Montera däck själv för hand.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Speedo »

Det har jag inte ens hört om... måste kolla upp det!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Triangelstag äger. På bilden hämtar jag Mrs Mazd's 2,0 8v kombi på Vrinnevisjukhusets parkering en påskafton. Hon körde dit själv efter att hon blivit sparkad av en häst, men fick så starka grejer att hon inte kunde köra hem.

Ser dessutom så coolt ut med två "GY (Golden Years)" som går nos i svans. 8-)

Problemet med triangelstag är att det faller lite mellan stolarna lagligt sett.
Foto0036.jpg
Visad 7109 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Speedo »

Aha... förstår. Kul bild!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Har nu krängt av däcken på fyra 14" mazdafälgar (plåt) och börjar få lite kläm på det. Förutom tre rejäla däckjärn använder jag några träklossar att ta spjärn emot med däckjärnen både mot fälgen när utsidan ska krängas, och mot däcket när insidan ska av.

Om däcket som krängs av ändå ska slängas så är det ändå lättast att ta till tigersågen, men som jag tidigare skrivit; Det är inte rätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Däcken var aviserade till idag. Men kom igår med lantbrevbäraren. Han vågade sig förbi skylten "Warnung for dem Hund" och blev föjldaktligen biten så fort som han steg ur bilen. Men en brevbärare med sönderbitna byxor är ju en klassiker från åtminstone seriernas värld, så som gammal tecknare tycker jag att Jacki gjorde helt rätt.

Nåväl, idag tänkte jag till att börja med att gå över fälgarna; Göra dem riktigt rena, framför allt tätningsytorna. Ska även kolla om jag kan göra en liten tratt för att få i balanseringskulorna genom ventilen efter att däcken är monterade på fälgen. Kulorna är så finkorniga så jag är lite rädd att de kanske blåser omkring när jag ska "sätta" däcket på fälgen med tryckluft, och kanske blåsa ut eller hamna mellan däcket och fälgens tätningsyta... ? Har ju aldrig varken monterat däck eller balanserat med kulor. Lite skräckblandad förtjusning ska erkännas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av 2x626 »

Har du sett tipset på nätet om att vibrera (tex med en Dremel) påfyllningen, för att inte få stopp i tratten?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Nej, det har jag missat. Men det låter smart. Har halvtidsvila nu efter två rengjorda fälgar och en utsliten grön rengöringssvamp. Många års gummiavlagringar längs fälgkanterna är borta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Jag förnimmer tillfredsställelse! Jag har monterat mitt första däck på fälg.

Har läst på och kommit fram till följande som jag kan dela med mig av när det gäller däck på plåtfälgar.

Montera i första hand "efter symmetri": Röd markering (Högsta punkt) på däcket mot rund markering (Lägsta punkt) på fälgen.

Om man inte har, eller hittar, någon markering på fälgen så monterar man "efter vikt": Gul, eller ibland vit, markering (Lättaste punkt) på däcket mot ventilen (Tyngsta punkt) på fälgen.

Många avvikande påståenden angående däckens placering på fälgen kan hittas på nätet, men både Continental och Yokohama är överens om det jag skrivit ovan så det går jag efter.

Det ska räcka med knappt 3 bar för att "Seat the beads", annars har man smörjt för dåligt. Wiking Wax är skitbra!

Jag gav upp idén om att hälla balanseringskulor genom ventilen. Det var inga problem att hälla dem i däcket innan man "satte det" på fälgen.

Ska göra resterande tre hjul i morgon. Då kommer mer ingående bilder.
DSCN0179b.jpg
Visad 7095 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Nu är alla fyra klara. Här kommer lite bilder med kommentarer.
Ny ventil monteras med verktyg för ändamålet och lite Wiking Wax.
Ny ventil monteras med verktyg för ändamålet och lite Wiking Wax.
Visad 7087 gånger
Däckens färgmarkeringar finns bara på en sida. Fälgens likaså. Därför överför jag den röda markeringens läge till däckets blivande utsida med hjälp av ett stort skjutmått och gör en markering med krita.
Däckens färgmarkeringar finns bara på en sida. Fälgens likaså. Därför överför jag den röda markeringens läge till däckets blivande utsida med hjälp av ett stort skjutmått och gör en markering med krita.
Visad 7087 gånger
Detta gör youtubarna helt för hand med bara sin kroppsvikt, och det går kanske an för feta amerikaner, men jag får ta till däckjärnen lite försiktigt trots välsmorda däck och fälgkanter.
Detta gör youtubarna helt för hand med bara sin kroppsvikt, och det går kanske an för feta amerikaner, men jag får ta till däckjärnen lite försiktigt trots välsmorda däck och fälgkanter.
Visad 7087 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Några bilder till:
När jag fått på däcket på fälgen så tar jag två däckjärn samtidigt och "öppnar upp" kanten lite, håller däckjärnen med tvingar och reser däcket upp. Ventilen uppåt. Nu kan jag hälla i balanseringskulorna genom en tratt. Gjorde en förlängning på tratten så att kulorna kommer förbi de vax-kladdiga kanterna på däck och fälg. Med däcket fortfarande stående med ventilen uppåt tar jag bort tratt och däckjärn. Sedan "sätter" jag däcket på fälgen med tryckluft. Inga fingrar mellan däck och fälg!
När jag fått på däcket på fälgen så tar jag två däckjärn samtidigt och "öppnar upp" kanten lite, håller däckjärnen med tvingar och reser däcket upp. Ventilen uppåt. Nu kan jag hälla i balanseringskulorna genom en tratt. Gjorde en förlängning på tratten så att kulorna kommer förbi de vax-kladdiga kanterna på däck och fälg. Med däcket fortfarande stående med ventilen uppåt tar jag bort tratt och däckjärn. Sedan "sätter" jag däcket på fälgen med tryckluft. Inga fingrar mellan däck och fälg!
Visad 7087 gånger
Arbetsytan är två halvpallar med en fastskruvad masonitskiva på. Bra arbetshöjd och lätt att hålla ren. Men fälgen vill glida omkring, så jag gjorde ett par stoppklossar som funkade utmärkt.
Arbetsytan är två halvpallar med en fastskruvad masonitskiva på. Bra arbetshöjd och lätt att hålla ren. Men fälgen vill glida omkring, så jag gjorde ett par stoppklossar som funkade utmärkt.
Visad 7087 gånger
Att stava jul med hj har väl gått så långt bortom att bli gammalt så att det närmast är obligatoriskt i bilkretsar. Så här har ni en hjulhälsning.
Att stava jul med hj har väl gått så långt bortom att bli gammalt så att det närmast är obligatoriskt i bilkretsar. Så här har ni en hjulhälsning.
Visad 7087 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar