Spola rent värmepaketet.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

På senare år har värmen i 2,2-kombin blivit sämre och sämre.

Förra året gjorde jag rent hela kylsystemet med kylarrensning på sedvanligt manér, och anledningen till det var främst att få bättre värme i kupén. Det blev knappt någon märkbar förbättring av värmen.

Nu ska jag istället inrikta mig på att rengöra endast elementet i värmepaketet. Ska till och med gå lös med varm citronsyralösning har jag tänkt.

För ändamålet har jag knåpat ihop en element-sköljare. Detta ska bli spännande!!!
DSCN0633.JPG
Visad 8935 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Det här var väl inte ett av mina bättre påfund...

Körde runt med varm citronsyralösning en stund. Slangkopplingarna av pvc-rör och smält-lim började läcka och fick nödlagas med vulk-tape. När jag var nöjd med syralösningen så pumpade jag runt rent vatten ett tag, och för att neutralisera eventuella syrarester så körde jag igenom varmt vatten med lite tvätt-såpa i. Då gick pumpen sönder. :thumbdown:

Så det slutade med att jag drog en lång vattenslang från stallet in till verkstaden och så spolade jag ur värmepaketet ordentligt från båda hållen, och tog vara på spillvattnet i en hink.

Sammanfattning: Överarbetat och dålig hållfasthet. Rekommenderas inte!

En bra grej i sammanhanget är ändå slangklämmarna av trä, pinnbult och vingmuttrar. Lätta att göra och funkar bra. De syns på första bilden.
DSCN0634.JPG
Visad 8932 gånger
DSCN0635.JPG
Visad 8932 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av washout »

Synd att pumpen inte pallade, är väl bra idé annars. Frågan är sen om det blev nån skillnad på värmen denna gång? Kan det vara nåt annat krux än dålig genomströmning?
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Vet ännu inte om det hjälpte... För när jag startat upp och slangarna till värmepaketet började bli lite varma så startade inte kupéfläkten. :D Det blev felsökning och den nya tråden om fläkt-relä.

Jag har tidigare kollat så att värme-elementet inte är igensatt med barr och pollen, och det var förvånansvärt lite sådant som skulle kunna hindra luftflödet genom elementet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Spolningen av värmepaketet hjälpte. Nu är värmen märkbart bättre. Inte jättebra, men klart bättre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Jag har urkass värme också.. hmm
Jag skulle vilja fylla värmepaketet med Biltemas trall-rent (verkar vara en riktigt mustig alkalie), låta det verka i 10min sedan spola ur...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av 2x626 »

Jag har använt Renolit 400 för rengöring av kylsystemet på våra bilar, och är nöjd med resultatet
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Googlade det, och verkar också vara en stark alkalie. Har du någon smidig metod att spola igenom?

Brukar det vara svårt att få av gummislangarna vid torpedväggen? Finns det någon bra annan slang med rätt diameter som passar att trycka på vid sköljning?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Slangarna till värmepaketet är ganska mjuka och snälla att få loss genom att vrida lite på dem. Försök för hand om det går. Ibland är det frestande att ta ett försiktigt grepp med en polygrip för att vrida slangarna lite så att de lossar. Inte läge för det i det här fallet för anslutningsrören från värmepaketet är väldigt tunna och blir lätt deformerade. Och hur jag vet det kan ni fundera över...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av 2x626 »

Anslutningar där slangen sitter fast bruka jag peta lite på så att jag får en liten, mikroskopisk, öppning i slangändan och sedan spruta in 5-56 el dyl. Det brukar hjälpa efter några behandlingar.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar