja, det här kom lite överrumplande, minst sagt, och är en lång historia.

Jag har bott i närheten av Söderköping drygt tio år. Och till och från, så länge jag kan minnas, så har jag sett den här röda coupén i Söderköping. Den har alltid varit extremt ren och välhållen. Har aldrig sett vem som körde den. För 2-3 år sedan satte jag ett visitkort på vindrutan med en hälsning om att ägaren gärna fick höra av sig om han mot förmodan någon dag ville sälja sin fina Mazda. Ägaren var, inte helt otroligt, en pedantgubbe av Guds nåde som sparade och katalogiserade allt. Allt. Till och med visitkort med köpintresse, trots att han bett en bekant som var grävmaskinist att begrava honom i Mazdan när det var dags. För ett tag sedan var det så dags, och mazdamannens dotter som inte haft någon kontakt med sin far på typ 30 år stod med ett dödsbo som en blixt från klar himmel. Dottern har inget körkort, så familjen behöver ingen jättefin coupé som andrabil. Bland mazdamannens välordnade dokument dyker mitt visitkort upp och dotterns sambo ringer på chans till mig. Detta hände igår. Jag stod då i verkstaden och funderade på hur i all världen jag ska hinna med att få hatchbacken rostlagad och körbar inom en överskådlig framtid. Är ju så bilberoende så jag måste ha grejer som rullar, annars blir jag nervös. Mazdafebern slog till hårt och nattsömnen uteblev så gott som totalt. Åkte och tittade på den idag på förmiddagen. Beslutet var inget beslut. Det var en självklarhet. Den var min.
Ska hämta den i helgen. Då blir det bilder kan jag lova.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Ahhhh!! Så coolt! Vilken historia alltså... helt fantastiskt.

Kan vi få lite specar till att börja med... år, mil ? Kommer du försöka sköta den lika bra som tidigare ägare? :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Ja, sent omsider så har jag fått napp på båda de Mazdor som jag lappat med köp-erbjudande.

En -89 är det, och den har gått strax över 8000 mil (!) "All mod cons" som är tidstypiska sitter det på; fjärrljusgrill, vindavvisare till takluckan, jalusie på bakrutan. Jag är kluven till dessa grejer. Bilen är egentligen snyggare utan, men tillbehören är så tidsmässigt rätt. Saknar bara de rätta "kantiga" alu-fälgarna. Bilen har plåtfälgar. Men jag har ju mina fyra "flerekrade" alu som är snygga orginaltillbehör från -90. (Jag är annars stor vän av plåtfälgar och smala däck med hög profil.)

Jag tror som bekant på att saker ska användas. Även fina saker. Men såklart ska jag inte slita ner en sådan här bil, utan vara försiktig med den, och ge den ett låååångt och fint liv. Antagligen lika långt som mitt eget. Nog måste den få känna Autobahn under däcken någon gång också, och visa Porscharna var skåpet ska stå och ett S-märke i en snygg bakdel.

Första steget är att kolla över rostskyddet och alla kända problemställen och bättra på där man normalt inte kommer åt. Tex plocka bort fjäderbenen och behandla "tornen" mm. Hammarlacka trösklarna. Samma procedur som jag gjorde på den fina 2,0-kombin som Mrs Mazd fick. Väldigt roligt arbete trots att det är kladdigt. Plocka bort vanilj-wunderbaumen är prio ett. :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Det är ju kul att greja förebyggande med en bil som är i bra skick i grunden. Känns verkligen värt då...

Vad fick du betala för bilen då?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av bcquest »

Vad trevligt att höra Mazd, ska det bli sportbil till sommaren? ;)

Det låter som att du har fått tag på ett väldigt fint exemplar, blir nästan lite avundsjuk då jag själv har funderat på en kupé.

Jag gratulerar dig och ser fram mot många fina bilder på nyförvärvet!

Treflig helg!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jo, helgen torde bli trevlig.

Jag gav 12000 kr för bilen.

Bilder kommer, jag lovar!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Fjärilar i magen, och det känns som dagen innan julafton när jag var i nioårsåldern. I morgon kl 13 ska dealen slutföras. Säljaren bor typ 1,5 km från min förra bostad där jag mekade i vedboden. Har tänkt på det där med att gå över ån efter vatten. Att hitta drömbilen 2 mil hemmifrån... Och för två veckor sedan jagade jag en halv natt på nätet efter ett par engelska skor som jag bestämt mig för i England, Irland, USA och Tyskland utan resultat, för att till slut hitta dem hos en liten butik i Stockholm som säljer Vespa-delar. Jaha, nu börjar jag flumma om skor. Jag är rätt uppvarvad, ska erkännas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Måste ju vara en riktig kanondeal. Grattis, som sagt!
*Väntar på bilder*
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar