Montera däck själv för hand.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av 2x626 »

Vad vore livet utan enhandstvingar?
De och Skruvdragaren är mina bästa Vänner.
Väntar med spänning på din erfarenhet av kulor i däcken.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Jo, enhandstvingar är toppen! Kommer inte långt efter svetstänger i min bok.

Det ska bli mäkta spännande. I morgon ska nya däcken på 2,2-kombin och provköras.

En liten fundering uppstod när jag såg de nya däcken; insidan var lite mönstrad. Kan balanseringskulorna fastna i mönstret och hindras i sin funktion? Och räcker det i så fall med att hälla i mer kulor så att de kan "svämma över" kanterna i mönstret och fördela sig rätt?

Stora kulor typ airsoft rullar antagligen obehindrat över mönstrets kanter.

Inte mycket att orda om egentligen, bara att prova.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Första provturen är gjord. Angivna hastigheter är enligt GPS:en och testen utfördes på torr motorväg. Jag har 100 gram balanseringskulor i varje däck.

Upp till ca 110 km/h märkte jag inga vibrationer alls.

Över 110 km/h märkte jag små vibrationer i ratten. Inga märkbara vibrationer i bilen i övrigt. Om jag höll stadigt i ratten så kändes i stort sett ingenting, om jag bara höll ratten med fingertopparna så kändes och syntes att ratten vibrerade lite. Jag provade inte fortare än 120 km/h.

Jag provade även att slå fast en gammal 45 grams balanseringsvikt på vänster framhjul för att se om kulorna klarade att kompensera för detta. Det gjorde de inte riktigt. Vibrationer i ratten märktes då vid ca 95 km/h. (Jag gissar att det skulle funka med mer balanseringskulor.) Plockade naturligtvis av vikten igen.

Så långt mina erfarenheter. Lite tankar uppstår naturligtvis;

Når balanseringskulor sin gräns vid 110 km/h? Och är det därför som de nästan uteslutande används i tunga fordon trots att tekniken är välkänd? Personligen så tror jag inte det. Fysikens lagar brukar bli mer och mer oböjliga ju större krafter och hastigheter som är inblandade.

Provdäcken är helt nya och har ett grovt och djupt mönster, som jag gissar mycket väl kan stå för en del vibrationer i högre hastigheter. Däremot hörde jag inte så mycket däckljud som jag hade räknat med.

Resultatet av hemmapulade däck med "grus" i är i alla fall långt ifrån någon katastrof. Ska fortsätta köra på dessa däck och se vad jag tycker på längre sikt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Speedo »

Intressant...

Inte för att vara negativ, men jag är lite skeptisk. Dels har jag sett endel tester på Youtube, som inte var allt för lovande. Och vad gäller 110kmh, så tror jag snarare att det är i den farten det verkligen börjar märkas om man har balans eller inte. Det finns ju ett "kritiskt varvtal" på allt som roterar, där man får "resonans", och det brukar inträffa någonstans vid 120kmKh.

Jag köpte nya Continental däck till Toyotan nu i höst som jag fick pålagda och balanserade av en kille som gör lite däckjobb (med riktiga maskiner osv) vid sidan om på kvällar och helger, när det är säsong. Han monterade och balanserade för ett par hundra. Jag kan säga att trots grova mönster och dubb, så går den som på räls i alla hastigheter. Inte en tillstymmelse till vibration över huvud taget i ratten eller någon annan stans.

Så jag vet inte...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Jag vet inte heller riktigt, men jag måste bara prova vissa saker som jag får för mig.

Nu är jag så alldeles väldigt observant på vibrationer att jag inte ens kommer ihåg hur det brukar kännas med sedvanligt balanserade däck. Får ta en sväng med Maggan och jämföra.

(Till råga på allt så tyckte jag att jag kände ett litet glapp i höger framhjul när jag lade på testdäcken. Inte lager utan troligen styrled. Det kanske också spelar in?)

Utvärderingen fortsätter i alla fall.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Nu när jag kan montera däck så hittar jag inga däck att montera. Är det inte typiskt? Har surfat runt som en galning efter nya däck till Gisebo släpet. Det jag vill ha är C-däck, dubbfria vinterdäck 175R13C, belastningsindex 97 eller mer. Hittar inget. Känns galet att köpa sprillans dubbdäck och dubba ur, men så kanske det får bli...

Tipps om välsorterade däcklevernatörer mottages tacksamt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

Det blir till att rycka dubben ur nya däck. 175R13C börjar bli en udda storlek. De flesta släp som lastar något att tala om har numera 14 tums fälgar verkar det som. Nu ska det bli nya däck på öppna släpet och även på demovagnen. Men demovagnen har 14 tum, så det var inte svårt att hitta dubbfria vinterdäck till den. Med tre släp i flottan kan jag inte hålla på och byta däck efter överhetens nycker, utan det får bli dubbfria vinterdäck året om på alla släpen.

Tidigare hade jag världens ågren inför att köpa däck. Dyrt var det och utlämnad till en däckmontör var man, och det var inte alltid som det blev bra. Pyspunka och fel rotationsriktning mer än en gång. Det är fortfarande dyrt, men tillfredsställelsen över att kunna montera själv är så stor att jag inte längre bryr mig nämnvärt om kostnaden. Det är kul att köpa däck numera(!) Och då ska man betänka att jag är en snåljåp av börd och anor.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

DHL ringde nu på morgonen. Mina beställda däck är borta. Att de gett sig av på egen hand borde borga för extremt lågt rullmotstånd. :thumbup: Och hastighetsindex P betyder att jag borde kunna köra ifatt de runda rackarna eftersom deras toppfart inte överstiger 150km/h. Och att spåra upp nya vinterdäck i snöslask kan jag göra själv utan pudel om det skulle behövas. Eller ska man sätta ut ett lockbete? En michelingubbe i trädgården skulle bli en vätte i dubbel bemärkelse, både bulvan och trädgårdstomte. Förlåt, ska inte skriva mer nonsens nu. :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Speedo »

Aj då... ja då blir det väl massa strul då innan du äntligen får dina däck. :thumbdown:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Montera däck själv för hand.

Inlägg av Mazd »

DHL säger att de har hittat däcken nu, och att de ska komma på Måndag. Vi får väl se hur det går. Jag har ingen brådska med dessa däck.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar