SkärmFix

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

SkärmFix

Inlägg av Speedo »

Tiden går fort. För 13år sedan bytte jag vänster skärmkant. Jag lade tom upp en egen sida med bilder och text om det här: http://Mazda.chotai.se/skarmkantsbyte/

När jag tittar på det nu känns det som ganska litet jämfört med det jag gjorde nu på höger sida. Förutom att skärmkanten var totalt upprostad (mycket värre än vänstra var när jag bytte den) så hade jag även ett ställe med massor av bynglor (lite som ett russin) som kom av att en soptunna efter ett snöras flög in i skärmen för ett antal år sedan. En lokal firma skulle försöka rikta, men erkände själv att dom inte fick till det bra. Förutom detta hade jag en lite misslyckad lagning "mitt på", samt en repa efter någon som drog nyckeln längs bilen bara något år efter jag köpte den (som jag lagt igen med en stenskottspensel, men blev ju såklart inte 100). Med andra ord, det var nu bra läge att se över skärmen helt och hållet.

Sagt och gjort. Själva skärmkanten har jag haft liggandes något år sedan jag köpte den (billigt) på Mekonomen. Bestämde en dag med min kompis som hjälpt mig tidigare med lite större projekt. Och det är ingen nackdel att vara två när man fixerar och passar in skärmen samtidigt som man skall punkta fast den. Efter själva skärmkanten blivit ditsvetsad tog jag hem bilen till mitt eget garage och påbörjade det tidskrävande arbetet att spackla och slipa till perfektion ;)
Fick till sist hjälp av en annan kompis, som är bättre än mig att lackera med spruta.

Här kommer bilder från projektet :
Här har jag börjat kapa loss den gamla hemska kanten.
Här har jag börjat kapa loss den gamla hemska kanten.
Visad 10715 gånger
Blir betydligt större bit som byts denna gång jämfört med när vänsterkanten gjordes.
Blir betydligt större bit som byts denna gång jämfört med när vänsterkanten gjordes.
Visad 10715 gånger
Nya kanten kapad, inpassad och fixerad.
Nya kanten kapad, inpassad och fixerad.
Visad 10715 gånger
Blir inte tätare punkter än så, men den lär inte ramla lös ;).
Blir inte tätare punkter än så, men den lär inte ramla lös ;).
Visad 10715 gånger
Svetsarna utslipade med min nya favorit för ändamålet, "flapdisk".
Svetsarna utslipade med min nya favorit för ändamålet, "flapdisk".
Visad 10715 gånger
Och så den obligatoriska gula-grunden!
Och så den obligatoriska gula-grunden!
Visad 10715 gånger
Nu är hon hemma på gården igen, och spackling förbereds.
Nu är hon hemma på gården igen, och spackling förbereds.
Visad 10715 gånger
Första "vågen". Försöker använda tidigare erfarenheter, och lägger på tjockt på en gång för att förhindra för många spackel->slip sessioner.
Första "vågen". Försöker använda tidigare erfarenheter, och lägger på tjockt på en gång för att förhindra för många spackel->slip sessioner.
Visad 10715 gånger
Grovt utslipat. Även om det ser ganska bra ut på bild så är det länge kvar till en perfekt yta.
Grovt utslipat. Även om det ser ganska bra ut på bild så är det länge kvar till en perfekt yta.
Visad 10715 gånger
Mörkret och daggen kom, så det blev förflyttning in i garaget. Observera det nymålade garagegolvet :)<br />Man ser att jag varit på &quot;russinet&quot; där u ppe vid stolpen.
Mörkret och daggen kom, så det blev förflyttning in i garaget. Observera det nymålade garagegolvet :)
Man ser att jag varit på "russinet" där u ppe vid stolpen.
Visad 10715 gånger
Nu börjar det närma sig, test med Hagmans grå grund för att få en enhetlig yta som är lättare att för överblick på.
Nu börjar det närma sig, test med Hagmans grå grund för att få en enhetlig yta som är lättare att för överblick på.
Visad 10715 gånger
Nästa dag, och Krister kommer och inspekterar förarbetet. Nu grundat med Hagmans bruna grund. Fick veta av min lack-expert att detta faktiskt inte är någon fördel, trots att man tycker den är närmare slutfärgen i nyans.
Nästa dag, och Krister kommer och inspekterar förarbetet. Nu grundat med Hagmans bruna grund. Fick veta av min lack-expert att detta faktiskt inte är någon fördel, trots att man tycker den är närmare slutfärgen i nyans.
Visad 10715 gånger
Lackering in action!
Lackering in action!
Visad 10711 gånger
Här är det lackat och klart! Ytan blev mycket bra. Men tyvärr så hamnade det en hel del damm i lacken som verkar lossat från maskeringen pga det kraftiga lufttrycken från sprutan. :(
Här är det lackat och klart! Ytan blev mycket bra. Men tyvärr så hamnade det en hel del damm i lacken som verkar lossat från maskeringen pga det kraftiga lufttrycken från sprutan. :(
Visad 10715 gånger
Rengjort och hopmonterat igen. Mycket nöjd med resultatet, bortsett dammet. Om jag får tid över skall jag faktiskt prova våtslipa med 2000 papper och sedan polera ut.
Rengjort och hopmonterat igen. Mycket nöjd med resultatet, bortsett dammet. Om jag får tid över skall jag faktiskt prova våtslipa med 2000 papper och sedan polera ut.
Visad 10715 gånger
En till efterbild som visar lite mer innanför dörren.
En till efterbild som visar lite mer innanför dörren.
Visad 10711 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: SkärmFix

Inlägg av Mazd »

Jasså, det är detta som du pysslat med på sistone, Speedo.

Jättesnyggt jobbat som vanligt! :clap: Och finns det någon bättre form av underhållning än steg-för-steg bilder på Mazdalagning?

Vad använder du för spackel?

Och nymålat golv i garaget... :roll: Vem kunde ha anat?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: SkärmFix

Inlägg av Speedo »

Alltid kul när bilder uppskattas! Lade till två bilder i inlägget ovan.

Satte kapen i bilen på Tisdag och på Lördag blev den lackad. Så det var några kvällars jobb.

Tidigare har jag mest använt Plastic Padding Elastic, men nu hade jag köpt en stor burk PP100 som jag uppfattade väldigt lik, fast kanske aningen mer lättslipad. Härligt med dessa produkter som härdar så fort så man får nästan inga avbrott.

Upptäckte även att Hagmans spray filler var riktigt bra att använda mot slutet. Slipbar (och lättslipad) efter 30min. :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: SkärmFix

Inlägg av Mazd »

Tänkte fråga om slipgrund/sprutspackel, men då fick jag veta det också.

Vilken hårding som lackar utan mask.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: SkärmFix

Inlägg av Speedo »

Jag har faktiskt aldrig använt nån mask när jag lackat... men det kanske man borde göra. Måste väl vara med aktivt kol då.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: SkärmFix

Inlägg av Mazd »

Det beror väl förstås på hur man har det med luftväxlingen. Jag brukar stänga in mig totalt för att inte få någon rörelse på luften som drar ner damm från takbjälkar mm, och för att hålla värmen i lokalen. Då brukar mina varningssignaler sätta igång ganska omgående när jag jobbar med thinner och bilfärger. Jag står inte ens ut med att pensla "Hagmans gula" utan mask.

Japp, det är gasfilter (kol) som gäller, men man bör ha partikelfilter och förfilter också annars förstör man gasfiltret i förtid. Så det blir ett skapligt tryne, men med en bra mask känner man inte minsta doft av lack mm. Jag har hört att vissa läskiga ämnen från härdare till 2-komp lack ska gå igenom även gasfilter utan att man märker det, men det kanske är en vandringssägen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: SkärmFix

Inlägg av Speedo »

Ja, man är ju dum som inte skyddar sig bättre. Är väl cancer som väntar då antar jag...
Finns de skydd du pratar om på Biltema ?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: SkärmFix

Inlägg av washout »

Rekorderligt arbete, vill jag bara flika in! Alltid lika kul att se ett fordons liv förlängas istället för att kastas bort i onödan :).
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: SkärmFix

Inlägg av Mazd »

Jag använder lite olika grejer. Jag har en Sundström-mask som jag kan plocka i olika filter efter behov. Och ibland har jag engångsvarianter från 3M som har allt-i-ett filter. Även den sistnämnda kan användas flera gånger och kan köpas på Svedol.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: SkärmFix

Inlägg av Speedo »

Tackar Washout! Jo det är lite så jag känner också.

mazd, ok. Blir nog att införskaffa till kommande projekt. Kanske inte allt för långt bort att jag skall lacka om dotterns moped som jag håller på att fixa iordning.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar