Mazda 626 Electric

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Mazda 626 Electric

Inlägg av bcquest »

Efter lång tids funderande har jag bestämt mig för att ta min GY (Golden Years) in i framtiden genom att byta ut förbränningsmotorn mot en elmotor. Det här kanske får fanatikerna på forumet att sätta eftermiddagskaffet i vrångstrupen men beslutet är taget! :D Det är ett långsiktigt projekt som har börjat redan under semestern då jag har tagit bort i princip allt utom vindruta fram och sidorutorna bak. Steg två är blästring av karossen följt av seriös rostlagning för att avslutas med en bra lackering. Därefter ska en elmotor passas ihop med den befintliga växellådan genom en adapterplatta i aluminium. Batteripacket hamnar dels i en specialgjord "låda" där bränsletanken satt och dels i utrymmet där vi har reservhjulet. Det kan såklart behövas någon modifiering av nyss nämnda reservhjulsbalja för att optimera utrymmet efter batteriernas form och storlek.

Enkelt, eller hur? ;) Jag har påbörjat idiotprojekt förr men faktiskt alltid avslutat men jag vet att de flesta projekt brukar avstanna efter ett tag när man inser hur mycket jobb, tid och pengar som återstår innan projektet är i hamn.

Detta gör också att allt som är förknippat med förbränningsdelen ska bort från garaget och det innebär motor(9618 mil) men även en hel del annat. Jag tänkte att ni kunde få ge bud på grejerna om ni är intresserade, jag förväntar mig inga jättesummor men vissa av grejerna är helt nya originaldelar och annat är begagnat från bilen. Vissa grejer kan jag tänka mig att skänka till forummedlemmar i första hand. Det vore ju roligt om någon kan ha nytta av prylarna. Kolla gärna på köp o säljhörnan så får ni se om det finns något intressant.
Bilagor
P8261173.jpg
Visad 13179 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Mazd »

-Det var som fan!!!!!!!!!

Så jättekul att du bygger på en "GY (Golden Years)" tycker jag!

Länge leve idiotprojekten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Speedo »

Coolaste projektet! Är faktiskt väldigt intresserad av just elbilar och följer tex Tesslas framsteg med spänning.

Vill gärna höra detaljer om framgången på detta projekt!

Min första fundering är, behöver du verkligen växellåda? Vad ska du använda för elmotor?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av bcquest »

Roligt att det finns fler som uppskattar mitt projekt, tack för det! :thumbup:

Speedo: Min tanke med att behålla den befintliga växellådan är egentligen av två anledningar.

1. Bilen får behålla så mycket av sina coola delar som möjligt och dessutom sin original-look.

2. Den behåller någorlunda sina "normala" egenskaper så att det inte ska behövas specialkunskaper för att köra bilen. De som redan har byggt elbil och haft kvar original växellåda menar att de kör mest på tvåans växel ändå men det hänger ju lite på vad man har för utväxling och vad som är mest kompatibelt med en elmotor.

Det är ju fortfarande ganska öppet om man säger så och inte hugget i sten på något vis men det är så jag tänker för stunden iaf. :)

Om det är någon på forumet som sitter inne med mycket kunskaper i ämnet så är jag såklart idel öra.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av bcquest »

Jag missade din andra fråga, Speedo!

Jag är inne på en amerikansk elmotor som heter Curtis AC-51, det kan du Googla så får du se. Alternativ två är att använda samma industrimotor som ett gäng från Nyköping använde när de konverterade Mercedes A-klass till elbil. Det visade sig nämligen att just A-klass hade färdiga fästen och ett utrymme som redan var gjort för batteripaketet men Mercedes valde att lansera bilen med bensin/diesel istället. Det finns teorier om att det var därför Mercan välte i det där älgtestet. Bilen skulle ju egentligen haft ett tungt batteripaket under golvet.
Fördelen med en industrimotor är att den är gjord för att hålla en väldigt lång tid men nackdelen är att den väger as, strax över 30 kg mer. Den har dessutom något lägre effekt än Curtis-motorn. Men det skulle ju kunna vara så att industrimotorn är duktigt mycket billigare än den amerikanska så det kanske blir den ändå. Ska jag beställa en tung motor från staterna så åker jag dessutom på både moms och tull. Hmmm, tål att funderas på det där.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Mazd »

Vet inte ett dugg om elbilar, men inbillar mig att de som finns går bra att åka fyra pers i med halvtaskig räckvidd. Men om man vill sjösätta en båt eller dra ett rejält släp? Har inte sett några elbilar med dragkrok. Kanske kan vara klockrent att ha växellådan kvar, trots vissa kraftförluster, för att ha ettan som lågväxel?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Speedo »

Skulle det inte bara bli ännu lättare att köra utan växellåda? Dvs, som en automat. Och så blir det väl som sagt en effektförlust? Fast det är klart, någon form av transmission måste man väl ha och det kanske inte är så lätt att fixa.

Mazd: Jag skulle gärna vilja ha en elbil. Som pendlingsfordon. Men jag skulle fortfarande ha en vanlig bil (helst en GY (Golden Years)) som andrabil för körning med släpvagn till återvinning, skoter till fjällen osv.

Om jag måste ladda var tredje natt så gör det mig inget. Jag gör det hemma och måste inte ens svänga in på en mack varje 55 mil.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Mazd »

Med växellådan kvar så har man ju kvar diff och drivaxlar på rätt ställe i förhållande till hjulupphängningen. Det måste förenkla konverteringen ganska mycket.

Jo, något annat bränsle än fossilbränsle måste till, och det är ett under att vi har bränt så mycket olja trots att alla åtminstone de senaste 50 åren vet vad det innebär.

Men när bcquest är färdig med sin eldrivna "GY (Golden Years)" så är det förhållandevis lätt gjort för oss andra att planka bygget i våra egna bilar. (Mot någon form av royalty såklart.)

Så kan vi alla sitta i med elmotor under huven i våra pärlor, i stillastånde framtida bilköer i en överbefolkad värld. :D Men vad vi ska dra släp och skoter med då, det har jag ingen aning om. Häst kanske? :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av Speedo »

Jo, det är säkert enklare att göra så. Men vad jag vet har tex. Tessla en motor per hjul. I det här fallet försöker man väl helt enkelt ersätta förbränningsmotorn "på plats" sas.

Självklart går det att dra släp med el-motorer. Däremot så får tillverkarna göra lite anpassningar och till tex Hyundai Ionic så kan man dra fom versionen som kommer nu i höst. Har hört andra som kommer med en programuppdatering. Problemet i stort verkar varit att motorerna gått varma.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Mazda 626 Electric

Inlägg av 2x626 »

Oj va Kul !!
Den här tråden kommer jag följa varje dag !!
Om projektet "går i lås" skulle det vara intressant för mig att bygga om min GY (Golden Years) AWD. Så gott som rostfri.
Den gamle trotjänaren tänker jag bara underhålla, för att se hur länge den tänker sig att gå.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar